De Films van 2008

3 01 2009

Veel films gezien het voorbije jaar, zoals ook het voornemen was, al ben ik er niet in geslaagd de aantallen van 2006 (239 films) en 2005 (228) te halen. De teller is gestopt bij een zeer bevredigende 219 films (235 als je er de films bijtelt die ik al een keer eerder zag). In 2008 werd wel de kaap van de 2600 geziene films overschreden.

Mijn leven speelt zich voor alle duidelijkheid niet af voor een scherm. Ik slaag er vrij goed in het filmkijken te combineren met allerlei andere activiteiten en slaag er zo in toch minstens 2 of 3 films per week te zien. Dankzij twee filmfestivals, waarop ik dan 2 tot 5 films per dag zie, trek ik dat gemiddelde flink op. Maar oordeel verder gerust dat ik een te fanatiek filmkijker ben. Ik kan wel prima weerstaan aan popcorn en andere gezelligmakers, zelfs al zat ik dit jaar 98 keer in de cinema.

Van de 300 films die dit jaar in de Vlaamse bioscopen verschenen, zag ik er 83. Om te bepalen wat het beste was wat het filmjaar 2008 te bieden had, put ik dus enkel uit die lijst. Wat al moeilijk genoeg is want er verschenen vrij veel sterke films.

1. Wall-E
Wat weinig verrassend, want deze piekfijne animatiefilm werd al her en der bekroond en geroemd, maar ik stel toch vast dat ik het afgelopen jaar geen onweerstaanbaardere cinema te zien heb gekregen. Grandioze animatie, hartveroverende personages, een heerlijk romantisch-avontuurlijk sfeertje en een niet eens zo gek bedachte, onrustwekkende context vol heerlijke details. Ook bij het herbekijken een ware triomf.

2. Atonement
De hartverscheurende tragiek van dit elegante en bij momenten meesterlijke gechoreografeerde en ijzersterk geacteerde Britse drama, wist me helemaal mee te slepen. Lees hier mijn recensie.

3. The Darjeeling Limited
Levenspijnen en onzin onovertrefbaar gecombineerd in een geniaal uitgevoerde en dus even oogstrelende als pakkende film. (recensie)

4. This Is England
Intens, authentiek Brits drama over vriendschap en manipulatie in de onzekere jaren ’80.(recensie)

5. Australia
De kritieken waren gemengd, maar ik raakte toch in de ban van dit verrukkelijke, oogverblindende, ambitieuze spektakel met epische allures.

6. Lust Caution
Een hartverscheurende Chinese romance, door de nimmer falende Ang Lee verpakt als een dreigend en beklemmend spionageverhaal.

7. Before the Devil Knows You’re Dead
Sidney Lumet is 83, maar pakt uit met een virtuoos gefilmde, gitzwarte moraliteitsthriller met een topcast.

8. Entre les Murs
Innemende en betekenisvolle registratie van een leer- en leefproces, met een Franse school als context.

9. Vicky Cristina Barcelona
Een treffend zomers sfeertje, enthousiast acteerwerk, spitse dialogen en een verhaal dat de liefde als even passioneel als destructief opvoert.

10. Il y a longtemps que je t’aime
In dit impressionistische Franse drama zet mijn favoriete actrice Kristin Scott Thomas één van haar beste rollen neer, als door het leven beschadigde ex-gedetineerde die een nieuw leven bij elkaar scharrelt.(recensie)

11. The Dark Knight
Ijzersterke blockbuster met formidabele actiescènes en sterke acteurs. (recensie)

12. Loft
Nog steeds geen slecht woord voor deze zéér entertainende Vlaamse thriller.

13. Gone Baby Gone
Zwaarmoedige, spannende dramatische thriller, verrassend regiedebuut van Ben Affleck.

14. California Dreamin’
Even absurd als meeslepend Roemeens drama over botsende culturen De jonge cineast overleed voor het beïndigen van de montage, waardoor de film uitgebracht werd zonder dat er nog in geknipt werd.

15. No Country for Old Men
Overladen met Oscars en door veel critici de hemel in geprezen, maar het gitzwarte, door idioten bevolkte universum van de broertjes Coen kon me net iets minder bekoren. Een uitmuntende film weliswaar.

En verder nog genoten van het oliedrama There Will Be Blood (ook hierover net iets minder onder de indruk dan de doorsnee filmliefhebber), het aangrijpende It’s a Free World van Ken Loach, het genietbare 3:10 to Yuma, de Spaanse weeshuisthriller El Orfanato, het bijzonder komische Burn After Reading, het indringende Margot at the Wedding, de politieke klucht Charlie Wilson’s War, de beklemmende Stephen King-verfilming The Mist, de Waalse roadmovie Eldorado, Sean Penn’s terug naar de natuurfilosofie Into the Wild, het meer dan degelijke Aanrijding in Moscou, het charmante Poolse filmpje Tricks, het Italiaanse maffiadrama Gomorra en het hoogst originele Juno.

Verder nog de moeite waard: Iron Man, Linkeroever, Body Of Lies, (N)Iemand, Street Kings, Elegy, Happy Go-Lucky, Eagle Eye, Hunger, Leatherheads, The Incredible Hulk, In the Valley of Elah, XXY, Sweeney Todd, The Savages, Le Fabrique des Sentiments.

Films die ik jammer genoeg gemist heb, maar graag had gezien: Le Silence de Lorna en het veelgeprezen Ierse filmpje Once.

Slechtste film van het jaar: het amechtige, geforceerde, wansmakelijke, saaie en irriterende Mamma Mia! Een valse film waarvan elk potentieel vernietigd werd door slechte acteurs, plastic decors, ondeskundig camerawerk, een gehaaste en amateuristische regie en een zéér vals zingende Pierce Brosnan.

2009 brengt ons al meteen enkele goede films. Reeds gezien en goedgekeurd: Stella, Unspoken, Slumdog Millionaire, Incendiary, Adoration, Boy A, Elève Libre, The Wrestler en The Burning Plain.

Meer van mijn filmrecensies hier.

Wat hebt u (graag) gezien in 2008?

Acties

Information

7 responses

3 01 2009
Madame Commentatore

Wacht maar tot wanneer Hot Marijke dit gelezen heeft!

3 01 2009
osahi

Even mijn lijstje kopiëren van een forum. Let niet op het iets minder verfijnd taalgebruik :P

5. No Country for Old Men

Had Heath niet gejoked dit jaar dan hadden de Coens en Bardem de trofee voor ‘Best bad ass motherfucker’ mee naar huis kunnen nemen.

4. Juno

Heerlijke dialogen. Geweldige personages. Allemaal opgehangen aan een degelijke plot. Film wordt beter met het aantal kijkbeurten.

3. The Dark Knight

Plot is nodeloos ingewikkeld met veel te veel twists en turns die na een beetje icebox thinking nergens op slaan, maar de actie is cool, de sfeer fenomenaal en Heath Ledger rocks.

2. Wall-E

Ratatouille stond vorig jaar op 1. Wall E zou die plaats ook verdienen want het is duidelijk de beter van de twee (dat eerste half uur is pure cinemaschoonheid zoals ik ze al jaren niet meer zag, 2de helft blijft plezant maar mist toch grotendeels die kracht). Maar er was gewoon een film praktisch hors categorie dit jaar, dusja… numero uno =

1. There Will Be Blood

Voor dit soort films is de stempel ‘meesterwerk’ uitgevonden. Eén van de beste films van de afgelopen 10 jaar, zonder twijfel. Zowat alles zit perfect (ja, ook het vreemd gestructureerde scenario dat veel gebeurtenissen gewoon weglaat) aan dit meesterwerk, niet in het minst de acteerprestatie van Daniel Day Lewis (dat hij de rest niet op een hoopje speelt zegt veel over de torenhoge acteerprestaties van de rest van de cast). Hier drink ik een milkshake op

3 01 2009
guy

ik heb net je #1 gezien. ik vond de eerste helft uitmuntend, met prachtige beelden, geduldige opbouw en ja, haast aandoenlijke personages. vanaf het moment dat het verhaal wordt verdergezet in de ruimte wordt het echter wat conventioneler en voelt het allemaal wat routineuzer aan. niettemin opnieuw een goeie van pixar.

zelf ben ik geen enkele keer in de filmzaal geraakt in 2008, maar ik heb wel een paar films per week gezien, waarvan heel wat oudere en ook een aantal vrij recente, en van de films die jij oplijst vond ik “no country for old men” waarschijnlijk het best. “before the devil knows you’re dead” ligt klaar, en ook “there will be blood” moet ik nog kijken.

verder blijven musicals vooral voer voor satanisten, zeker als ABBA eraan te pas komt! ;)

3 01 2009
geert

svenne ik ga nu naar night of the creeps kijken, denk ook ne serieuze klopper…. nee jong, hoe houde da allemaal bij, zou zelfs bij benadering niet kunnen zeggen hoeveel films ik van de week gezien heb, laat staan op een gans jaar. ‘k Wens u een super 09 en tot maandag tedju

4 01 2009
Aïda

Ik ben ook amper in de bioscoop geraakt. Veel films gezien in 2008 maar van dit lijstje dus slechts amper een paar.

Eén van de meest indrukwekkende films voor mij in de rubriek “oud maar nog niet gezien” was Cidade de Deus. Fenomenaal. Ook hoogst aangenaam verrast geweest door Batman, een film die ik nooit uit eigen beweging zou bekijken.

En vers in het geheugen: ik heb me gisteren uitermate goed geamuseerd met Charlie and the Chocolate factory. Tim Burton is een heerlijk gestoord genie die me nog nooit teleurgesteld heeft.

En nu zal ik direct na mijn klik op “stuur commentaar” wel denken: ah, die en die en die film! Er waren namelijk wel een paar films die me behoorlijk tegenvielen ondanks de zeer goede kritieken.

4 01 2009
guy

hier idem voor Cidade de Deus, die staat vast in m’n top 10 van de 00s

4 01 2009
osahi

Australia heeft me trouwens ook aangenaam verrast, een film die ik op de valreep nog meepikte en een mooie afsluiter van een mooi filmjaar was. Jammer dat zulke films nog amper gemaakt worden, want die kitscherige romantiek en prachtige cinematografie smaakten wel naar meer

Geef een reactie

