Kleuterherinneringen

13 05 2008

Drie Deftige Dames wierpen me een blogstokje toe dat te maken heeft met jeugdherinneringen van vóór je vijfde levensjaar. Ik neem het stokje graag aan, want ik hou van herinneringen.

1. De eerste neger: ik was nog geen drie toen ik voor het eerst een zwarte man zag. Het was niet zomaar de minste: Billy Ocean. Deze Britse zanger kwam optreden in de zaak van mijn grootouders en backstage ontmoette ik hem terwijl ik op de arm van mijn moeder zat. Veel herinner ik me uiteraard niet, hoewel ik absoluut niet begreep wat die meneer aan zijn gezicht had en dat dus een enorme indruk op me maakte. Ik geloofde toen echt dat hij zich gewoon zwartgeverfd had. Hij stond ook aan de wasbak, voor de spiegel, dus dat zou verven zou kunnen kloppen. Mijn moeder meldde me later dat hij toen opmerkte dat ik prachtige schoentjes aanhad, maar dat herinner ik me dus uiteraard zelf niet meer. En toen hij later nog een keer kwam optreden, vroeg hij hoe het met ‘the little boy’ ging.

2. Aan zee: We logeren een weekje aan zee in een gehuurd appartementje. Mijn babybroertje slaapt in een babybedje in de kamer waar ook tante Ria slaapt. Ikzelf heb een bedje in een kamer die overdag als woonkamer dienst doet. Omdat het regenachtig is, zitten we op een dag binnen. Ik speel een fantasiespel waarbij ikzelf alle personages vertolk. Eén van de personages ligt in bed en dus moet ik, telkens als dit personage aan het woord is, in het bed gaan liggen. Mijn vader kijkt tv en krijgt het op de zenuwen van mijn gespeel. ‘Als je zo graag in dat bed ligt, blijf er dan maar inliggen!’ zegt hij een beetje boos. En ik blijf dus braaf in dat bed liggen. Maar verder een gelukkige jeugd hoor!

3. Kleurtjes: In de derde kleuterklas moeten we kleuren oefenen. Zuster Lina heeft allerlei blaadjes klaargelegd en ieder kind moet om de beurt naar haar komen om alle kleuren te noemen. Rood, geel, zwart, groen en blauw zijn makkelijk. Maar wie kent paars, oranje, beige, grijs of roze? De meisjes zijn flink, die kennen ze bijna allemaal. De jongens bakken er niets van. Iedere jongen die faalt in het correct benoemen van alle kleuren, moet van de zuster blijven rechtstaan. Wanneer ik aan de beurt ben, staan er al 10 jongens recht en geen enkel meisje. Ik ken mijn kleuren echter goed, bovendien heb ik goed opgelet elke keer wanneer iemand aan de beurt was. Ik noem ze dan ook vlotjes op, al half zegevierend, want ik zal de eerste jongen zijn die weer mag gaan zitten. ‘Goed zo,’ zegt de zuster. En verder niets. Ik moet dus ook blijven staan, blijkbaar, al heb ik dus geen idee waarom. Zeer oneerlijk!

Acties

Information

5 responses

14 05 2008
Moeder

Voor u denkt dat ik een ontaarde moeder was die ’s nachts met haar kinderen in de discotheek zat: de artiesten kwamen in die tijd nog netjes op tijd, het was pas een uur of zes toen Sven kennismaakte met Billy. En aldus lag hij netjes om zeven uur in bed! Alweer.

Terzijde: zuster Lina heb ik nooit te vertrouwen gevonden. Geen enkele zuster eigenlijk.

14 05 2008
Stille Genieter

Zuster Lina leerde ons niet alleen de kleuren benoemen. Ook onze naam konden we als flinke 5-jarige al lezen en zelfs schrijven. Op een maandagmiddag ging ik, zoals gewoonlijk, ’s middags “met de rang” eten bij “memeke en pepeke”. Fier als een gieter demonstreerde ik mijn kunstje. Maar … ik voel nog steeds de ontgoocheling toen bleek dat een jongen uit mijn klas niet alleen zijn naam al kon lezen en schrijven, maar zelfs al de krant al kon lezen …

14 05 2008
blanche

Ah hah, stille genieter, zeg je nu dat Sven al kon lezen in de kleuterklas en dat jij daar getuige van was?

14 05 2008
Deftige Dame Nel

Hoeveel generaties heeft die eigenlijk meegegaan, zuster Lina?

16 05 2008
Stille Genieter

‘T is een herinnering van vóór mijn 5 jaar hé Blanche, maar inderdaad, ’t is niet toevallig dat ik ze op deze plaats drop :-)

Geef een reactie

