Pappenheimwee (4)

18 11 2008

Uw geduld wordt beloond, beste lezers. Ik verklap u eindelijk hoe mijn deelname aan De Pappenheimers in 2004 is afgelopen.

alibaba1Waar waren we gebleven? Mijn moeder en ik stonden 100 punten voor. Het zal van de sympathieke maar weinig pientere Peer afhangen of zijn team alsnog de finale haalt. Kent hij het antwoordt niet, dan winnen wij… Maar zelfs het kleinste kind weet het antwoord op de vraag: ‘Wat zei Ali Baba om de grot te openen’. Peer geeft dan ook zeer overtuigd het juiste antwoord. Wij vallen af.

Er wordt afscheid van ons genomen en ik mag nog melden dat ik me in het geheel nergens aan geërgerd heb – wat eigenlijk wel zo is, al blijft die goedgekeurde verspreking van Filip Peeters me toch wat parten spelen. Daarna nemen we plaats tussen onze teleurgestelde supporters om de finale te aanschouwen.

pappenheimers_0044 pappenheimers_0023 pappenheimers_0015

Op dat eigenste moment ben ik niet eens heel teleurgesteld. De sportieve sfeer die het programma uitstraalt, is vrij echt en daardoor is verliezen niet zo heel erg. De glimlach valt niet van mijn gezicht te beitelen. Toch moet gezegd dat onze tegenspelers daar ook toe bijdroegen. Zij speelden hun rol als underdog zo voortreffelijk, dat zelfs wij voor hen zouden supporteren. De finale was hen meer gegund dan Frans en Tim die zich vooraf in de rol van onoverwinnelijken nestelden. Maar wat wellicht nog een veel grotere rol speelt, is de afloop van de finale. Zoals de productie het voorschrijft, laten Peer en Els eerst hun BV zoveel mogelijk correcte antwoorden sprokkelen. Peeters slaagt daar moeiteloos in, maar dan raken ze de pedalen kwijt. Peer geeft het ene foute antwoord na het andere. Het koppel verliest dan ook met glans en, daar moeten we eerlijk in zijn, dat verzacht ook onze pijn. Allemaal met lege handen naar huis na ons rot geamuseerd te hebben, dat kunnen we fair vinden. Niet slecht bedoeld natuurlijk, maar is dit geen aannemelijke menselijke reactie? Onze teleurstelling was wellicht veel groter geweest als onze tegenspelers met enkele duizenden euro’s naar huis zouden gaan.

Onze supporters lijken genoten te hebben en er wordt druk nagepraat. Meester Marc laat horen wat hij allemaal wel wist en mijn oma moet even bekomen. Terwijl wij de spanning doorspoelen, start  – vrij laat op de avond al – nog een opname. Wij kunnen intussen formeel zijn: dit was voor ons een bijzondere, misschien zelfs wat sensationele beleving die zo’n storm aan emoties losmaakt dat we er nog dagenlang op wolkjes van zullen lopen. De productie is blij met de spannende aflevering, we krijgen als troost nog een fles champagne.

pappenheimers_0033Uiteraard wordt er nadien druk geanalyseerd. Wat hadden we moeten weten? Wat waren de flaters? Mijn moeder is wat pessimistisch. Ze heeft de indruk dat haar juiste antwoorden zich beperkt hebben tot vragen over seks, drank, muziek, roddel en nostalgie. Zal heel Vlaanderen haar leren kennen als een dom blondje? Welnee, en wat zou het, als je daar moeiteloos het charisma van een hele resem Missen en tv-omroepsters zit te overtreffen, glimlachend en stralend? Ikzelf geniet nog na van de alertheid ‘Jezus’ te antwoorden op een zeer onwaarschijnlijke vraag. En als spelletjesspeler was dit natuurlijk ook genieten.

Drie maand later

De uitzending valt samen met een quizavond van de jeugdbeweging. Die zal onderbroken worden, zodat op een groot scherm kan gekeken worden. Ik opteer pas na de uitzending langs te komen. Je weet maar nooit  hoe idioot, onnozel, dom of belachelijk je over zal komen (of bent). Dat kun je dan maar beter niet ontdekken met tientallen getuigen. We kijken dus thuis in familiekring, opnieuw vol zenuwen. Maar wat valt dat goed mee! We kijken opnieuw vol tevredenheid terug.

In de weken die volgen, ben ik op school een grote ster. Mijn leerlingen hebben massaal gekeken en veel ouders vertellen me dat ze ook de volgende dagen nog naar de aflevering kijken (‘Welke film wil je zien: Toy Story of Finding Nemo?’ – ‘Meester Sven!’). En hoe gek het ook klinkt, ik word op straat herkend! Eén keer toch…

We krijgen te horen dat Erik Van Looy alles voor ons verbrod heeft. Tja, hij gaf wel enkele foute antwoorden, maar dat deden wij ook. Verder moeten we her en der wel bevestigen dat hij sympathiek was en Tom Lenaerts ook. Dat de slag van Verdun aan bod kwam, bevestigt onze veronderstelling dat een voorbereiding altijd nog wat kan opleveren. Dat winnen niet voor ons is weggelegd, is een andere familiale verzuchting. Dat het vooral een zeer fijne ervaring was, hoeven we niet te verkondigen, want ‘daar koop je niets mee!’. Dat we al onze supporters dankbaar zijn omdat hun aanwezigheid echt deugd deed, komt te sentimenteel over om zomaar te verklaren. Dat er veel over te vertellen valt, hebt u als bloglezer ook gemerkt. Dat het onvergetelijk was, is overduidelijk.

Ik kan nu niet naar De Pappenheimers kijken zonder alles nog eens vaag opnieuw te beleven. Het is en blijft ook een steengoed programma. Ik kan u dus van harte aanbevelen ook een keer (proberen) deel te nemen.

Acties

Information

14 responses

19 11 2008
Ella Guru

Maar allez… Zo uw moeder exposeren! Eerst die verjaardag, zodat de virtuele dame in mijn hoofd er ineens 20 jaar bijkreeg. En nu zelfs een foto.

Waar is het mysterie?

Dit gezegd zijnde. Ze zou Cathérine Deneuve naar huis spelen als je het mij vraagt.

19 11 2008
Aïda

Ik ben er vrij zeker van dat deze foto zonder toelating gepubliceerd is en heb uit goede bron vernomen dat er daar dus rap een stokje zal voorgestoken worden.

:-)

19 11 2008
blanche

Schending van de privacy, daar wordt tegenwoordig niet mee gelachen. Als ze je gunstig gezind is zal je moeder misschien net geen klacht indienen.

Denken jullie dat je met de vragen die de tegenspelers kregen de finale zouden gewonnen hebben of zou Eric Van Looy het om zeep geholpen hebben?

Dat je er jaren later nog zo geestdriftig over schrijft bewijst dat het wel een bijzondere ervaring moet geweest zijn.

19 11 2008
sezaar

Bij wijze van boetedoening die kabouterbaard eraf!

19 11 2008
vandepotgerukte

Schoon madam.

Was getekend

19 11 2008
SveN

@ sezaar: wees gerust, niet alleen was dat eigenlijk maar een sikje dat er op die foto bedrieglijk kabouterbaardachtig uitziet, ik lijk intussen steeds minder op de Sven van toen.

en dan nog… ik was eigenlijk best telegeniek! :-)

19 11 2008
sezaar

Dat komt ervan als u wel een grote foto van mevouw uw moeder linkt maar niet van uzelf!

In ernst, wanneer was die uitzending eigenlijk? Ik volg al jaren de televisie niet meer (niet uit principe overigens, ik vind kabel gewoon te duur in verhouding tot het aanbod).

19 11 2008
deftigedamenel

Dat was in de jaren stillekens, mijnheer sezaar. Toen waren we virtueel allemaal nog dertig.

19 11 2008
micheleeuw

Jammer dat jullie niet(s) gewonnen hebben, maar die leuke herinnering kunnen ze toch nooit meer afnemen, hé.

19 11 2008
chelone

Die lach van je moeder zal voorzeker bij menig kijker aanstekelijk hebben gewerkt.
Mooi en heel natuurlijk.
Daydream van Wallace Collection zou ik meteen herkend hebben.
Het is inderdaad een heel amusant programma, bijna het enige waar ik graag naar kijk. Het werk ontspannend, de kandidaten worden nauwgezet uitgekozen op hun sympathiek TV-image.
Zo jammer dat ik het gemist heb.

20 11 2008
singajo

uw moeder staat erop zoals ik haar het liefste zie, zalig lachend. Ze zal wel blij zijn met al die complimenten ondanks haar geschonden privacy. Ze zal blozen en blinken. Ze is toch een halve tv-ster, niet?
Ik herinner mij die avond ook nog goed!

21 11 2008
Daniel

Nu ik de foto’s zie, weet ik het helemaal zeker. In tempore non suspecto was ik helemaal weg van een blonde dame met een prachtige erotiserende stem en een pak wijze uitspraken in een discussieprogramma van Jan Van Rompaey. Ik beken.

21 11 2008
Moeder van Sven

’t wordt me hier eventjes teveel.

*bloos*bloos*blink*blink*

:-)

21 11 2008
blanche

@Sven,
Gewoon wat informatie om je gerust te stellen. Er bestaat wel degelijk een zelfhulpgroep “kinderen die op hun eigen blog geen aandacht meer krijgen omdat hun moeder ermee weg is”.
Sterkte!

Geef een reactie

