Op wereldreis in de cinema (2)

8 07 2008

Vorige week bracht ik zes dagen door op het Europese filmfestival van Brussel. Ik zag er 14 films en dat was na een bijna filmloze periode best deugddoend. Wat het hem vooral deed was dat het om zeer onbekende, niet-Amerikaanse producties ging waarvan ik vooraf vrijwel niets wist. Dat kan tegenvallen (Frans amateur-existentialisme of Japanse stilte stellen je uithoudingsvermogen danig op de proef), maar net ook heel erg meevallen. Of het dan om Spaanse soberte, Russische rauwheid of Zweedse zwartgalligheid gaat, zo’n (grotendeels) Europees dieet is wat elke filmfan af en toe nodig heeft. Om even te herbronnen, of om vast te stellen dat film zoveel meer is dan de bioscopen voor ons selecteren. Om te beseffen dat er zoveel manieren zijn om verhalen te vertellen of de werkelijkheid te vatten. En meteen bezocht ik op één week 10 landen. Is mijn vakantie ook wat waard.

Anderzijds zag ik vandaag twee prachtfilms die net het tegengestelde zijn van al het voorgaande: mainstream Hollywoodproducties zonder risico. Wall-E, de nieuwe Pixaranimatieprent, is een pareltje. Net als voorganger Ratatouille, een hartverwarmende, grandioze triomf die je doet lachen en huilen tegelijk. The Dark Knight, de nieuwe Batmanfilm, is dan weer vakmanschap van de bovenste plank, een intelligente blockbuster met topacteurs en een flinke dosis (popcorn)psychologie.

Het verschil in de wijze waarop film in deze twee situaties beleefd wordt, is enorm. Leve de diversiteit natuurlijk, al is het jammer dat een groot deel van het publiek (én de filmpers) daar zo’n beperkte visie op heeft. Ik bezie het maar eens als een vorming. Nu het vakantie is, leert de meester dus ook nog bij. Maar nu weer even pauze graag – zo’n filmweek is ook slopend! Gelukkig duurt de vakantie nog wel even…


Acties

Information

3 responses

8 07 2008
Aïda

Nu nog blokken en maar hopen op veel filmvragen.

10 07 2008
micheleeuw

Deze staan ook op mijn lijstje !

13 07 2008
osahi

Jaloers. Zowel Wall-E als The Dark Knight staan het hoogst genoteerd op mijn must-see verlanglijstje voor deze zomer. Wall-E wegens reis gemist op De WAMD :/

Geef een reactie

