De taal van Thuis (3)

20 03 2009

“Zijde gij bij d’oeren geweest of nie?”

“Ik wil van geen van jullie beiden een nier!”

Lang geleden gruwelde ik met regelmaat om het schabouwelijke taalgebruik in de Thuissoap. Dan maar zoveel mogelijk wegkijken, maar nu ik na een weekje bosklas uitgeput op de zetel neerzak en daarbij bovenstaande flarden scenariowerk van torenhoog niveau opvang, rijst de vraag of deze populaire serie iedere week zo grandioos tussen onbevattelijkheid en absurdisme balanceert. Woont David Lynch in Vlaanderen?

Acties

Information

7 responses

23 03 2009
MELANCHOLIA

Euh…waarom blijf je dan kijken, Sven? Om tien over acht zonder ik mij altijd af met een goed boek. Al moet ik meteen ook toegeven dat de madame wél naar die onzin kijkt.

23 03 2009
SveN

Er is geen geval sprake van ‘blijven’ kijken, maar ik was gewoon uitgeteld en slikte wat ik voorgeschoteld kreeg.
Overigens declameer ik al langer dan vandaag dat ‘niet kijken’ de simpelste oplossing lijkt, maar ik me er dan toch niet kan bij neerleggen dat zulke dingen gewoon bestaan…

(maar zou ik maandag nu niet weer kijken om te zien wie er een nier mag geven!!??)

23 03 2009
blanche

Maar wat is nu het verband tussen die hoeren en die nieren?

23 03 2009
vandepotgerukte

Wees toch maar voorzichtig met slikken wat U voorgeschoteld krijgt.

Was getekend

23 03 2009
HVB

Je hoeft zelfs niet tot maandag (vandaag, dus…) te wachten. Als ik me niet vergis komt de verlossende nier uit Canada aangewaaid, weliswaar in de gedaante van de zoon van de nierbehoevende dame waarvan de naam mij nu net even niet te binnen schiet.

28 03 2009
Drs. Johan Arendt Happolati

Heer De Schutter,
Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik elke dag naar Thuis kijk. Het taalgebruik vind ik echter ook schabouwelijk. Vooral de taal van ‘De Cois’ (of hoe schrijf je de naam van die knakker?) is totaal uit de hand gelopen. En dan Nancy: echt plat dialect is het. Een beetje volkse taal gaat er bij mij wel in, maar ze moeten niet overdrijven.
Met vriendelijke groeten,
De Drs.

29 12 2010
Marc Uytdewilgen

Het is blijven huilen met de pet op, ik heb dat al meermaals aangeklaagd, “hun taalgebruik”. Ik vraag me soms af of ze bij hun opleiding in o.a. Studio Herman Teirlinck wel zijn geslaagd ? En daarom als gebuisden maar in een soap spelen omdat ze toch geen behoorlijk Nederlands kunnen praten, he Marleen Merckx en consoorten! Uiteraard geldt dit niet voor allen, zeker niet voor de acteurs in het doktershuis! Proficiat Leah Thijs en haar soapfamilie…
Wanneer grijpt de hogere directie van de VRT in of de minister van cultuur?????

Geef een reactie

