Gruwel in het onderwijs

14 04 2009

leerkrachtEén van mijn leerlingen vraagt zich de laatste dagen af in hoeverre ze mij een lieve leerkracht kan noemen. Of ik bv. wel eens medelijden heb met iemand, wou ze weten. De daaropvolgende, kortstondige introspectie, en de bijhorende uitleg dat empathie toch het voornaamste kenmerk van een goeie leerkracht hoort te zijn, riep flarden herinneringen op aan mijn middelbareschooltijd, een periode waarin empathische leerkrachten geheel afwezig bleken te zijn. Ik meen dan ook dat nu, zo’n 15 jaar later, het moment is aangebroken dat ik enkele engerds maar eens onder de neus wrijf welke plaats ze in mijn herinneringen aangenomen hebben.

Nooit meer te verstoten van de eerste plaats in de top der gruwelijkste leerkrachten ooit, is mijn leerkracht wiskunde in mijn derde en laatste jaar Latijnse in het Aalsterse SMI. In september reeds werd mijn gebrek aan wiskundig inzicht hem te moede en met een sardonisch genoegen informeerde hij toen al of de datum van het herexamen al in mijn agenda genoteerd stond. Die prophecy fulfillde zichzelf en ik heb me altijd afgevraagd hoe begaan een leerkracht met zijn leerlingen is als hij hun tekorten vaststelt en daar niets aan doet hoewel dat eigenlijk zijn job is. Toch is het niet dat gebrek aan medeleven dat me koude rillingen bezorgde, maar wel de man zelf, een verachtelijke kouwe kikker wiens neus- en oorharen al voldoende waren om je nachtmerries te bezorgen. Hij keek zijn leerlingen af alsof hij ze liefst ter plekke wou verdelgen, met een traagwerkend gif dan  nog wel, en onderwees zijn vak met het fout soort fanatisme dat ook de nazi’s kenmerkte.

Op de tweede plaats komt de heer L.C., iemand die per ongeluk geschiedenisleerkracht werd nadat zijn proefjes op ratten hem wellicht niet in dankbaarheid werden afgenomen tijdens zijn studies chemie. Ergens mag u gerust veronderstellen dat deze man nog een aangename kant had, maar hij is er gedurende twee jaar zeker niet in geslaagd deze te tonen. Zijn breed geëtaleerde misprijzen en gretige lust om de 13-jarige stumperds die hij diende te onderwijzen, te vernederen, is door de jaren heen als een brandmerk op mijn herinneringen achter gebleven.

Op de derde plaats zou ik maar wat graag één of andere non zetten, overtuigd  als ik blijf (persoonlijk ondervonden!)  dat onder die kappen voornamelijk hellevegen en dragonders zitten. Maar ik heb die nonnen makkelijk kunnen ontwijken – als lesgevers. En dus… moet ik ondanks mijn diepgewortelde veronderstelling dat mijn tienerjaren bekneld werden door de meest diverse sadisten, bij deze echter vaststellen dat geen van al die blaaskaken, omhooggevallen regenten en would-be intellectuelen echt voldoende rot was om dit lijstje te halen – kijk eens aan, ben ik toch nog menslievend aan het worden! – en ik het dus bij twee griezels moet houden. Pseudo-academici en zieligaards die hun autoriteit wilden botvieren in overschot nochtans , maar al bij al kun je ze eerder bespottelijk dan gemeen noemen. Geheel onverantwoord tijdverlies zou hun beschrijving opleveren, beste lezers.

Studiemeester D.R., intussen opgeklommen tot directiehulp of wat dan ook op de reeds vernoemde school,  mag trouwens op zijn beide oren slapen. Zijn diepgewortelde minachting voor tieners en dreigende geblaf iedere middag weer, perfect passend bij zijn meer dan gemene smoelwerk, blijven hier onder een sluier van anonimiteit gehuld. U was géén fijn medemens voor ons, arme studentjes, meneer R. Het effect van het leven onder een Kerkskense radar?


Acties

Information

5 responses

27 04 2009
vandepotgerukte

Heeft U daarom dit beroep gekozen?

Was getekend

29 04 2009
blanche

Ze zijn dus blijkbaar van alle tijden, sadistische of machtswellustige of onbekwame leerkrachten die ons een afkeer deden krijgen van een vak. Ik heb gelukkig vooral hen onthouden die ons deden nadenken en onze belangstelling voor hun vak wekten.
Als je er goed over nadenkt, dan vertrouwen wij onze kinderen zo maar aan om het even welke leraar toe….

4 05 2009
R.

AAAAAAAARG, SveN, wat doe je nu!! Heel mijn dag, zoniet week naar de knoppen! Een diep misprijzen borrelt op na het lezen van deze middelbare school-herinneringen. Enorme transpiratie en verhoogde bloeddruk zijn mijn deel. brrrrrrr!

Die D.R. vond en vind ik nog steeds een enorme blaaskaak en achteraf bekeken vind ik zijn arrogantie nog onaanvaardbaarder dan destijds. Ik begrijp ook nog steeds totaal niet hoe een secretaresse in pseudo-maatpak (want dat was hij toch hé, administratief medewerker van de directie) zo’n groot ego kon ontwikkelen dat hij werkelijk met alle leerlingen op misprijzende wijze omging. Zal jouw lezers maar het verhaal besparen van die keer dat ik in zijn handen heb gesnoten toen hij op typisch klein-studiemeesterachtige wijze mij letterlijk bij de neus nam…

Soit, toch vind ik het jammer dat enkele namen niet figureren in jouw eregalerij der gruwlijkste leerkrachten ooit, waaronder zeer zeker wijlen E.H. Ghijs, of betergekend als Ollebollegijs van het koor Karate Dimino… Als ik mij niet vergis ben jij van die kerel gespaard gebleven, maar omdat ook je broer en nog enkele andere van jouw lezers er wel het slachtoffer zijn van geweest verdient hij toch een vermelding hoor.

Maar over de doden niets dan goeds en zeker over dode geestelijken niets dan goeds(!). Laten we het er dus maar op houden dat zijn pedagogische kwaliteiten omgekeerd evenredig zullen geweest zijn aan zijn godsvrucht én zangtalent. Bij nader inzien was dat dus jouw complete tegenpool! ;))

4 05 2009
SveN

Wel, R, ik heb wel degelijk eerwaarde zeveraar Ghijs in overweging genomen om mijn herinneringen te laten herleven, want ik heb ook één jaar tijd verloren bij deze kwakkelaar. Maar, zoals gezegd: eerder bespottelijk dan wraakroepend, vond ik dit heerschap en dus laat ik hem liever links liggen. Of ik besteed ooit nog eens aandacht aan zijn ridicule capriolen die voor lesgeven moesten doorgaan in een apart blogstukje.
Verder hopelijk geen nachtmerries over de tronie van meneer DR

7 05 2009
Boris

the day will come, DR.

Geef een reactie

