Blokken: de afloop

14 09 2008

De uitzending nadert: aanstaande vrijdag kan men mij aan het werk zien in Blokken. Nu ja, werk… In feite zat ik daar niet veel te doen. Ik verklap u dan ook al graag de afloop.

Wie het Blokkenverhaal van begin af aan wil volgen: er was een preselectie, een uitgestelde deelname, de twijfel vooraf,  en dan na de opnames: het terugkijken op de vragen en het becommentariëren van de andere kandidaten.
En dan nu de essentie: wat vond ik ervan en hoe heb ik het er van af gebracht?

Ik had niet meteen geluk. Om 7u opgestaan om tegen 10u ter plaatse te zijn, scherp staande en klaar voor de aanval, ervan overtuigd dat al mijn parate kennis echt paraat was. Helaas, de loting duidt mij aan als 5e of iets dergelijks. Na 4 opnames waarin ik o.a. iemand 6000 euro zie winnen, en vier ellenlange pauzes mag ik pas tegen 17.00u (!) het nieuwe decor betreden. Ik heb reeds flink getafeld, alle mogelijke scenario’s overlopen, heel wat rondgehangen, … wat er zowat op neerkomt dat de fut er eigenlijk uit is. Even voor de opname van mijn deelname aanvangt, voel ik nog een sprankel energie en aandacht, om dan tegen 10 minuten voor de start leeg te lopen als een ballon. Ik ben op, allang niet meer bij de pinken en ik begin me – als wel vaker – af te vragen wat ik hier zit te doen. Een dom spelletje, zonder enig enthousiasme ingeblikt door een ploeg geroutineerde medewerkers, zuivere schermvulling voor een weinig eisend publiek dat nu al 150 jaar naar dezelfde quiz kijkt. Ik kijk zélf niet eens naar Blokken! De vragen zijn flauw en ongeïnspireerd, Ben Crabbé is een flapdrol die de mensen te kakken zet en er zitten allerlei frustrerende valstrikken in dit spel (‘nee, je krijgt hem niet! Het was ‘the beatles’ en niet ‘de beatles’!)… Is er nog een manier om hier aan te ontsnappen? Hoe boos zou men zijn wanneer ik plots meld dat ik het voor bekeken wil houden?

Maar daar staat Crabbé dan plots. Vertel wat over jezelf, vraagt hij zakelijk. Ik vat mezelf samen in een hoop clichés. Ik heb dorst, maar kan nu niet meer weg. Het microfoontje is aangebracht. Een laagje poeder op mijn gezicht. Daar klinkt de nieuwe tune al – met dank aan Regi. De spots gaan aan. Het publiek applaudisseert. Crabbé lult wat en schenkt dan zijn kandidaten wat aandacht. ‘De Schutter? Waar komt die naam vandaan? ‘ vraagt hij pseudo-geïnteresseerd. Ik krimp innerlijk ineen. Niet dé clichévraag. Wie interesseert dat in godsnaam? Dit was toch niet afgesproken? Ik stamel wat onzin die in het tweede leerjaar leerde over mijn naam. Ik heb zin om Crabbé een vuistslag toe te dienen. Ik wil nogmaals weg. Ik mag – zoals voorspeld – nog wat uitleg geven over het Freinetonderwijs en dat was het. Wil u zichzelf eens in alle banaliteit aanschouwd zien? Doe mee aan Blokken. Ik besef dat ik in 2 minuten ben samengevat. Mooi in een vakje. Tussen 6000 andere Blokkendeelnemers. Terwijl Crabbé een kletspraatje maakt met mijn tegenspeelster, gaan er rillingen door me heen. Ik had evengoed naar een Tupperware-avond kunnen gaan, of op een Haaltertse voetbaltribune gaan zitten. Alledaags, normaal, banaal, opgaand in de massa.

Daar wordt de eerste vraag al afgevuurd. Ik ben gedesoriënteerd. Crabbé lijkt een kilometer ver te staan. Heeft hij het tegen ons? Oei, de eerste vraag is al gesteld én beantwoord. Niet door mij wellicht. Ik weet het zelf niet. Is dit de befaamde black-out die studenten die hun cursus niet opendoen, zo vaak voorwenden? Ook de tweede vraag gaat aan mij voorbij. Hoe zou een buitenaards wezen dit tafereel waarnemen? Twee mensen gaan tussen plastic blokken zitten. Vijf meter verder staat een dikkerd met een brilletje. Hij leest iets van een kaartje. De twee mensen drukken op knoppen en er gaan lichtjes branden… Ik voel me ineens geen deel meer uitmaken van wat voor realiteit dan ook. Dit is een waarlijk droomachtig gebeuren.

Crabbé en de andere kandidate gaan gewoon door. Woorden steken de ruimte over, maar wanneer ze mijn oren bereiken, zijn ze vervormd. Geen Nederlands meer. Ik graaf in geheugen naar de betekenis van basiswoorden. Ik zit met mijn hoofd in de wolken en mijn gedachten ergens anders. Het lijkt wel alsof ik al aan het terugkijken ben op een herinnering die nog niet bestaat. Dorst, nog steeds. Ik word aangesproken. Op mijn gebrek aan deelname. Ik stamel wat. Dat ik de vragen niet begrijp. Wat zo is. Crabbé vindt mij raar. .

Ik ontwaak een beetje. Druk wat af, steeds te laat, maar corrigeer wel alle foute antwoorden van mijn tegenspeelster. Vorm een rij met de blokken. Een  uitbrander voor het gebrek aan muziekkennis, de klassieke Blokkenvernedering. Plots sta ik voor. Einde eerste ronde, ik sta op kop. Naar de Radio Donnastudio. Blinddoek en koptelefoon op.

Tweede ronde. Vijf juiste antwoorden. Wie doet me dàt na? Maar de blokken willen niet mee. Geen enkele past. De ene onvolledige rij na de andere stapelt zich op. Opname wordt stilgelegd. Mijn antwoord was niet verstaanbaar. De score is uiteindelijk matig. De voorsprong blijft want de tegenspeelster heeft het iets minder goed gedaan.

Ik sta eventjes sterk, maar ik vind de ontbrekende fut echt niet meer terug. Het is al bijna 6 uur, ik wil naar huis. Dorst, nog steeds. Crabbé verstaat me niet. Vod uit de mond zegt hij. Ja meester. Ik ben een product in zijn programma, deel van het decor. De quiz wordt afgehandeld. Ik slaag er vrijwel nooit in als eerste af te drukken, maar de tegenspeelster maakt de ene fout na de andere. Weet zelfs niet wie in Mission: Impossible en Top Gun meespeelde. Kent Jef Geeraerts niet. Ik scoor, maar zonder enthousiasme.

Beeldvraag. Ik druk eindelijk als eerste af. Ik zie Sarkozy en zijn Carla, maar de vraag gaat over de ambtswoning van de president. ‘Wat heeft dat met het fragment te maken?’ wil ik vragen. In Blokken slaagt men er vaak niet in de beelden bij de beeldvraag functioneel te laten zijn. Prutsers. Ik weet het antwoord niet. Ik heb, bizar genoeg, nog nooit van die ambtswoning gehoord.

Een ander antwoord wordt afgekeurd. ‘Flauw hoor’ verklaar ik beteuterd. Ik voel me als iemand die een slecht examen aan het maken is.

Voorlaatste vraag. Ik sta voorop, maar niet erg veel. Weer juist. Nog wat blokken erbij zonder een rij te vormen. Duizend keer Tetris gespeeld en er nu nog niets van bakken. Gelukkig laat ik geen rijen liggen en echte flaters bega ik ook niet. Gewoon slechte blokken. Brokken.

De laatste vraag. Ik word rustig. Ik kan misschien winnen. Maar de tegenspeelster drukt eerst af en geeft een juist antwoord. Maakt een rij. Een komt 10 punten voor te staan. Haar blijdschap maakt spatten. Ze wint. Ik voel me leeglopen. Eindelijk is het voorbij. Ik glunder mezelf nog door een krampachtig afsluitgesprekje. Schouders ophalen. Complete desinteresse. En geen greintje spijt, alles laat me koud.

Vijf minuten later zijn de opnames voorbij. De tegenspeelster gaat met lege handen naar huis, ik krijg een digitaal fototoestel (jammer dat de boekenbonnen vervangen werden). Ik krijg spijtbetuigingen die me niets doen. Ik stel vast dat ik het belang van deze deelname écht relativeer.

In de daaropvolgende uren en dagen denk ik na over deze ietwat onwaarschijnlijke belevenis. Leuk was het eigenlijk niet. Ontspannend zeker niet. Frustrerend? Wel een beetje. Die afgekeurde vraag, die slecht gestapelde blokken, de tegenspeelster die basiskennis miste. Het had er in gezeten, enige winst. 1000 euro, misschien? Hoewel ik ook het zevenletterwoord niet zag.

Een week later zijn alle emoties weggeëbd. In de plaats komt de realisatie dat deelnamen aan Blokken echt niets bijzonders is. Ik kijk er op terug als op die dag dat ik een stijve nek had of zo. Onaangenaam maar niet echt pijnlijk. Toch knaagt er ergens iets. Een bittere nasmaak, maar waardoor?  Dan dringt het tot me door: nu komt het ook nog eens op televisie. Moet ik het herbeleven. Moeten alle mensen die ik ken het beleven.

Vrijdag 19 september, 18.30u op één. Enig plezier gewenst, maar u hoéft niet te kijken, hoor.

En daar gaat dan ook mijn bloganonimiteit.


Acties

Information

19 responses

15 09 2008
Aïda

(Naast de kwestie, maar het had ook een kwisvraag kunnen zijn: is die nieuwe header hierboven Escher in Lego??? Waar vind ik dat?)

Verder herken ik dit zo goed (neen mensen, deelnemen aan kwissen op tv is niets voor mensen die geen winnersmentaliteit hebben en het doen voor de “fun”) maar het leverde in elk geval grappig leesvoer.

15 09 2008
Ella Guru

Ik heb een tv, maar ontvang enkel Canvas (met heel veel ruis). Voor mij blijf je dus bloganoniem, hoor… ;-)

15 09 2008
Guy

en ik weet weer waarom ik NOOIT maar dan ook NOOIT aan zo’n dingen mee wil doen (ook al zou ik WINNEN… ;))

15 09 2008
nel

Van die header wil ik ook alles weten! Computeranimatie of zelf nagebouwd?! Geweldig.

16 09 2008
vandepotgerukte

Wat een hoop uitleg om te verdoezelen dat je er bij de eerste ronde uitvloog.

Was getekend

16 09 2008
Margo

Zal ik op mijn blog dan maar beter geen reclame maken voor uw geblokte optreden op den televies?
‘k Ga toch kijken hoor, al was het maar om te zien of je blogstuk steekhoudt of niet.
PS : van een goedbevriende insider (beeldmixer) weet ik dat dat Crabbé geval een omhooggescheten blaaskaak is. Dat stuk klopt al in je schrijfsel.

17 09 2008
vandepotgerukte

Sven, ge zijt zo stil. Ge hebt toch begrepen dat het om te lachen was?

Was getekend

17 09 2008
micheleeuw

Ach, niets van aan trekken ! Een afgang kan het niet zijn met zo’n drol vooraan.
Ik zou nooit kunnen meedoen want ik zou ruzie maken met Ben ! Ik kan die vent niet zien of rieken ! Hij kent maar 2 dingen : voetbal en muziek, de rest lest hij af van zijn kaartje. Huh, zo kan ik het ook. Moest hij mij zo te kakken zetten : ik geef hem een muilpeer of doe het zelfde met hem !

17 09 2008
Deftige Dame Marie

Voilà, het staat in mijn agenda. Ik weet al waarop ik zal letten.
Hoe heet eigenlijk dat verschijnsel in de psychologie? Gaan om te winnen en als je moet spelen je motivatie verliezen. Crabbéfobie?
Jammer,ik had je van harte ook 6000 euro gegund.

17 09 2008
SveN

@vandepotgerukte: ik ben een bescheiden reageerder op mijn eigen blog.

Verder kan ik feedback van trouwe reageerders/lezers wel in zijn juiste context zien hoor.

18 09 2008
vandepotgerukte

Mij zal je nooit smileys zien gebruiken omdat ik reken op het gezond verstand van de lezer dat hij het begrijpt. Nu was deze reactie compleet als grap bedoeld maar sloeg bij mij toch de twijfel toe of U hem doorhad. Het doet mij plezier dat U hem doorhad. Nog één nachtje slapen en we kunnen U allemaal bewonderen! Houzee!

Was getekend

19 09 2008
muggenzifter

Ook ik lag er van de eerste keer uit. De dingen die je beschrijft zijn wel heel herkenbaar.
Die eerste vraag komt inderdaad volledig uit het niets en ook daar miste ik de boot, hoewel ik het antwoord wel wist.
Ook het opgeklopte gevoel herken ik. Ik was totààl niet nerveus en het kon me dan achteraf ook weinig schelen dat ik niet gewonnen was. Behalve dan voor mijn familie en kennissen die het allemaal erger vonden dan ikzelf :) Ik zag trouwens ook het woord in de finale niet…
Ik heb toch nog mooie dingen kunnen kopen met mijn fnacbons…

19 09 2008
guy

allez jong, TOM PETTY!!! ;)

19 09 2008
een fan

Ben verdronken in je ogen… hihi

20 09 2008
pucinella

Ondanks het feit dat je er maar niet in slaagde als eerste af te drukken, de irritante Ben Crabbé overkwam alsof hij er al een lange en vervelende opnamedag had opzitten, je het blokkenbord helemaal verneukte, je tegenspeelster een kieken was, ben je toch mooi in beeld geweest!

20 09 2008
vandepotgerukte

Ik heb godverdomme mijn video fout ingesteld en het dus niet gezien. En daar ben ik pissig om. Heb je geen zin om het alsnog op youtube te zetten?

Was getekend

20 09 2008
Deftige Dame Marie

Ge ziet dat een lange arm niet altijd handig is om snel af te drukken.

20 09 2008
blanche

En een schutter is dus niet altijd een gewapend man, het kan ook een veilige haven zijn. Dat heb ik in blokken geleerd.

21 09 2008
Margo

SveN, ge zijt in ’t echt veel knapper dan op den tellevies!

Geef een reactie

