Alfabet der mensen: R

28 10 2008

In deze reeks stel ik u aan de hand van het alfabet een aantal mensen voor uit mijn omgeving, van vroeger en nu. De beschrijving is nooit compleet, altijd eerlijk, soms bewust vaag. Het gaat om een indruk, een herinnering of een trefwoord dat die persoon typeert. Vandaag: de R.

Renzo
Veel bewondering voor wat deze dierbare vriend en mede-ex-ksa’er op zijn eigen, wat dwarsliggende wijze en zonder ooit hielen te likken, maar met veel hard werk en doorzettingsvermogen, in zijn leven verwezenlijkt. Na in zijn kindertijd kortstondige carrières als Elvisidool, voetballer, militair of kapper overwogen te hebben, ging hij (min of meer) recht op zijn doel af en mag hij nu al op jonge leeftijd meebouwen aan een degelijk uitgebouwd gerechtelijk apparaat. Dankzij zijn kenmerkende krullebol wijkt hij ook qua uiterlijk af van de doorsnee magistraat, zijn rechtvaardigheid, beroepsernst en principes herstellen keer op keer mijn geloof in justitie. In onze ksa-jaren leerde ik hem vooral kennen als een gedreven, eerlijke en ook erg grappige leider. Vooral kamp Lommel was geweldig! Als echtgenoot van Katrijn en binnenkort ook papa, zal hij het ongetwijfeld even goed doen. Is zo mogelijk nog een grotere tateraar dan ik, en doet er bijgevolg dan ook uren over om een maaltijd tot zich te nemen. ’s Morgens beperkt hij zich tot een banaan, wie achter of naast hem staat in de file, kan daar getuige van zijn. Kan onwrikbaar koppig zijn bij discussies en slaat bepaalde feiten in zijn geheugen op om er ooit, indien nodig, op terug te komen. Is nu een voorzichtige mens, maar heeft zijn stuntjaren wel gehad, met schouderuitdekoms, gedeukt kindergeld of verbrande voeten tot gevolg.

Ria
a.k.a de dramaqueen. Mijn wat losgeslagen tante houdt er immers van, net als wel meer familieleden, meningen en bedenkingen met veel nadruk, misbaar en vertoon, kenbaar te maken. Haar levenservaring maakt echter dat ze wel vaak een punt heeft. Tante Ria, die echter vrijwel nooit tante genoemd wordt, heeft zich dan ook altijd al flink uit de slag getrokken. Met het Vredeplein wist ze zelfs het indommelende Aalst weer leven in te blazen. Zoals het een ondernemer betaamt, stopte ze op een hoogtepunt en zoekt ze weer nieuwe uitdagingen. Catering, muziek, styling, decoratie, … Ria is van alle markten thuis. In mijn kindertijd kenmerkte ze zich echter keer op keer door niet te luisteren naar haar kwebbelende neefjes. Zorgde wel voor veel leven in de brouwerij door bij dreigende ernst, eens flink onnozel te doen. Bracht een grote verscheidenheid aan vriendjes en honden mee naar huis. We scheelden zo weinig in leeftijd dat haar stijladvies wellicht zinvol was, maar ik was niet echt vatbaar voor haar suggesties. Weigert resoluut mee te gaan in de technologische en digitale evolutie. Kan nogal eens uit de lucht vallen maar de landing is altijd zacht.

Rik M.
Ook wel Rosse Rik genoemd, maar zijn ego kan daar wel tegen. Zat samen met mezelf, Lode en Arne in de bijna-op-een-boom-geparkeerde-wagen-op-een-donkere-weg-in-een-Waals-bos en dat blijft bij. Ik hoor of zie hem niet zo veel meer, maar heb een handvol goede herinneringen aan zijn bereidheid tot onzin verkopen en enthousiasme voor alles en nog wat: hij introduceerde dan ook de wuivende keukenhanddoeken in onze schaamteloos onnozele playbackpogingen van een slecht liedje op een weekendje in Melle. Met dank ook aan het zevergehalte van Thalia uiteraard.

Rik V.
Mijn eerste parallelcollega toen ik bijna zeven jaar geleden een eerste leerjaar op me nam. Legde mee de basis voor wie ik als leerkracht ben: tijdens die twee jaar was hij een voorbeeld in omgaan met leerlingen en het schrijven van agenda’s (ahum!). Deed me vooral inzien dat de boog niet altijd gespannen hoeft te staan en je desondanks toch een goede leerkracht kan zijn. Is gek op voetbal en gaat graag uit de bol op de dansvloer – en toch is het een toffe peer. Moet ook zowat de enige mens zijn die ik gekend heb, die net als in de Hollywoodfilms, op zijn huwelijksdag ging lopen – maar toen kende ik hem nog niet. Behoort nu tot een goede herinnering aan een afgesloten hoofdstuk.

Robbe
Geweldig kereltje, deze inventieve en creatieve leerling die zonder omwegen verklaart gek te zijn op zijn meester en zorgt zo steeds voor een mooi begin van de dag. Wordt door iedereen lief gevonden en is voor velen een goede vriend. Kan ongelooflijk goed show verkopen, maar alleen als de situatie erom vraagt, want verder is-ie stil en rustig. Kan bouwen, ontwerpen, tekenen en uitleggen en is dus veelbelovend op alle vlakken. Speelt ook nog eens mee in dit theaterstuk.

Lees hier alle voorgaande letters.

Acties

Information

2 responses

1 11 2008
Paul

Voor Robbe: kinderen die toneel spelen zijn vaak in het dagelijks leven geen ‘grote bekken’,daaraan herken je de echte talentjes.

24 05 2010
Rosse Rik

Het waren mooie tijden!
en dat ongeval….ik heb er ECHT nog steeds een trauma aan over gehouden…

Geef een reactie

