The Troubles with Belgacom (2)

4 09 2008

Nog vrij regelmatig belanden bezoekers op deze blog via dit oude artikel, waarin ik mijn beklag deed over de lijdensweg die het afzeggen van een abonnement op digitale televisie bij Belgacom wel niet was.

Die zaak is na vele maanden opgelost geraakt, maar vandaag bereikte mijn ergernis tegenover ons aller Belgacom opnieuw een hoogtepunt.

Ik kreeg een boete wegens een niet-betaalde factuur. Onbegrijpelijk vond ik dat, ik betaal altijd tijdig mijn rekeningen (weliswaar pas op de laatste dag want ik gun de telecommaffia geen eurocent extra winst). Bleek dat ik me had aangemeld om in de toekomst facturen zelf op te halen op de website, wat ik me eerlijk gezegd totaal niet herinner. Ik surfte daar dus snel heen en stelde vast dat ik idd drie weken te laat was met mijn betaling.

Ik bestudeerde ook even die laatste factuur. De prijs lag 3 euro hoger dan gewoonlijk. Uitpluizen dus, want Belgacom denkt met zijn klanten te kunnen doen wat ze willen. Ik zie dan ook dat mijn telefoonlijn is opgeslagen. Ik heb weliswaar geen telefoon, maar wel een telefoonlijn om het internet bij me binnen te krijgen. Toen ik hier twee jaar geleden kwam wonen, kreeg ik bij Belgacom immers te horen dat die telefoonlijn nodig was.

Na minstens 15 minuten wachttijd, krijg ik eindelijk een vriendelijke medewerker te spreken. Ik heb tijdens dat wachten wel bedacht dat het antwoord op mijn vraag wellicht simpel is: de prijs is gewoon gestegen, waarschijnlijk. Toch zet ik door, ik wil dat horen uit de mond van zo’n (verder compleet onschuldige) medewerker om dan met een luide zucht mijn onvrede te uiten over het feit dat zo’n money-grabbing bedrijf nog meer geld vraagt. En zo geschiedt het, want het gaat inderdaad simpelweg over verhoging van de tarieven. En of ik dan die brief niet gekregen heb die me daarvan op de hoogte diende te brengen?

Maar de medewerker kan me ook troosten: al ‘geruime tijd’ bestaat er immers een systeem waarbij ik helemaal geen telefoonlijn meer nodig heb om te kunnen internetten. Ik reageer scherp. Wat is dat voor communicatie? Betaal ik al wieweethoeveel maanden telkens bijna 7 euro te veel? Waarom was ik niet op de hoogte!? Maar ik weet natuurlijk dat die mens daar ook niets kan aan doen, en mocht dat al zo zijn, mijn zorgen hem koud zouden laten.

De telefoonlijn wordt dus geschrapt, de facturering zal terug via de klassieke brievenbus gebeuren en die mens deed zijn werk heel goed. Maar hoe wraakroepend toch, eens te meer, dat men mij al maandenlang in het ongewisse laat. Iemand moet daar toch ergens zien dat ik een telefoonlijn heb die nooit gebruikt wordt? Maar ja, hoe gek moet je als poenschepper zijn om je klant er op te wijzen dat hij te veel betaalt? Hoeveel van die argeloze slachtoffers zouden er wel niet bestaan? Komt er ooit een einde aan de gijzeling van de kloteklant?

Die boete van 5 euro betaal ik trouwens niet. Eens zien waar dat toe leidt. 

Acties

Information

5 responses

4 09 2008
grveerle

Ik ben ook zo’n kloteklant, heel in het bijzonder van Mobistar en Essent. Regelmatig belanden er bezoekers op mijn blog via zoektermen zoals ‘klantendienst essent’ en ‘helpdesk essent’. Ik voel dan meteen met hen mee, want ik weet wat hen te wachten staat. Probeer die fijne klantendiensten maar eens te contacteren, laat staan er duidelijke informatie los te krijgen of – stel je voor! – iets van hen gedaan te krijgen. De afgelopen weken heeft Mobistar me weer wat stof voor een nieuwe post bezorgd. Ik moet eraan denken naar dit stukje te linken als ik de post schrijf. Allemaal dezelfde als je het mij vraagt: betalingen opvolgen staat blijkbaar overal boveaan de to-dolijst, maar een beetje klantvriendelijkheid is allicht net te duur… Wie er andere kent, mag het mij altijd laten weten.

5 09 2008
vandepotgerukte

U zijt allen egoïstisch. Waar moet die arme Bellens van leven als jullie hem niet eens een paar eurootjes gunnen?

Was getekend

5 09 2008
Jan

Wel oppassen met het adsl-zonder-telefoonlijn, Sven. Afhankelijk van bij wie je uw adsl koopt, kan het zonder telefoonlijn duurder uitvallen dan met telefoonlijn. Als je bij Belgacom Skynet zit, is dat inderdaad goedkoper.Zit je bij een andere provider, die u in het algemeen meer voor minder geld geeft, kost +/- 12 euro extra, omdat Belgacom die lijn waarover uw adsl gaat moet voorzien.

Dat is trouwens ook de hele redenering waarom ze hun Belgacom-Light telefoonlijn duurder gemaakt hebben, zodat de klanten die daarvoor kozen, enkel om adsl te hebben, meer in de richting van Skynet te duwen, waar je die 12 euro niet moet betalen.

Wij hebben een Academic Broadband abonnement, ongeloofelijke knoeiers, maar wel de goedkoopste, € 22,5 per maand. Tel daar 9,5 euro bij en je betaalt evenveel als wat het goedkoopste bruikbare Skynet-abonnement kost.

Jammer genoeg is grote concurrent Telenet al een even grote afzetter, en is het enige alternatief Clearwire voorlopig nog te duur..

5 09 2008
Hannah

Blij te lezen dat ik niet de enige ben met ergernissen wat Belgacom betreft. Dat Telenet een even grote afzetter is, stemt me al iets minder gunstig… ’t Zal overal en altijd wel iets zijn zeker? Wel best vermoeiend.

6 09 2008
micheleeuw

Boete niet betalen ? Heel gevaarlijk ! Pas op dat je opeens niet alles stopzetten dan duurt het vele uren aan de telefoon en enkele dagen voor je terug kan surfen. Ze hebben ons bij de ballen en weten het maar al te goed.

Geef een reactie

