Gelezen in 2008

2 01 2009

Het was een bedroevend jaar voor de boekenwurm in me. Ik slaagde er amper in 20 boeken uit te lezen dit jaar, het laagste cijfer van de voorbije 4 jaar.

Het was bovendien een weinig opmerkelijk boekenjaar (maar dan heb ik het niet over nieuwe uitgaven die verschenen zijn, mijn leespatroon staat helemaal los van wat in verschijnt in de boekenwinkels). Weinig boeken staken er boven uit en er was zelfs geen enkel boek dat ik écht sterk vond. De enige die ik echt aanraders zou noemen zijn het energieke  The Deportees van Roddy Doyle, het kleine juweeltje De Ongewone Lezer van Alan Bennett en het atmosferische Het Wisselkind van Keith Donohoe.

Met de ontdekking van Murakami, de nieuwe Jan Van Loy en de laatste Douglas Coupland zet ik 2009 in in de hoop wat meer te lezen en vooral wat meer meegesleept te worden.

Acties

Information

3 responses

2 01 2009
osahi

Met Murakami kan je niet fout doen denk ik :D Tenzij je iemand bent die er niet voor valt (je zou de tweede zijn die ik ken).

Mijn boekenjaar 2008 was alvast goedgevuld, vooral de eerste helft dan. Persoonlijke topper was toch wel The Road van McCarthy…

4 01 2009
Daniel

Uiteraard treed ik Osahi bij wat Murakami betreft. Je begint met één roman van hem, dan volgt een tweede en voor je het goed en wel beseft wil je ze allemaal gelezen hebben.
Mijn internationale ontdekking van 2008 was de Duitse schrijfster Juli Zeh van wie ik twee keer tereke onder de indruk kwam: ‘Vrije Val’ en ‘Speeldrift’.

4 01 2009
Aïda

Ik weet niet hoe jullie het allemaal doen. Ik heb nog vijftien begonnen boeken liggen en er amper een stuk of tien uitgelezen. Het boekenhoogtepunt voor mij dit jaar was “Lelieblank Scharlakenrood” (The Crimson Petal and the White) van Michel Faber, al ben ik er nog steeds niet aan uit of dit nu een supersoap is of wereldliteratuur.

En verder blijf ik gewoon elk jaar teruggrijpen naar één of meer werken van Houellebecq (geniaal, al is niet iedereen het daar met mij over eens) en herlees ik elke zomervakantie “De naam van de roos”. Zo vanzelfsprekend als de zon.

Geef een reactie

