Televisionele Waarneming n°551

5 05 2009

Waarde lezer, het ligt niet in mijn bedoeling u hier een dagelijkse samenvatting van Man Bijt Hond te serveren. Maar ook vandaag wist dit programma de mensheid weer schitterend te vatten, met hilarische conversaties in die je zo gek niet zou kunnen bedenken. Is het niet ter uwer vertier, vind ik er zelf wel plezier in er vandaag weer eentje uit te plukken:

Winkelierster: ‘Ik ben een boek aan het lezen van Dante. Kent u dat?
Marina-achtige klant: ‘euh… neeje’
Winkelierster: ‘Ah, leest u geen boeken?
Klant: ‘Feitelijk nie…’
Winkelierster: ‘Ah ja, Dante, dat is literatuur hé!’
Klant (gretig): ‘Maar ik lees vree graag den Dag Allemaal, daar staan vanachter altijd waargebeurde feiten in over ziektes en mensen die vanalles voorgehad hebben. Dat lees ik graag!’
Winkelierster: ‘Ah ja… awel ja, … (stilte) Dat interesseert mij eigenlijk niet hoor. Dante, ja. Maar er zijn ook minder moeilijke boeken hoor! Kent u de Millenniumreeks niet van Stieg Larsson? Zeer goede detectives’.
Tweede klant: ‘Oe nieje, da lezekik allemaal nie. Maar kent ge ‘Aspe’ dan nie? Dat zijn toch ook detectives. Als ik dan een boek zou willen lezen, zou ik dat dan toch pakken…’

Leve de geletterde mens! Maar als ze nog klanten over de vloer willen, zal deze winkelierster haar winkelconveraties wel mogen aanpassen…

Verder drong een man er bij de cameraploeg hevig op aan mee naar zijn huis te komen, om naar zijn watervaraan te komen kijken. Zelden werden ze zo slecht ontvangen, want de vrouw des huizes zag dit helemaal niet zitten. \’Ik ben niet gekleed of geschminckt of iets! En ik ben aan het strijken, zie dat hier liggen!\’ En prompt werd de ploeg aan de deur gezet tot het huis enigszins aan kant was. Mevrouw weigerde verder in beeld te komen.

Wel, ik vind dat leuke televisie. Die iedereen in zijn waarde laat, uiteraard.

Maar nu toch even genoeg over Man Bijt Hond. Of het Verantwoord Tijdverlies begint nog op deze ietwat bizarre blog te lijken, waarop een dame doet alsof ze zelf meespeelt in Thuis, nog zo ’n tv-programma tjokvol fascinerende personages, levensechte dialogen, welklinkende dialecten, grandioze plotwendingen en hartverscheurende emoties!

Acties

Information

8 responses

6 05 2009
Jan

Die Thuis “blog” is door de VRT gemaakt hoor, in het kader van crossmedialiteit. De “schrijfster” is hetzelfde personage dat dagelijks op Radio2 te horen is, de buurvrouw van Marianne.

6 05 2009
liza

Die winkelierster zei zelfs: “Ah ja, Dante, da’s te moeilijk voor jullie.”

Ahum, zo zou ik in de viswinkel nu toch niet graag toegesproken worden…

6 05 2009
blanche

Zijn uw voorgaande 549 televisionele waarnemingen ergens gebundeld?
Ik vind ze bijzonder spitant ziet u, en bovendien heel handig: ik blijf op de hoogte zonder onverantwoord tijdverlies te lijden.

9 05 2009
Drs. Johan Arendt Happolati

Heer Sven,
Wat zegt U? Man Bijt Hond en iedereen in zijn waarde laten? Het is een afschuwelijk programma geworden, dat is wat ik ervan denk. Een grof schandaal is het en bovendien peperduur.
– Men begint met een gebeurtenis uit het nieuws en dan worden in dat verband ‘ervaringsdeskundigen’ geïnterviewd. Man, man man, wat een ellende is dat zeg? U moet er eens op letten wat een onzin die mensen soms vertellen
– Een van de rubrieken is ook die met de ‘monsters’. Goedkope televisie en bovendien niet grappig, wat ik U brom.
– Die eindeloze ketting van toevallige ontmoetingen dan. Dat zijn meestal oudere mensen met de meest krankzinnige levenswijzen en denkbeelden; moest Paul Jambers die mensen op de manier van Man Bijt Hond belachelijk gemaakt hebben, de mensen zouden er schande van gesproken hebben.
Nee, van mij hoeft Man Bijt Hond niet meer.
Met vriendelijke groeten,
En excuus voor mijn heftige reactie. Het zal aan het late uur liggen.
De Drs.

9 05 2009
SveN

Waarde Drs Happolati,
Laat ons dit misverstand rechtzetten: enige tijd geleden werd mijn bewering dat dit programma mensen in zijn waarde laat op hoongelach onthaald door enkele verstandige mensen die dit eveneens vergeleken met Jambers. Dat vond ik onbegrijpelijk, want ik meen(de?) dat de manipulaties en vergezochte onderwerpen van Jambers ver af staan van de schijnbare neutrale stijl waarmee de ploeg van Man Bijt Hond de gewone Vlaming in beeld brengt. Ik ben er nog niet helemaal uit, ik denk nog steeds dat het vooral die mensen zelf zijn die zich belachelijk maken, maar intussen verwijs ik met verscholen ironie naar de betreffende bewering. Ironisch bedoeld, maar eigenlijk nog met een vraagteken en wellicht enkel begrepen door enkele ingewijden. Bij deze uitgebreid naar de uitgewijden ook.
Mvg!

10 05 2009
Aïda

Ik ben er ook nog steeds niet aan uit. De monsters is inderdaad een vreselijke rubriek en in “wordt gevolgd” zie je inderdaad zeer dikwijls de hand van de regisseur meer bepaald met het scenario van “In de Gloria” zelf in de hand. Op het ergelijke af. Ik herinner me een dame in een caravan aan een zuurstoffles. Deze dame hebben ze echt “den draad” doen spelen en dat is er wat mij betreft ver over.

Toch vind ik dat er nog steeds pareltjes tussen zitten. De berichten uit de Andes vind ik geweldig, het amateurtoneel op het einde en regelmatig zie ik toch wel ontroerende portretjes. Deze week bijvoorbeeld over die twee jonge broers die huizen staan te bekijken en zo herinner ik me ook het item over de bejaarde met zijn gehandicapte zoon. Of die knikkerman. Heerlijk toch. Ligt het aan mezelf maar ik vond dat deze mensen helemaal in hun waarde werden gelaten.

We hebben het er in mijn vriendenkring, die voornamelijk uit stedelingen bestaat, ook regelmatig over. Sommigen menen dat de makers nog enkel de bedoeling hebben om een klein bekrompen Vlaanderen te tonen met rare snuiters, vooroorlogse toestanden en mensen die moeten geholpen worden. Maar voor al degenen wiens ouders of zijzelf nog in een dorp wonen, iedereen kent toch zo’n mensen, dit is toch ook reality??

Maar ’t blijft dubbel, inderdaad.

10 05 2009
Aïda

Toevoeging: @ Drs Happolati: wat mij betreft is pakweg de Zevende Dag dan oneindig véél meer geldverspilling.
Man bijt hond pretendeert tenminste geen ander programma te zijn dan het is: ontspanning.

12 05 2009
R.

aan SveN:
Dat klopt!
Behalve dat van die verstandige mensen uiteraard, dat is wat bij het haar getrokken! ;))

Geef een reactie

