Lectuurtip: De Heining

9 02 2009

heining1Met veel enthousiasme vatte ik De Heining aan, een nieuw verhaal van één van mijn favoriete auteurs, Jan Van Loy, wiens Bankvlees ik nog steeds van harte aanbeveel (en ik vraag me af aan wie ik mijn exemplaar uitleende) en ook opvolger Alfa Amerika is groots te noemen.

De grootste teleurstelling aan de moderne fabel De Heining is dat hij zo snel uit is. In amper 157 pagina’s maken we kennis met een jong koppel dat verhuist van een appartement in de stad naar een villa in een omheinde en bewaakte wijk. Veilig voor de buitenwereld maar niet beseffend dat het gevaar evengoed binnenin kan zitten. Dit actuele thema gaat in op de alom heersende angst die de mens koestert voor zijn soortgenoten. In één ruk lees je dit vrij eenvoudige, maar raak geschreven verhaal uit. Van Loy vertelt zonder franje maar met des te meer effect, en de situaties en dialogen zijn zo uit het leven gegrepen zonder clichématig te zijn.

Op zich zou je kunnen stellen dat dit een wat onopvallende roman is, die ook net iets minder indruk maakt dan de twee vorige werken van Van Loy. Maar elke boekenfreak herkent dat pure genot en de onmogelijkheid om een boek neer te leggen, en dat volstaat voor mij om dit boek een aanrader te noemen. Drie weken ploeter ik al door geestige en knap beschreven De Neus van Edward Trencom, om dan even tussendoor op één nacht De Heining uit te lezen en het verschil dus duidelijk voor mezelf geïllustreerd te zien. Méér van dat, Meneer Van Loy!

(hier een goeie recensie)

Acties

Information

3 responses

9 02 2009
De geboeide lezer

Hoera! Eeuwen geleden dat je met een boekentip kwam aanzetten! Is zeker aan mij besteed!
(Ik ben wel een Nederlander, hopelijk is dit boek ook bij ons te vinden…)

10 02 2009
vandepotgerukte

Bedankt voor de tip.

Was getekend

10 02 2009
Boris

aan mij.

Geef een reactie

