Morgen kijk ik niet

29 12 2008

dewevernaar De Slimste Mens Ter Wereld. Niet dat dit nog steeds erg entertainende programma me begint tegen te steken, maar omdat men er in geslaagd is voor de aflevering van morgen drie volstrekt oninteressante deelnemers samen te brengen.

Op de eerste stoel zit Freek Braeckman te stralen. Onze meest kleurloze, vroegtijdig oud geworden nieuwslezer heeft schijnbaar een hele schare fans in Vlaanderen, maar ik ben daar zeker geen van. Ik heb genoeg van dit meneertje middelmaat. Een sterke quizkandidaat uiteraard, maar nu is het welletjes geweest.

Naast hem werd Bart De Wever in een stoeltje gepropt (let er maar eens op, die kerel past er nauwelijks in!). De vleesgeworden stompzinnigheid, de charme van een kopje koude koffie etalerend, een lege en idiote man die je op zijn best associeert met worsten, carnaval en kaartavonden. Kan er morgen een haardvuur naast hem geplaatst worden? En was hij gedrogeerd of is die sloomheid aangeboren? Dat hij een heel hoog score haalde, is des te opmerkelijker, maar het was dan ook een herkansing.

Op de derde stoel neemt Carry Goossens plaats, een acteur uit een pak successeries waar ik niet naar kijk en waar ik eigenlijk ook niet echt kan opkomen – op het immer aanwezige FC De Kampioenen na natuurlijk. De man doet mij vooral aan belegen kaas denken en op thermossen op plastic tafelkleden. En moppen waar ik niet om moet lachen – wat een zuurpruim ben ik hé?

Uit protest zal ik dus morgen voor de verandering eens niet kijken. 

Acties

Information

12 responses

30 12 2008
vandepotgerukte

Er zaten nochtans een aantal steken onder water in de aflevering richting Bartje. Zoals De Decker met Kaïn en Abel. Heb toch gelachen.

Was getekend

30 12 2008
blanche

Het geraakt allemaal een beetje versleten en de grapjes van Torfs zijn zo ingestudeerd dat ze niet grappig meer zijn.
BDW zit er inderdaad een beetje bij zoals je beschrijft maar ter zijner verdediging wil ik aanvoeren dat ik van die man al politieke en historische analyses heb gelezen die mij minstens hebben doen nadenken.
Dat verschaft je natuurlijk geen ticket voor de slimste mens, maar zeggen: krijg ik hier geen kans en dan onmiddellijk”stop”zeggen, daar moest ik toch om lachen.
Freek die heeft pas iets van een schoon postuurken in een vitrinekast. Ik was fan van Cedric.

30 12 2008
Aïda

Ook ik vind dat je te hard bent voor BDW. Hij zit in dit programma misschien niet op zijn plaats maar ik heb hem best al heel boeiende uiteenzettingen horen doen en ik meen toch een geweldig (droog) gevoel voor humor in hem te bespeuren. Perceptie is heel vreemd want hij komt bij mij over als een heel verstandig mens.

Freek echter, daar kan ik je helemaal in volgen. Als nieuwslezer kon het alle kanten op met hem, zijn persoonlijkheid was blank. In de slimste weg is alle magie rond hem weg en komt hij dus voornamelijk over als een saaie vent zonder een grijntje charisma.

Maar ik keek gisteren voor Bart en dus kijk ik vanavond nog eens.

30 12 2008
Daniel

Ik ben het niet eens met de typering van Bart De Wever. 2008 was het jaar waarin je als hip werd beschouwd als je aan BDW-bashing deed. Nochtans is De Wever één van de meest intelligente politici. Niet alleen als politicus trouwens. Akkoord, hij neemt geen blad voor de mond, hij provoceert graag, maar hij komt tenminste voor zijn (onderbouwde!) mening uit. Noem mij trouwens één andere Vlaamse politicus die het aandurft om om de twee weken een diepgaande column te schrijven in een Vlaamse kwaliteitskrant?

30 12 2008
SveN

Ik heb nooit echt oog gehad voor BDW als politicus, ik wil van jullie zeker aannemen dat de man zijn talenten heeft. Maar ik heb het vooral over zijn persoon, boers en oppervlakkig en dat associeer ik dan ook met zijn politieke ideeën.
Dat droog gevoel voor humor… eerder plat vind ik.

30 12 2008
Aïda

Tiens, voer voor een goede discussie op nieuwjaarsdag. Ik heb zonet alweer heel hartelijk moeten lachen om BDW (2de deelname). Koel.

Is er eindelijk sprake van een generatiekloof? (Ook dat nog)

31 12 2008
Daniel

Even goede vrienden, Sven. Ik blijf BDW een boeiend (en soms inderdaad boers) mens vinden. Alleen al de combinatie historicus – aan de lopende band McDonalds hamburgers vreten – fervente fan zijn van The Simpsons vind ik cool temidden van al die grijze politieke garnalen.

31 12 2008
Deftige Dame Marie

….. nu had hij een nog hogere score, jammer dat je niet gekeken hebt.

31 12 2008
osahi

Ik blijf BDW een lul vinden die op iets fijnzinniger manier dan pakweg De Decker het populisme onder de knie heeft en vooral met stompzinnigheid, imago en het uitbuiten van de menselijke drang om overal een vijand in te zoeken aan politiek doet. Dat hij een zekere intelligentie heeft spreekt nog in zijn voordeel, maar iemand die in volle communautaire warboel (waar hij zelf op teert, vergeet dat niet) in het VTM journaal met krokodillentranen in de ogen komt vertellen hoe stout bepaalde Waalse mails wel niet zijn of een satirisch stuk uit Le Soir als racisme gaat aanklagen kan bij mij op geen greintje respect rekenen…

Soit, ik ben altijd bevooroordeeld als het over nationalisten gaat (voor welke nationaliteit ze nu ook supporteren, zelfs voor de Belgische), aangezien ik dat een verschrikkelijk, ergerlijk (en veelal razend grappig in het geval van Vlaams-nationalistische) gedachtegoed…

Desalnietemin. Ik ben gisteren voor het eerst sinds lang nog eens voor de tv blijven plakken voor De Slimste Mens, en ik heb best moeten lachen. Niet dat het trio in de stoel vuurwerk leverde zoals tijdens de topepisodes van vorige seizoenen, maar De Wever is een droge, boerse beer die er dommer uitziet dan hij werkelijk is en me een paar keer stevig kan doen lachen met zijn opmerkingen (net zoals zijn partij soms voor lachsalvo’s zorgt als ze weer staan te protesteren omdat zoveel winkels hun solden in drietalen aankondigen, of nog erger, énkel in het Engels!)

2 01 2009
sezaar

De artikels in onder andere le Soir waar u naar verwijst Osahi bevatten een schrijnende racistische ondertoon die niemand pikken zou mocht er in plaats van Vlaming pakweg Jood of marrokaan gestaan hebben. Men hoeft geen fan van De Wever of Le Soir te zijn om te beseffen dat in het bijzonder bij het communautair discours meer dan eens de grenzen van het fatsoenlijke overschreden zijn.

2 01 2009
osahi

Ik ben eerder van mening dat als men de satirische uitspraken als racistisch gaat beschouwen, men heel wat uitspraken in het discours van De Wever, die niet eens satirisch bedoeld zijn, ook kan aanklagen… Satire loopt quasi steeds op het randje en het is een kwestie van opvatting of men over de rand gaat of niet. Bart De Wever heeft het artikel trouwens gewoon gerecupereerd om nog eens het rolletje der geslagen hond te kunnen spelen…

Ik ben geen fan van Le Soir; evenmin van De Wever en ik vind dat aan beide zijden van de taalgrens de media zich heeft laten meeslepen in het debiele wij vs zij discours dat de publieke opinie zodanig beïnvloed dat men het niet voor mogelijk houdt. (Iedereen lijkt wel ‘staatshervorming’ te roepen in Vlaanderen, maar de man in de straat die daar om vraagt weet niet eens waarom of wat de inhoud van die hervorming zal zijn. De staatshervorming zoals ze wordt voorgesteld is naar mijn weten op geen enkel moment kritisch in vraag gesteld in de grote media).

2 01 2009
flo

Ik hou -eender hoe- van rechtvoorderaap mensen. Liever zo.
Wat Freek betreft, hij is nog jong. Ik mag hem wel, als jong mens. Er loopt wat anders rond…

Geef een reactie

