Als u naast mij zit…

11 10 2008

… op één van die vele filmfestivalvoorstellingen, wilt u dan zo vriendelijk zijn:

– niet naar frietvet te ruiken?

– enigszins stil te zitten en niet als een ongedurig kind heen en weer te schuiven?

– niet om de haverklap uw gsm te checken waarbij dan zo’n hel wit schermpje oplicht?

– uw adem niet zo naar bier te laten ruiken?

– uw parfumgebruik te matigen?

– uw gezelschap niet te informeren over wat zij zelf ook wel zien op het scherm (‘kijk, een olifant’)?

-niet echt iedere keer te moeten lachen wanneer tijdens de begingeneriek van een Zweedse, Indonesische of Kazachstaanse film een naam verschijnt die misschien een heel klein beetje grappig is?

– een koptelefoon met simultaanvertaling te vragen als u onvoldoende Engels kent in plaats van na iedere drie zinnen aan uw partner te vragen: ‘Wat heeft ze gezegd?’

– te zwijgen vanaf het moment dat het licht uitgaat en niet pas vanaf dat de film 5 minuten bezig is? Daarbij ook aan te nemen dat voor de meeste mensen een begint vanaf de eerste beelden en niet vanaf de eerste gesproken zinnen?

– minstens 30 seconden na het eindbeeld te wachten vooraleer uw jas te grijpen en luidop uw commentaar te uiten over wat u net gezien hebt?

– en G**verdomme niet continu te zitten SMS’en of ik grijp uw gsm uit uw handen en keil hem naar het scherm zodat u, zich door het donker een weg banend en ten aanzien van een volle zaal, op handen en knieën op zoek moet naar uw gegeerde stukje technologie. Blijf verdorie thuis.

Het filmfestival dankt u.

Acties

Information

13 responses

11 10 2008
micheleeuw

Ik geef je volmondig gelijk ! Daarom blijf ik liever thuis, in mijn zetel, voor mijn grote tv met de surround zo luid als we zelf willen. Kunnen we ook verder roken, koffie drinken en pauzeren wanneer we willen.

11 10 2008
Linn

Voor zover ik weet kan geen enkele van die beschrijvingen op mij slaan. Oef. ;-)

11 10 2008
Alexander

U ontneemt mij met deze post ruim een handvol van mijn grootste plezieren wanneer ik in de film zit. Waarom toch?

11 10 2008
blanche

En knisperende chips uit een knisperend zakje eten, mag dat?

12 10 2008
SveN

Daar kan ik dan weer goed tegen, alleen doet festivalvolk dat gewoonweg niet.

12 10 2008
Daniel

Kan jij eigenlijk wel genieten van een cinemake? Misschien een tip: ga je films bekijken in de laatste week dat ze ze spelen. De kans op weinig en beschaafd volk is des te groter, lijkt me.

12 10 2008
SveN

Ik ga doorgaans naar de film wanneer er zo weinig mogelijk volk is. Om 17u of zo. Maar tijdens een filmfestival is die keuze er niet hé, vandaar dus mijn ergernissen.
En een filmfan vragen nieuwe films pas na weken te gaan bekijken, is onmogelijk. Bovendien beland je dan vaak in een klein zaaltje.

Maar ik ben positief hoor: gisteren was er een voorstelling waar je gedurende 100 minuten een speld kon horen vallen. De zaal zat propvol en toch was het er al die tijd muisstil. Er bestaat nog wel beschaafd volk.

12 10 2008
micheleeuw

Of ze zijn hier komen lezen ? ;-)

12 10 2008
vandepotgerukte

Was de geluidsinstallatie kapot? zo 100 minuten stilte.

Was getekend

12 10 2008
osahi

Als het een troost mag zijn: zelfs in de accreditatievoorstellingen is het constant van dattum. Ook persmuskieten blackberryen soms liever dan dat ze een film volgen…

12 10 2008
SveN

Ik woon vaak persvoorstellingen bij, Osahi. Maar op soms de van weinig kennis getuigende, steeds veel te luide en te zelfgenoegzame uitlatingen van filmstudenten na, valt het daar altijd goed mee :-).
’t Zal een filmjournalist van de Flair of zo geweest zijn, want de meeste filmjournalisten zijn toch echte filmliefhebbers.
Ik ben trouwens blij dat de pers binnen mag voor de studenten – jullie zijn echt wel met veel.

en @vandepotgerukte: ’t was een stomme film, ha!

13 10 2008
vandepotgerukte

Ik had al een vermoeden, maar geef toe, uw schrijven nodigde wel uit om een flauwe plezante opmerking van dit kaliber te maken.

Was getekend

13 10 2008
osahi

@Sven: sommige van die studenten zijn inderdaad echt ferm irritant, vooral de iets jongere jaren heb ik zo het gevoel (eerste en tweedejaars) maar voor de rest heb ik, buiten wat geGSM weinig te klagen over die studenten. Er zitten er bij de ‘grotere’ films wel vaak heel veel, maar slechts de échte filmliefhebbers gaan dat hele accreditatieprogramma proberen volgen en die hebben wel respect. Daarenboven verwacht ik toch dat die mensen ook veel van films houden, of ze zitten echt in de verkeerde richting. Nu, we hebben deze discussie vorig jaar al gehad denk ik, en ik blijf vinden dat de studenten ook het recht hebben op zo’n pas, omdat veel films zien een belangrijk onderdeel in hun vorming is.

En die Blackberrykerel kan evengoed een professioneel geweest zijn hoor :) Wou maar enkel aanstippen dat het niet enkel de gewone bezoeker of filmstudent is die de cinefiele medemens de kloten kan uithangen :P

Geef een reactie

