De triomf van de leeghoofdige kip

2 10 2008

Uit pure gewoonte vormt Studio Brussel de achtergrond tijdens mijn ochtendrituelen. Al jaren. De tijd dat Wim Oosterlinck samen met de hemelse Heidi Lenaerts die ochtend vulde met gezapige nonsens, is al een tijd voorbij. Soit, ik lag er niet van wakker. Peter Van de Veire was een degelijke vervanger van Oosterlinck, maar helaas kon niet hetzelfde gezegd worden van Sofie Lemaire.

Het nieuwsmeisje dat evolueerde tot sidekick werd na verloop van tijd een volwaardig co-presentatrice van Van de Veire, maar al tijdens haar eerste weken slaagde ze er enkele keren in me in het harnas te jagen. Aangezien Heidi Lenaerts zich ook pas na zekere tijd kon ontplooien, wachtte ik geduldig op wat Lemaire nog zou bewerkstelligen. Maar nee, er viel geen evolutie vast te stellen. Integendeel zelfs.

Wat me in de eerste plaats stoort aan Lemaire was dat ze niet al te snugger overkomt. Eén van haar taken was bv. het persoverzicht, waarbij ze dan vertelde wat ze net in de krant had gelezen. Ze deed dit op een overdreven onthullende toon, alsof zij zelf de eerste was die dit nieuws bracht – de rest van de wereld had het intussen eigenlijk zelf al in de krant of het op het internet gelezen. Dat echter terzijde, want wat vooral stoorde, was dat als Van de Veire dan iets meer over een nieuwtje vroeg, Lemaire echt uit de lucht viel. Ze had het artikel in veel gevallen immers niet volledig gelezen en zat dus steeds een trein achter. Veelzeggend was ook dat Lemaire’s enthousiasme omgekeerd evenredig was met de relevantie van het nieuws dat ze bracht. Met andere woorden: hoe onbenulliger het nieuwtje, hoe meer Lemaire er op los kon lullen.

Veel personen en begrippen die tot de algemene kennis behoren, waren Lemaire ook volkomen onbekend. Meermaals hoorde je een stripverhaalachtig vraagteken boven haar hoofd verschijnen en regelmatig kon ze met de mond vol tanden staan tegenover haar spitse presentator. Toen Van de Veire zelfs een keer de uitdrukking ‘boter op het hoofd hebben’ gebruikte, barstte ze in lachen uit. Wat was dat voor een gekke uitdrukking! Hahahaha en hihihihi. Dat is Nederlands, beste Sofie Lemaire met een diploma van Herman Teirlinck. Met verwondering hoor ik haar dan soms zaken uitleggen waarvan je gerust kan aannemen dat iedereen ze al weet.

De interventies van Lemaire waren ook van een opvallend zwak niveau, waar zelfs een kleuterjuf zich zou voor schamen. Haar woordenschat, spreektoon en zinsbouw zijn de eenvoud zelve. Het zijn mensen als Lemaire die op die manier bijdragen aan de verarming van onze taal. Ik hoef ’s ochtends heus geen Walter Zinzen te horen, hoor, maar een minimum aan niveau is wenselijk.

Maar goed, op 1 september pakte Stubru uit met zijn nieuwe programmering. Van de Veire verdween uit de ochtendether en aldus ook Lemaire. Rust keerde weder in huize Sven. Dat het onwetende Sofietje in haar eigen nieuwe programma ‘op zoek ging naar de antwoorden op de vragen die zij zich stelt’  vond ik behoorlijk ironisch – dat zou een programma van lange duur worden – maar dit alles zou zich buiten mijn gehoorsveld afspelen, dus who cares.  Doch Stubru ijvert voor de rechten van het kippetje. Linde Merckpoel mocht immers haar intrede doen als sidekick van Tomas De Soete. Lekker gibberen en kletsen van ’s morgens vroeg zonder ook maar enig zinnig woord te verkopen. Ook Linde nestelt zich dolgelukkig in de rol van onwetende bijzit, kul verkondigend alsof haar leven er van afhangt. Nogmaals, sociologische beschouwingen of filosofische bespiegelingen hoeven echt niet, maar de gemiddelde luisteraar is toch ouder dan 12?

Onlangs meldde Linde dat de lottoformulieren groter zouden worden. ‘Er komen twee roosters bij’, zo legde ze uit. ‘Maar of je dan meer cijfers mag aankruisen, weet ik niet’. Ik heb mijn bedenkingen bij zo’n berichtgeving. Als je iets niet weet, zeg dat dan niet, tenzij er naar gevraagd wordt. Maar vooral: als je dan toch een nieuwtje wil brengen, informeer je dan toch degelijk!? En dan nog: denk eens na. Ooit al eens een lottoformulier bekeken? Also sprach Meester Sven.

Eigenlijk staan Lemaire en nu Linde symbool voor een nieuw slag grieten dat zijn sexe oneer aandoet. Niet alleen omdat ze onnozel of leeg zouden zijn, maar voornamelijk omdat ze zich met zoveel graagte wentelen in de rol van onwetende sidekick. Het mikpunt van de grappen, de giechelende maar naïeve assistente van de alwetende presentator. Het soort vrouwvolk dat tevreden is met een bijrol. Dat zich laat bevoogden en sturen, laat inpalmen en foppen. Stelt dit de huidige generatie jonge vrouwen voor? Met Roos Van Acker had je het niet moeten proberen. Ook Heidi Lenaerts stond waardig boven de nonsens van haar co-presentator. Dat is stijl.

Laat ik mijn dag nu vergallen omdat één of ander simpel ding de krant niet zorgvuldig leest of alomtegenwoordige begrippen niet kent? Natuurlijk niet. Tegenwoordig zap ik zelfs weg. Maar voor we weer aan de discussie beginnen over ‘de knop omdraaien’ of ‘negeren’, wil ik het recht opeisen goede radio te mogen aanhoren in de ochtend. Ik weet al lang dat ik dat niet zal vinden op Q (dat is pas peuterradio). Maar dat de (al lang geleden begonnen) verschuiving van Studio Brussel naar de middelmaat zich steeds duidelijker manifesteert in de aanwerving van presentators van kinderlijk niveau (zie ook Siska Schoeters, Ann Lemmens en Steven Lemmens), vind ik beklagenswaardig. Of is het omdat ik zelf ouder word en ik niet meer tot de doelgroep van deze ‘jongerenzender’ behoor? Welnee! De verwerpelijke, recente promotiestunt waarbij met gulle hand auto’s werden weggeschonken (door een zender die vorig jaar nog actie voerde voor een gebrek aan drinkwater, lees vooral de rake column van Tom Naegels hierover, in De Standaard van 27/9!), richtte zich zelfs op ouders van tieners! Het jongerenpubliek wordt steeds minder interessant gevonden en dus moet er vooral zo mainstream mogelijk uit de hoek gekomen worden. En dus hou je het taalgebruik simpel en de inhouden luchtig. Over de muziek spreek ik me al helemaal niet uit, het verschil is bij het zappen niet eens meer te merken.

En zo is dit is nog eens een lekker verzuurd stukje.

Acties

Information

27 responses

2 10 2008
Alexander

Hier zou ik een heel epistel aan toe kunnen voegen, maar ik ga me beperken tot een enkel voorbeeld van vandaag (ik ben het immers bijzonder eens met jouw analyse).

* Vanavond vond Siska het nodig om bibliotheekgangers impliciet af te schilderen als een soort übernerds. Dergelijk gekakel kan mij doen stijgeren. Waarom moet de gemiddelde tiener via Stubru de boodschap meekrijgen dat je een freak bent als je een boek leest. Zoiets vind ik gewoon plat.

Stubru is verzopen in een commerciële maalstroom. Ik luister op internet naar mijn eigen last.fm-radio.

2 10 2008
Boris

Jammer genoeg is het helemaal waar wat je schrijft.

3 10 2008
vandepotgerukte

Sven, U en ik stellen ons kandidaat om een programma met ballen en inhoud te presenteren. Nu daar toch al die verschuivingen gaande zijnde, kunnen we er ons mischien ongezien tussenschuiven.

Was getekend

3 10 2008
Een ochtendlijke Radio 1 luisteraar

Eindelijk! Ik begon al te vrezen dat ik alleen (oud aan het worden?) was.

Ik begrijp alleen niet goed waarom je een uitzondering zou maken voor Heidi Lenaerts. Zij is volgens mij net het prototype van de inhoudloze sidekick die het dankzij een zorgvuldig georkestreerde hype tot presentatrice (en tot mijn spijt alomtegenwoordig mediafiguur) geschopt heeft.

3 10 2008
Madame Commentatore

Wat nog het ergste is, dat deze dames (inderdaad meerdere) zich zo welwillend en gemakkelijk schikken in deze rol. Dom, onderdanig, onnozel. giecheltrutachtig, inferieur aan de macho man.

Want zoiets, dat kan je toch enkel spelen?

3 10 2008
guy

ik kan het waarschijnlijk al een tiental jaar niet meer aan om naar stubru te luisteren. dat kleuterachtige geëmmer en gezaag en gezever en gelul, en die kutmuziek de hele dag. en ’t is niet dat ik niet meer mee kan met de jeugd; wat je overdag hoort is al te vaak een eindeloze barrage consumentenprut zonder enige meerwaarde.
de avondprogramma’s zijn dan weer een stuk beter, net als radio 1, dat zowat de enige beluisterbare radiozender is. van de veire zat vorige week bij friedl lesage. ik kreeg er zowaar bijna sympathie voor (best een sympathieke, intelligente kerel), maar tegelijkertijd vraag je je af waarom hij jaren aan een stuk de geforceerd geinige grapjurk probeert uit te hangen. maar hey, daar is een publiek voor and it gets what it wants…

3 10 2008
guy

ah ja, en iemand als kirsten lemaire vind ik gelukkig nog een uitzondering op de regel

4 10 2008
micheleeuw

Je zal wel overschot van gelijk hebben, maar ik luister niet echt tijdens mijn ochtend ritueel : mijn ochtendhumeur laat het niet toe !

5 10 2008
Daniel

Even nog wat olie op het vuur gooien. Siska Schoeters is de meest overschatte presentatrice op StuBru. Truttig en infantiel. En omdat het wicht zich een paar dagen in een glazen huis liet opsluiten, kan ze blijkbaar niets verkeerds meer doen. Tja. Schoeters komt nog niet tot aan de enkels van Ruth Joos, om eens een echte radiomadam te noemen.

7 10 2008
Barbara

Leve Christof Lambrecht zeg ik zo…
Heb je radio 1 ’s morgens al geprobeerd? ’s Morgens is dat naar mijn bescheiden mening echt dik in orde, maar om het overdag tijdens het werk op te zetten wordt er teveel gepraat en te weinig muziek gedraaid. Niet zeer bevorderlijk voor de concentratie!

8 10 2008
T.

Yep, inderdaad tijd dat jullie vanaf nu meer naar radio 1of Klara luisteren… Tis inderdaad puberaal geleuter… maar als ge het niet meer kunt horen… er staat een on/off knop op uw radio (op sommige kunt ge zelfs van frequentie veranderen… radio pros 105.8 FM) ! Ps : een radio hoeft niet mee te groeien met zijn luisterpubliek, tis dat publiek dat zich moet realiseren dat het te oud aan het worden is voor sommige zaken… (jullie spelen toch ook niet meer met de knikkers, hé)

9 10 2008
blanche

Zou T. bedoelen dat die dames geen leeghoofdige kippen zijn maar kakelen omdat hun publiek dat vraagt?

10 10 2008
Stekke

Hallo zeg, wat een geëmmer hier. Ik luister zelf naar Radio 1 (steengoed ochtendprogramma daar), en ik wéét ook waarom: omdat ik informatie wil. Nieuws, duiding, dat soort dingen. Degelijk en doordacht. Dat is niet de opdracht van Studio Brussel. Ik zap naar Tomas en Linde als er een glimlach op mijn muil dient getoverd, en daar slagen ze wonderwel in, keer op keer.
Klets! logisch toch?
De ene ernstig en informatief, de andere leuk en lichtvoetig.

StuBru verkoopt onzin, en doet dat als de beste.
Radio 1 brengt nieuws, en doet dat zo mogelijk nog beter.

Ik zie niet wat het probleem is. En zowel Lemaire als Merckpoel vind ik twee oprecht leuke madammen, die hun presentator prefect aanvul(l)(d)en. Het zijn geen journalisten of reporters.
Als ik me nu ook dààr in druk moet beginnen maken… :-) het is maar radio, hé.

12 10 2008
DD

U emmert anders flink mee, daarvoor dient een blog toch?

U mist het punt: er wordt hier niet gesteld dat we enkel ernst verwachten op Stubru. Ik wil ook een glimlach op mijn muil. Maar dat gaat helaas niet met debiliteiten.

12 10 2008
SveN

Beste Stekke, u ziet het nogal zwart-wit. Ik verlang helemaal niet continu nieuws en duiding, het mag luchtig zijn en het mag absoluut onzin zijn, maar dat wil toch niet zeggen dat je publiek als een kind behandeld moet worden?
En idd de dames zijn geen reporters. Dat is net het punt. Als mijn bakker zijn brood nergens naar smaakt, kan hij ook moeilijk zeggen: ‘sorry maar ik ben geen bakker’. Blijkbaar moet je dus om op de radio te komen niets ‘kunnen’.

De emmer is nog niet vol :-)

13 10 2008
Stekke

OK Sven en DD, jullie hebben wel een punt. Leve het geëmmer, overigens, maar niks om je al te druk in te maken… en ik vind persoonlijk ook niet dat de dames leeghoofdige kippen zijn. But anyway!
Mooie layout heeft deze blog. Dat wilde ik ook nog zeggen.

10 11 2008
Punxdelirium

Als je niet houdt van bepaalde mensen op deze zender, luister er dan gewoon niet naar? Of als jij denkt zelf betere radio te kunnen brengen, wat houdt je dan tegen?

Een persoon zijnde die zijn beste woordenschat bovenhaalt om dergelijk bericht neer te zetten, had ik toch iets meer volwassenheid verwacht in plaats van mensen af te breken die jou persoonlijk niet liggen.

Maar achja, als dit jou gelukkig maakt moet je dit vooral doen.

Groetjes

10 11 2008
SveN

U begrijpt er duidelijk niets van. Ik mag toch mijn teleurstelling uiten over het feit dat de radiozender waar ik al jaren naar luister, zo’n negatieve evolutie doormaakt?
Uw redenering dat ik dan maar zelf radio moet maken, is gewoonweg idioot. Ik heb daar noch het talent noch de middelen noch de intentie voor. Ik ben het ook beu telkens als je je ongenoegen uit over iets, te horen ‘doe het dan zelf’, want dat wil dan zeggen dat we ons moeten neerleggen bij alles wat op niets trekt.
‘De NMBS wordt toch wel duur, en ze zijn nooit op tijd’ -> ‘begin dan zelf een openbare vervoersmaatschappij!’
‘Leterme bakt er niets van!’ -> ‘Wordt dan zelf premier!’
‘Wat een lelijk nieuw gemeentehuis!’ -> ‘Wordt dan zelf architect/burgemeester!’
Snap je hoe onnozel zulke redeneringen zijn? Als we jou volgen mogen we nergens meer kritiek op geven, maar moeten we alles zelf doen. Dan ben je ofwel een volkomen oppervlakkig persoon die met alles tevreden is wat wordt voorgeschoteld ofwel Superman. Wij zijn de klanten, verdorie, wij hoeven niet te accepteren dat we een slecht product krijgen. Op een ander product overschakelen, is makkelijker gezegd dan gedaan. De meeste andere zenders zijn gewoonweg nog slechter, dus je kan als luisteraar geen kant meer op. Gevolg: frustratie, ‘waarom bestaat de radiozender niet waar ik zonder ergernis kan naar luisteren? ‘. En dan kun je niets meer doen dan er over te schrijven.

Dat je het niet apprecieert dat ik mensen afbreek, soit. (ik zou kunnen zeggen: ‘bezoek dan een andere blog’), ik doe dat wel met argumentatie en het is duidelijk een persoonlijke indruk. Je bedoelt dus gewoon dat jij er anders over denkt? Wel aangezien dit mijn blog is, vind ik idd dat ik dit vooral moet doen.
Ik lees wekelijks in de meest diverse columns nog veel straffere uitspraken over allerlei mensen. Daar kan dat wel, in een medium waar mensen zelfs voor betalen? Hier is het dan nog wel gratis! Of dat mij gelukkig maakt? Bwa, ik haal een zekere tevredenheid uit het ordenen van mijn eigen ergernissen en dat met mijn beste woordenschat, zoals u zegt. :-)

Maar goed, uiteindelijk is het mij puur om de schrijverij te doen hoor, en moet ik niet ontkennen dat reacties als de jouwe net de slagroom op de taart zijn.

10 11 2008
DD

Eigenlijk is het simpel; Punxdelirium: Sven ergert zich aan radiopresentators -> hij reageert daarop. Jij ergert je aan Sven zijn mening? -> Je reageert er op.

We zijn allemaal dezelfde kankeraars hoor.

19 03 2009
ANARCHIE

Ben blijkbaar niet de enige die zich aan het kinderachtige niveau van stubru stoort tegenwoordig. Idd, Stubru is een beetje aant verQ-music’en, soms is het zo belachelijk dat het mij aan Deckers en Ornelis doet denken. En wat Siska Schoeters betreft, sorry is dat radio maken, zelden zo een naief kind gehoord op de radio;

30 04 2009
Hans

Deze ochtend op Stubru:
Thomas De Soete: ‘Een pandemie is gewoon een epidemie op wereldschaal’
Linde Merckpoel: ‘Goh, Thomas, weet je dat ik – op intellectueel vlak – echt enorm naar je opkijk?’

Jongens toch, zet dat kalf terug op stal.

1 12 2009
TheO

Vrijwel iedere keer als ik Linde onnozel hoor doen, denk ik aan dit artikel. Vandaag was Tomas De Soete bijzonder onvriendelijk, waarbij Linde op een bepaald moment de studio verliet uit vriendelijk protest. Waarop Tomas: ‘O, nee, Linde is weg. Hoe moet het nu verder met de toekomst van de zender?’.
Dat vond ik leuk…

19 12 2009
dum

OMG echt jong gij zijt ZO van de oude stempel! Sofie haar nieuw radioprogramma “de wereld van sofie” is heel goed en linde merckpoel is ook goed! En, trouwens heidi leanaarts is nog slechter dan ik had veracht, wie maakt er zo een domme opmerking als “Ik miet effe gaan pissen”??? echt jongens jullie kunnen nog niet eens lachen met iets!

19 12 2009
dum

en ik wed zelfs dat je niks hebt gegeven aan music for life !
echt, “Sven” ga iemand anders afbreken!

3 07 2010
sezaar

Tip: luister nooit naar “vrienden van de radio”, een nieuw dieptepunt. Maar ja, misschien ben ik ook wel van de oude stempel. Al kan ik de meeste mensen gerust stellen, behalve tijdens het opstaan luister ik nooit nog naar de radio.

20 07 2010
MJ

Oh mannekes idd, Siska! Ik kan er niet naar luisteren he. Grey’s anatomy en Flair gezwans non stop. Ik dacht al dat er met mij iets scheelde omdat ik haar programma’s niet apprecieer. Verder is StuBru véél van zijn pluimen aan het verliezen. Ik merk het verschil niet meer tussen Q en hun. En dan altijd gepraat ertussen. Dat opgeklopt enthousiasme ook.
Live uitzendingen van op festivals? 1 liedje en dan weer 8 minuten gezever.
Ik luister al liever naar Nostalgie ondertussen en ben nog maar 30 jaar .. jammer

14 12 2013
MC

Het was vechten tegen de bierkaai. Het is definief norm geworden. Leeghoofdig gekakel. En niemand die er om maalt.

‘Ne goeien titel voor een tv-programma..’ zegt Siska in het promofilmpje op Canvas ter promotie van haar eigen quizprogramma op Canvas godbetert.
Zover heeft ze het dus gebracht.

En daarmee is alles gezegd. Ne goeien dag nog.

Geef een reactie

