Bye Bye Boris

25 09 2008

Mijn moeder zag een Hollywoodafscheid wel zitten, inclusief tranen en wuivende zakdoeken, maar haar jongste zoon verkoos aannemelijk voor een sober afscheid. In alle rust en kalmte vertrok mijn broer dus eergisteren naar Liechtenstein, om er in internationaal gezelschap te studeren aan een niet geheel onbelangrijke school,  – als ik dat even ongegeneerd in de verf mag zetten. Mijn verdienste is het niet.

Een klein jaar lang zal hij weg zijn. Op zich vind ik dat niet zo heel erg lang. De tijd vliegt en er verlopen af en toe sowieso wel eens een paar weken of zelfs maanden eer we elkaar weer eens terugzien. Voor we het weten, is hij wellicht al terug. Maar zijn leven zal er tijdens die periode wel wat anders uitzien -al is het momenteel alleen nog maar omdat hij daar geen kat kent.

Zijn eerste mail aan de familie was heel verrassend. Niet alleen moest ik vaststellen dat Boris een prettige schrijfstijl heeft en leuke observaties vermeldt die zijn relaas kleurrijk maken, gewoon het feit dat hij zijn familieleden spontaan op de hoogte brengt van wat er gaande is in de Duitse versie van L’Auberge espagnole, was ergens al …tja, mooi.

Onze 85-jarige oma is intussen vast een gewiekst plan aan het bedenken om haar jongste kleinzoon snel terug naar Belgïe te lokken. ‘Wat gebeurt als ik sterf terwijl hij daar in de bergen zit?’ klaagt ze tegen zichzelf. Ik geef haar eerlijk antwoord: ‘Welk verschil zou het maken als je sterft terwijl hij in Aalst zit?’. Dan draait ze de situatie maar snel om: ‘Wat als hij daar iets voor heeft? Dat manneken, zo alleen in een ver land?’ Ik wijs haar er nogmaals op dat hij dra zijn 29e verjaardag viert. Zorgen maken, een hobby als een ander.

Ik wacht intussen af wanneer/of het moment aanbreekt dat ik moet vaststellen dat zich een zeker gemis manifesteert en een jaar misschien toch wel heel lang blijkt te zijn. Maar het draait om hem natuurlijk. Dat de opleiding veel mag opleveren en hij zich geen moment mag vervelen. En ons dus zeker niet mist.

Acties

Information

4 responses

26 09 2008
vandepotgerukte

Mischien komt hij wel niet terug en trekt naar Parijs om te schrijven, L’Auberge Espagnole indachtig.

Was getekend

26 09 2008
micheleeuw

Hij is niet ‘lost and gone forever’. Zover is hij niet dus bezoekjes zullen er zeker zijn. Goed voor hem : hij zal het nog ver schoppen !

27 09 2008
Aïda

We zullen er ons moeten mee verzoenen: wat we al lang wisten wordt nu welhaast onomkeerbaar. De terugkeer zal in de toekomst steeds “voor even” zijn en België te klein om voor altijd te leven.

27 09 2008
blanche

Gelukkig valt ‘afstand’ niet altijd aan de kilometers af te lezen.

Geef een reactie

