58 = 85?

2 03 2009

In mijn geboortedorp is de kans groot dat je mensen aantreft die vroegtijdig oud zijn. Normen en waarden worden overgenomen van de ouders en men kiest overwegend voor een (al te) klassieke levensstijl, volhardend in de veronderstelling dat de 21e eeuw nog niet is aangebroken. Het gemeentebestuur berust hier met plezier in. Dat wordt ook nu weer aangetoond.

Op de voorpagina van het Haaltertse infomagazine wordt volop promotie gemaakt voor een animatienamiddag voor 55-plussers. Ik verwacht doorgaans geen grote culturele evenementen in Haaltert, en ik kan me er bij neerleggen dat het ideaalbeeld van amusement voor ingedommelde bejaarden bestaat uit het optrommelen van vergane BV’s . Maar ik vraag me toch af hoe men in Haaltert iemand van 55 beschouwt.

animatie

Dat men er doorgaans van uit gaat dat iedereen boven een bepaalde leeftijdsgrens dezelfde muzieksmaak aanneemt (‘naar Vlaamse schlagers zult gij luisteren!’) laat ik maar even buiten beschouwing. Meer zelfs, we hanteren deze veralgemenende veronderstelling als basis voor het in vraag stellen van deze animatienamiddag: is dit animatie voor 55-plussers of 85-plussers? Ik bevind me nog op een miljoen jaar afstand van de beoogde doelgroep, maar mijn ouders en andere familieleden vallen binnen enkele jaren wel in deze leeftijdscategorie (of ze zitten er al). Sommige lezers hier ook. En hoe verschillend ze ook zijn in muzikale ontwikkeling of achtergrond, ik kan me van geen van deze mensen voorstellen dat ze zich ook maar een fractie aangesproken voelen om deze namiddag bij te wonen. En dan laat ik geheel buiten beschouwing of een optreden van Yves Segers of Samantha sowieso wel iemand aanspreekt, dat is een kwestie van smaak natuurlijk (voor sommigen is het wellicht een persoonlijke hel). Terzijde: ik herinner me dat de zangeres Samantha in een rolstoel zit, maar die Yves Segers kun je intussen blijkbaar ook zowat voortrollen.

De vraag is dus hoe men er bij gekomen is dit initiatief open te stellen voor zulke jonge mensen. Mogelijk is het aantal aanwezigen tussen 55 en 60 zeer beperkt (dat hoop ik althans!), maar dan nog kan ik er niet bij dat dit het beeld is dat men heeft van 55-plussers. Hoe komt men trouwens bij deze leeftijdsbepaling en in hoeverre zal men deze doelgroep blijven uitbreiden? Is 58 hetzelfde als 85? En hoewel het begrip ‘senior’ nergens ter sprake komt, vanaf wanneer ben je dat? Alleszins, dit gaat toch te ver. Mag het niet alleen iets meer niveau zijn, maar vooral doordachter? Zet er geen leeftijd op en wie zich aangesproken voelt (of die dan oud of jong is), zal wel komen. Of neem anders minstens 60 als grens. Of maak ik nu precies dezelfde fout?

Toch geïnteresseerd? Hier alle info.

Acties

Information

21 responses

2 03 2009
dorpsgenoot van 57

Oh maar, ik ben heel blij met de wijze waarop de gemeente ons verwent. Zo attent dat ze die animatienamiddag op 2 verschillende locaties laten doorgaan. Zo moet niemand zich verder dan een km of 2 verplaatsen. Dat is gemakkelijk voor ons want op onzen ouderdom gaat ge niet graag meer te ver van uw huis.
En er zijn nog interessante dingen op til. Kijk maar op blz 9, we krijgen Tai chi les van Margot en Yoga van Liliane want de tip van Jef is: blijf op eigen benen staan.
En nog meer goed nieuws. Op 17 april krijgen we filmdag, met twee voorstellingen nog wel. Welke films dat zijn dat heeft voor ons zo geen belang meer, ge zijt toch eens in de compagnie en ze voorzien zelfs wat tijd om te keuvelen.
Bejaard zijn, het kan soms mooi zijn.

2 03 2009
blanche

Misschien word je senior vanaf het moment dat uw te verwachten toekomst kleiner wordt dan uw verleden. Hoe kleiner de toekomst, hoe senioorder.
Dat miljoen jaar…het zal je verbazen hoe snel die voorbij zijn.

2 03 2009
Deftige Dame Marie

Wij weten al lang dat we nog niet belegen zijn, maar dat een jonge man dat ook weet, dat verdient een douchekapje.

2 03 2009
Margo

Ik denk dat de mensen die daar naartoe gaan vroeger fuifbeesten waren in hun jonge jaren. Die willen nog eens fuiven met leeftijdsgenoten, onder de mensen komen, wat koffiekletsen, wijntje of een pintje drinken, met daarbij een muziekje. Wellicht horen ze’t niet echt graag maar dat doet er niet toe, denk ik, ze zijn er eens er dan toch nekeer mee buiten, hé.
Samantha is 60 en Yves is 38 (jaja, ‘k heb dat opgegoogeld, ja), dus leeftijdsgewijs toch wel iets van de gulden middenweg. Da’s toch doordacht?
En die twee zullen wel niet te veel vragen om te komen…euh…zingen, zeker?

2 03 2009
SveN

Enfin Margo, je mist mijn punt. Ik heb het niet over de zinvolheid van zo’n activiteit, uiteraard gaat het over drankje hapje samenzijn. Ik vraag me ook niet of wie daar heen gaat en of dit succes heeft. Mijn punt is de twijfelachtige afbakening van de doelgroep tegenover het soort van evenement.

Het had dus evengoed Christoff of Laura Lynn kunnen zijn, dat zal idd aan de vraagprijs liggen, maar dat blijft nu eigenlijk toch eender ifv mijn betoog. Ik denk trouwens ook dat de leeftijd van de zanger niets met de doelgroep te maken heeft, hoor. Laura Lynn is 32 maar haar doelgroep is een stuk ouder. En Gert Verhulst is een jaar of 40 en mikt op kinderen.

2 03 2009
LiN

Zelden mijn infomagazine met zoveel plezier gelezen! Der staat mij nog een toffe oude dag te wachten, en zo lang moet ik echt niet meer wachten blijkbaar. Kan niet meer wachten om 55 te worden :)

2 03 2009
Ambtenaar op rust (55)

Allee wat een tof initiatief! De meeste werknemers bij het gemeentebestuur die deze namiddagen moeten (“mogen” want ik herinner me dat de kandidaten hiervoor stonden te drummen!) begeleiden (overuren!), naderen ondertussen al ongeveer deze leeftijd, dus ze kunnen gezellig mee de beentjes uitslaan.

Uw gemeente is er voor u!

Verder is er nog een optreden van de majoretten, de vrolijke vrienden en de patrobolders. Ook zal het voltallig schepencollege en de burgemeester aanwezig zijn om met u een danscke te placeren. Schepen Peter De Smet zal vervolgens nog een ontroerende speech afsteken en bloemen krijgen van zichzelf.

In het volgende infoblad een uitgebreide fotoreportage van deze aangename seniorenevenementen en meer tips van Jozef -‘blijf op eigen benen staan’!

2 03 2009
Aïda

Awel Margo, ik vind dat je een punt hebt, “ze zijn nekeer buiten en dat steekt niet nauw wie daar vooraan staat”. Ik hoor het ze zo zeggen. Ze krijgen een hapke en een drankske, ‘dat is verniet”. Ik zie het helemaal voor me. Het organisatiecomitée heeft dat inderdaad goed doordacht.

Volgens mij hebben de leden daarvan echter wat te veel en te lang in de patronage gezeten. Of zitten er te veel mensen in die schrik hebben dat ze op weg naar Aalst per ongeluk de oprit van de E40 zouden nemen… (Die boze grote wereld!)

:-)

2 03 2009
marcella en gustaaf

Wij gaan in ieder geval. Maar alleen in Denderhoutem. Hand in hand lijkt ons veel veiliger dan zo een jeugdcentrum. Wat hebben wij daar nog te zoeken?
Goed van de gemeente dat ze dat in de namiddag doen want nekeer de 50 gepasseerd ligt ne mens toch graag op tijd in zijn bed hé.

2 03 2009
belinda

SveN ik deel volledig je mening dat bepaalde lezers niet snappen wat je bedoelt.
ikzelf ben een leeftijdsgenote van je ouders en zie ons binnen een paar jaar
(met de meeste van onze leeftijd) niet naar de 55plus animatienamiddag gaan !
Dit is trouwens niet de eerste maal dat de gemeente dit organiseert.
Je verlegt de lat naar 60plussers en vraagt of je daar ook niet mee in de fout
gaat, wel als ik mijn mening mag geven als jonge vijftiger en rekening houdend
met onze generatie mag je gerust voor mijn part de lat verhogen naar “75plus “.
Alvast bedankt voor het leesvoer en doe zeker zo verder .

3 03 2009
deftige dame nel

Lappe! Ik val weeral uit de boot omdat ik -55 ben! Al mijn vriendinnen van +55 mogen zich daar gezellig gaan amuseren met een klapke en een danske en ik mag weeral niet mee. Vroeger mocht ik niet binnen omdat ik geen 16 was en nu omdat ik geen 55 ben!

3 03 2009
pucinella

Ik zou de deelname aan dit evenement niet laten bepalen door een leeftijdsgrens, ik stel een IQ grens voor.

3 03 2009
sylvie

ik ben tevreden dat ik nog niet bij de 55plus behoor en veronderstel dat er nog
zo over denken . uiteidelijk bepaald ieder voor zich of je daar naar toe gaat of niet !

3 03 2009
Margo

Ok, ok, ik heb alweer naast de essentie zitten lullen, dus. Zal het efkes rechtzetten.
De doelgroep is 55 en ouder. Waar halen ze dat? Omdat mensen die jonger zijn dan 55 niet de meerderheid van het geïnteresseerde publiek uitmaakt die daar op afkomt. De meesten van die leeftijd voelen zich doorgaans nog niet meteen aangesproken.
Het is geen namiddag voor vijfenvijftigjarigen, het is een entertainmentnamiddag voor vijftigers, zestigers, zeventigers, tachtigers, negentigers en als ze nog kunnen zelfs voor eeuwelingen. En is er een madammeken van 51, dan zal die ook wel binnenmogen.
Er zullen wel veel vijftig plussers die zich wel aangesproken voelen, al denk ik wel dat er eerder nog iets oudere zullen op afkomen. Niet iedereen is jong van hart hé, en er zijn er ook die ziek (geworden) zijn en niet veel opties hebben om hun tijd plezant te verdrijven.
De leeftijdsrichtlijn “55 plussers” is gewoon een richtlijn, zonder meer. Zo zijn de oudjes onder andere toch redelijk zeker dat ze niet moeten vrezen voor jonge gastjes die daar wat met hen zullen komen lachen.
58 of 85? Beide zijn er welkom en alle leeftijden er tussenin en voor en na. Ik ben 40, ik denk niet dat ik ga gaan.

3 03 2009
DD

Ik volg even jouw redenering: Optreden van Samson & Gert: iemand van 58 zal ook binnen mogen, maar het is niet voor hen bedoeld. Maar zet een optreden van Samson & Gert in een bejaardentehuis, en je loopt het grote risico mensen te beledigen. Dit geldt omgekeerd toch ook?
Dus ik denk dat Sven bedoelt, aannemelijk, dat die zgn ‘richtlijn’ waar jij het over hebt gewoon ridicuul is. Volgens jouw redenering mag er dus evengoed staan ‘voor veertigplussers’.
Eén essentie heb je goed begrepen Margo: niet iedereen is jong van hart. Spijtig alleen dat de gemeente Haaltert die uitzondering tot standaard verheft.

3 03 2009
R.

Volgens mij ware het beter de leeftijdscategorie “tot 7 en vanaf 77” te introduceren in het Haalterts “uitgaansleven”.

3 03 2009
bianca

Even advocaat van de duivel spelen. De gemeente heeft waarschijnlijk gepensioneerden in het achterhoofd. Immers, andere mensen werken in de namiddag. Vermits er echt wel 55jarigen bestaan die op pensioen zijn of zouden willen zijn, mogen die niet uitgesloten worden van een georganiseerd verzetje. Rijst de vraag waarom men niet gewoon” voor senioren” zet. Dan maakt iedereen voor zichzelf uit of hij bij de geviseerde doelgroep behoort. Ik mag hopen dat daar weinig vijftigers bij zijn. Senior vind ik niet negatief geladen. De senior is gewoon ouder en soms wijzer dan de junior.

4 03 2009
vandepotgerukte

Angus Young is ook uitgenodigd.

Was getekend

5 03 2009
MELANCHOLIA

Twee totaal niet ter zake doende vaststellingen mijnentwege. Yves Seghers is danig verdikt. Allicht teveel toast gegeten. En Samantha is al dik sinds ze een pralineswinkel uitbaat(te?). Overigens ben ik bijna 40.

5 03 2009
C.riti

Yep Sven, In Haaltert wonen maar 2 soorten mensen, nl de gelijken aan de schepenen, die naast hen mogen komen zitten op optredens van Willy Claes en zijn pianoooo, en de rest die het mogen stellen met ‘VTM’tainment… Dat er nog mensen zijn die daarmee geen van beiden gediend zijn, zal hen wellicht verbazen… Maar helaas zal al het geld zo wel al opgesoupeerd zijn, zodat er “nix” overblijft voor ander entertainment. Misschien moeten ze tegen de volgende verkiezingen eens een “cultureel centrum” op hun agenda zetten. Intussen is het Jeugdcentrum toch al versleten, en hebben ze een nieuwe “home” voor hun 55+ die toch alleen maar Trappist willen kunnen drinken terwijl ze kunnen kleurenwiezen…. Hehe

23 11 2009
Leo

Hoy Sven, laat ze maar doen, ik ben bijna 60, geef me maar Stu Bru

Geef een reactie

