Dun krantje, veel geleerd

3 07 2008

Als de vakantie me ergens tijd voor biedt, dan is het wel aan het lezen van de krant. Ik spoor deze week elke dag naar Brussel, waar het Europees filmfestival plaatsvindt, en op de trein lees ik mijn krant van voor naar achter.

De vaststellingen die ik na het doorploegen van de (dunne!) krant van vandaag deed:

*Mooie verwoording: ‘het is de eerste regering die van niet-regeren het kernpunt van haar bestaan heeft gemaak’, aldus Yves Desmet. Als je dan nog eens stilstaat bij de interne strubbelingen, momenteel bv tussen Joëlle Milquet en Annemie Turtelboom of de niet-benoemde Brusselse burgemeester die de Gordel afwijzen, besef je dat beroepsernst en constructivisme steeds zeldzamer worden. En ik zou als leerkracht bang moeten zijn om mijn mening te zeggen terwijl onze machtshebbers elkaar gewoon dwarsliggen!? Geert Bourgeois houdt zich intussen bezig met het tellen van Nederlandse liedjes op de VRT-radio’s. Ook zinvol.

*Murat Kapplan (of is het nu toch Kapplan Murat?) is vrijgelaten! Dat had zelfs hijzelf niet verwacht. Ik ben niet op de hoogte van het dossier en ik heb geen idee hoezeer deze gangster oprecht bereid is een nieuw leven te beginnen als brave mens, maar is deze vroege vrijlating toch niet een héél klein beetje alarmerend?

*Evenmin worden de Arabische prinsessen die hun huispersoneel mishandelden, gearresteerd. Men is er bij e Brusselse politie gerust in dat ze niet zullen weglopen. Maar misschien had een ruwe arrestatie, gevolgd door een nacht in de cel, de verwende nesten – al was het maar even – aan het denken kunnen zetten!?

*En dan al dat gezeik over het al dan niet heiligverklaren van Pater Damiaan. Wie ligt daarvan wakker? Maar in Rik Torfs’ verklaring, staat alweer een rake opmerking: ‘Wat Damiaan tegenhoudt is zijn relatie met de kerkelijke overheid, zijn opstandigheid. Gehoorzaamheid wordt vaak impliciet als onverenigbaar beschouwd met kritische zin.‘ Damiaan, mijn held! Er is blijkbaar nog niets veranderd.

*Els Cleemput, de woordvoerster van de federale politie is op non-actief gesteld om bizarre redenen. Mij viel vooral de vermelding op dat deze dame ‘wel eens verwikkeld raakte in conflicten die draaiden rond procedures en hiërarchie.’. Herkénbaar! Nog een bewijs dat mensen die hun mond opentrekken nergens geraken!
Verder is deze zaak echt wel te gek. De secretaresse van de commissaris-generaal zou geen andere vrouw aan de top verdragen hebben en haar baas aangezet hebben tot de detachering van de woordvoerster. In de beschrijving van de carrière van deze secretaresse (die met een diploma lager middelbaar een job versierd heeft die bestemd is voor universitairen) staat ook het relaas van een lagere school in Lessen die regelmatig privileges krijgt van de politie. De krant meldt dan droogweg; ‘Geheel toevallig gaan de kinderen van Sylvie Ricour (die secretaresse dus) naar die school’. Ik vind het frappant dat een overduidelijke illustratie van vriendjespolitiek en machtsmisbruik, oogluikend wordt toegelaten. En daarnaast het zoveelste verhaal van mensen die hun werk goed doen maar toch op een zijspoor worden gezet. Benieuwd hoe dit gaat aflopen.

*Tia Hellebaut is een metafoor. In zowel het artikel over de woordvoerster als het artikel over de staking bij Opel komt de hoogspringster ter sprake. Een miraculeuze promotie wordt in het ene artikel een ‘Tia Hellebautsprong’ genoemd, terwijl de vakbonden het opdrijven van de snelheid van de band in een ander artikel vergelijken met het verwachten van Hellebaut dat ze, als ze over 2 meter kan springen, ook over 2m02 kan springen. Interessant dat deze atlete zo haar stempel op de actualiteit kan drukken.

*Gent dreigt de geïndexeerde lonen van zijn ambtenaren (waaronder dus ook een aantal leerkrachten) niet te zullen kunnen betalen… Moeten we het met nog minder uren stellen? Het volgende schooljaar starten we alleszins met minder uren. Het aantal kinderen met een GOK-statuut (Gelijke OnderwijsKansen, dus kinderen die thuis een andere taal spreken, laaggeschoolde ouders hebben, enz. en daardoor dus mogelijk de school verzwakken zodat er extra uren nodig zijn) op onze school bedraagt 38% – wat al niet niks is – maar dat is blijkbaar nog veel te weinig in vergelijking met andere Gentse scholen. Er zijn er zelfs met bijna 100% GOK-kinderen! Begrip dus, maar ook enige ongerustheid.

*En ik ken ook weer eens een wielrenner!Dat overkomt me gemiddeld maar één keer per jaar. Humo had een boeiend interview met Mark Cavendish en met mijn Blokken-deelname in het vooruitzicht, poogde ik enige interesse hiervoor op te brengen. Ook over hem een artikel in mijn krant, maar opvallend genoeg met vrijwel allemaal dezelfde vragen!

*CD van de week is Soft Power (luister hier) van Gonzales (geen relatie tot José Gonzalez). Toevallig zag ik deze week net een film waarin muziek van deze artiest zat, waardoor ik – geheel tegen mijn gewoontes in – de recensie van deze cd las. Nieuwe artiesten leren kennen, gaat bij mij erg moeilijk, dus ik vind het al een hele prestatie dat ik die naam had onthouden. Weer eens een bewijs dat ik alles van films leer.

Om dus maar een zeer afgezaagde, naïef klinkende zin boven te halen: wat zijn kranten eigenlijk toch leerzaam. Jammer dat ik er niet meer aan toekom…

Acties

Information

8 responses

4 07 2008
Daniel

Dat Kapplan plots werd vrijgelaten hebben we geweten. Een paar uur na zijn vrijlating werd de Delhaize in Ukkel al overvallen :-P

4 07 2008
Aïda

De Els Van Cleemput verhalen gebeuren elke dag. Ik ben er ook een sprekend voorbeeld van. Een man met een zekere macht die geen vrouw naast hem duldt die hem met zijn neus op zijn onbekwaamheid en zijn fouten drukt.

Ik heb me direct dezelfde bedenking gemaakt bij Van Cleemput als jij. Maar hoe het zal aflopen: mevrouw zal flink zwart gemaakt worden, onbekwaamheid zal zeker een punt worden, zoveel mensen zullen samenspannen om dat te uit te bazuinen tot zolang dat iedereen gaat zeggen, tja, daar zal waarschijnlijk toch wel een reukje aanzitten, die Els zal zeker en vast niet vrij van zonde zijn. En zelfs wanneer er ‘ergens’ een uitspraak of een bewijs komt dat ze echt helemaal recht in haar schoenen staat of zal er altijd een luchtje blijven aan kleven omdat anderen haar beklad hebben. En zal geen enkele krant dat nog publiceren want zullen ze haar allemaal vergeten zijn.

Zo gaat dat.

4 07 2008
vandepotgerukte

Ik wil de politiek in. Mijn hobby is op een belachelijke manier iedereen dwarszitten. Dat er dan maar iemand riskeert om op zijn velo door mijn stad te rijden!

Wanneer gaat U trouwens met de blokskes spelen?

Was getekend

4 07 2008
Margo

Aha, nu herinner ik me weer waarom ik zelden of nooit een krant lees.
Ik volg al die reutemeteut niet (meer), ik word er alleen maar ambetant van. Het valt me hoe langer hoe zwaarder om de grootste brok actualteit in me op te nemen, de feiten mals te kauwen en het allemaal te slikken en te verteren.
Details kunnen mij gestolen worden. Hoe en waar en waarom vraag ik me enkel af bij de weinige feiten die me écht interesseren. Kennis van al die toestanden, nope, hoef ik niet. Mijn leven wordt daar absoluut niet rijker van.
Wel fijn dat er anderen zijn die wel alles willen weten zonder er mottig van te worden, die kunnen mij dan in grote lijnen vertellen wat er zoal gebeurt in de wereld.

4 07 2008
nel

Kan u ons elke dag zo’n beknopte en vlot weglezende samenvatting van de kranten bezorgen?
Ik ben graag op de hoogte van de actualiteit maar soms vind ik het een opgave om elke dag de hele krant te doorworstelen.

5 07 2008
L.

Ik ken Els Cleemput nog van toen ik bij de rijkswacht werkte. Ik heb geen enkele sympathie voor die vrouw. Ze ging toen over lijken om haar “goesting” te krijgen en ze had heel veel meer te zeggen dan wat je van een gewone woordvoerdster zou denken. Ze had te veel invloed bij heel belangrijke mensen.

Ofwel heeft ze nu haar gelijke gevonden in die Sylvie Ricour, ofwel klopt er helemaal niks van dat verhaal. In elk geval kan ik me best voorstellen dat sommige mensen helemaal niet tevreden waren met de macht die ze bij de rijkswacht verworven had. ik ben helemaal niet verwonderd dat ze op de één of andere manier aan de kant wordt geschoven. De macht die ze had toen ik bij de rijkswacht werkte was niet gezond.

En ja, ik vond toen al dat Els Cleemput onbekwaam was. Haar dienst functioneerde 6 jaar geleden al niet, en volgens wat ik in de krant lees functioneert haar dienst nu nog niet. ik citeer “… wordt Cleemput ook mismanagement aangewreven. Dat laatste is nogal merkwaardig, want er lopen al vijf jaar dingen fout op haar dienst”

Het incident op de persconferentie met de journalist van de morgen is misschien de spreekwoordelijke druppel geweest voor het vertek van deze vrouw, maar als het op mijn dienst al meer dan 5 jaar fout zou lopen, zou mijn chef ook al lang iets anders doen.

6 07 2008
SveN

Altijd interessant om de andere kant van het verhaal ook eens te horen!
(en voor de lezers: L is een betrouwbare bron).

10 07 2008
micheleeuw

Je hebt er een fan bij ! Blijven schrijven !

Geef een reactie

