2500 films!

25 07 2008

Terwijl ik er enkele dagen tussenuit ben, breng ik u wel het heuglijke nieuws dat ik intussen 2500 films heb gezien.  Ja, ik ben een echte lijstjesmens en al bijna 15 jaar houd ik zorgvuldig bij welke films ik al bekeken heb. In februari 2006 waren dat er nog 2000, intussen zijn het er 500 meer.

Voor de cijfervreters en statistici (en vooral voor mezelf) een overzichtje:

– Het gaat natuurlijk om 2500 verschillende films! Als je er ook de films bijtelt die een tweede of derde (of vierde, of vijfde, …) keer bekeken werden, zijn het er bijna 2900. De films die ik het meest gezien heb – jeugdklassiekers natuurlijk – zijn E.T., The Sound of Music, Grease en The Goonies.
Eén van mijn favoriete films, Almost Famous (lees), zag ik intussen echter ook al 6 keer en ik bekijk hem ieder jaar opnieuw.

-876 films zag ik in de bioscoop. Mijn eerste bioscoopfilm was The Aristocats, ergens begin jaren ’80.

-De acteurs waarvan ik al het meeste films zag zijn Robert De Niro (39 films), Meryl Streep (35), Anthony Hopkins (31), Nicolas Cage (30) en Dustin Hoffman (30). Niet bepaald allemaal favoriete acteurs, maar wel volk waar je eigenlijk niet om heen kan. De top 3 is al zo’n 10 jaar onveranderd gebleven. De top 10 wordt vervolledigd door Ed Harris, Johnny Depp, Julia Roberts, Michael Caine en Morgan Freeman. .

Steven Spielberg is nog zo iemand waar je niet omheen kan. Ik zag al 20 van zijn films. Woody Allen staat op 2 met 19 films en Joel Schumacher staat op 3 met 16 films. Dat vind ik niet bepaald representatief voor mijn smaak. Schumacher is een vreselijk slechte regisseur maar hij maakte in de jaren ’80 en ’90 zoveel popuaire films die ik toen natuurlijk allemaal gezien heb. Woody Allen vind ik maar zo-zo, maar aangezien hij al meer dan 40 films gemaakt heeft, is 19 ook niet zo aanzienlijk veel. Veel klassieke cineasten ontbreken op het regisseurslijstje omdat ik nog steeds veel te weinig klassiekers zie.

– 51 films van die 2500 films zijn voor mij 4 sterren waard.

– 173 van die geziene films vind ik 0 sterren waard, of zou ik minder dan 5 op 10 geven.

Charlie Chaplin’s grandioze The Kid uit 1928 is de oudste film die ik gezien heb.

Als het huidige gemiddelde kan behouden worden, zal de 3000ste film zich voor mijn ogen afspelen tegen ongeveer eind 2010 – begin 2011. Als ik dan nog blog, leest u het hier!

– Ik heb op tot op dit moment het meeste films gezien uit het jaar 2005.

– 388 films of zo’n 15.5 % van de 2500 films is niet Brits of Amerikaans. Ik zag daarvan 77 Franse films, 69 Belgische en 35 Spaanse. In totaal zag ik films uit 44 verschillende landen. Dat percentage blijft overigens stijgen.

– In 2006 zag ik 259 films en dat record zie ik me niet meteen verbeteren. Dit jaar zag ik al 123 films. De voorbije maand was de beste (dat gebrek aan zomerweer is toch ergens goed voor), ik zag 31 films. Aangezien ik nu een dikke week in een medialoos landschap vertoef, zal het daar bij blijven.

Acties

Information

9 responses

25 07 2008
Ruben

Het enige lijstje dat ontbreekt, is je film-top 10 aller tijden. Te kiezen uit 2.500 films. Veel succes :-)

25 07 2008
micheleeuw

Had ik een lijst bij gehouden dan zat ik er al over, maar ik ben ook ouder, natuurlijk. Is het te laat om er nog mee te beginnen ? ;-)
Ik bekijk zelden een film meer dan 2 keer (eerst in de cinema en daarna op dvd met de extra’s) : geen tijd.
Veel plezier op reis !

25 07 2008
Daniel

Zeg Sven, moest Cinemanie (met presentator Michel Follet) vandaag nog steeds bestaan, zou je je dan inschrijven? ;-)

29 07 2008
Karen

Das… de moeite :|

29 07 2008
Ella Guru

Mijn allereerste was Jungle Book. Machtig!

Ik zing nog altijd The Bare Necessities om goed gezind te worden… :-)

30 07 2008
Guy

indrukwekkend lijstje. ik krijg er alweer spijt van dat ik m’n lijstes, die ik zelf ook jaren bijhield, weggegooid heb of kwijtgeraakt ben. ik zag er ook heel wat, maar slechts een miniem percentage daarvan in de filmzaal. m’n eerste twee films waren the blues brothers en the aristocats (misschien niet in die volgorde), de laatste, euh, dat mooet ergens in 2007 geweest zijn :)

30 07 2008
sezaar

Ga je nog kijken in het Feestpaleis of de Palace? Daar heb ik mijn eerste films gezien op groot scherm (waarschijnlijk een Funès of Disney). :-)

30 07 2008
SveN

Ik kom nog zelden in Aalst, maar sowieso mijd ik de Palace en het Feestpaleis. Heeft voor mij niets charmants, enkel amateuristisch.

28 10 2008
Nadine

Ik hou sinds juni 2008 ook zo’n lijstje bij. Erg leuk om te doen!

Geef een reactie

