Bent u al in de stemming?

5 06 2009

Uit onderzoek blijkt dat CD&V de populairste partij is bij 18-jarigen. Ik sta daar lichtjes versteld van. Hoe kan een traditionele, in de praktijk ook conservatieve partij het zo goed doen bij wat verondersteld wordt een kritische doelgroep te zijn? Ik ken niet zo veel 18-jarigen meer, dus ik viseer niemand, maar volgens mij zijn ze met zijn allen lekker dom en mak, die jongvolwassenen.

Ik geef toe niet bijzonder goed op de hoogte te zijn van het programma van CD&V. Zoals wellicht vele honderdduizenden die morgen gaan stemmen en zoals ik vrij zeker en rustig veralgemenend durf stellen, zoals ook al die 18-jarigen. Wat mij dus in de media en propaganda net lichtjes doet kokhalzen, spreekt blijkbaar toch heel wat jongeren aan. Terwijl ik gruwel van het toekomstbeeld van een met christelijke hypocrisie bedekt fatsoen waarmee CD&V’ers ons betuttelen, verheugt dat kwart van die 18-jarigen zich blijkbaar op de huiskamergezelligheid die zo’n bestuur met zich meebrengt. Terug naar de tijd van de lochting en de boterham met smout.

zusterAkkoord, de mensen in wie ik CD&V het sterkst verpersoonlijkt zien, zijn net wat naar de achtergrond verdrongen: Yves Leterme, een klein en bitter mannetje met wie ik enkel een thermos koffie op een plastic tafelkleed associeer en een zondagnamiddagse uitstap naar Geraardsbergen of zo, om maar een uitgestorven gemeente te noemen die met enige fantasie nog als toeristische trekpleister kan fungeren. En daarnaast natuurlijk Zuster M., over wie ik van mijn oversten hier niets meer mag schrijven (maar het internet vindt alles). De lokale Bulstronk die fatsoen meent op te leggen op tirannieke wijze, heeft het bij mij voor eeuwig en altijd verkorven.

CD&V heeft zijn brocanterieën dus even opgeborgen en zet andere gipsen beelden op de voorgrond. Kris Peeters bijvoorbeeld. De media portretteren hem – en nu kom ik even niet meer bij – als de George Clooney van Vlaanderen. Een zeer gebrekkige fantasie van de betreffende journalist (die de mosterd bij Bob Geldof haalde) – Peeters is hoogstens de William H. Macy macyvan Vlaanderen. En dat is dan nog flatterend bedoeld, want Macy is wel een erg goede acteur. Om maar te zeggen: Peeters is inderdaad niet het met gouden brilmontuur en zuur lachje getooide typische CD&V’ertje, maar de glamour van Italiaanse villa’s, martini en nespresso is ver te zoeken. Peeters doet me op zijn best aan een verdienstelijke bankdirecteur denken die ik niettemin van enige beschetenheid zou verdenken. Nee, dan stem ik nog liever voor Jean-Jaques De Gucht, wiens intelligentie, ervaring en zelfzekerheid niet moeten onderdoen voor zijn welbespraakthei… HAHAHAHAHA, ja daar had ik u even liggen.

Mijn stem zal dus zelfs niet in de buurt komen van iets oranje en ik gehoorzaam al evenmin Jean-Luc Dehaene, die ons vraagt niet op de kleine partijen te stemmen. Maar ik zie in mijn stemgedrag alleen maar wat ik in het dagelijks leven zo vaak zie: je hebt de massa en je hebt Sven. Mijn partij zal morgen geen potten breken, maar ik koester de illusie dat ik voor oprechte en degelijke mensen gekozen heb wiens ideeëngoed aansluit bij mijn eigen normen en waarden. Ik vraag van u niet hetzelfde, maar alstublieft, denk toch een heel klein beetje na straks in dat hokje.

 

Acties

Information

10 responses

6 06 2009
Aïda

Dehaene stelde het anders: je hebt de massa en je hebt Dehaene. De massa denkt niet maar moet geleid worden, en daarvoor is hij er.

Niet veralgemenen, Jean-Luc, er zijn nog genoeg zelfstandig denkende eigengereide mensen in Vlaanderen. Hoop ik toch.

7 06 2009
Margo

Je hebt de massa en je hebt Margo.

7 06 2009
L.

jammer dat dit niet de echte uitslag is :-(

7 06 2009
janien

Tja, je hebt de massa en er is ook nog janien, na Sven, Aïda, Margot, allemaal ego’s op een rij … En nee, Sven, ook ik heb niet op ‘de groten’ gestemd. Wél ook vrouw.

8 06 2009
Jurgen

Ik hoop dat je niet voor “de homeopathielievende mensen” gestemd hebt, want door dat ene programmapuntje hebben ze hun intelligentie ook al bewezen…

8 06 2009
blanche

Voor terug naar de lochting moet je bij Groen zijn Sven en smout eten ze bij cd&v ook niet want ze hebben schrik van hun cholesterol.
Maar je hebt gelijk er is weer massaal voor boegbeelden gestemd terwijl het toch om de ideologie zou moeten gaan. Gek hoe gemakkelijk mensen van ideologie veranderen.

8 06 2009
E.Z. Monica

Inderdaad, gek hoe gemakkelijk mensen van ideologie veranderen maar al even gek hoe mensen in het jaar des Heren 2009 voor de herders van de Christelijke partij blijven kiezen. Wellicht om hun eigen zielenheil op lange termijn veilig te stellen.

Ik wacht nog steeds met enig cynisme op de doorbraak van de ID&V, met name de partij “Islamitisch-democratisch en Vlaams” en waarom ook niet meteen de BD&V, “Boedhistisch-democratisch en Vlaams.

Elke religie zijn partij!

Weg met de scheiding tussen Kerk en Staat!

Maar als het effe kan doe mij dan toch maar de AD&V…

8 06 2009
E.Z. Monica

Trouwens 9.213 x bedankt aan mijn kiezers!

De beloofde aflaten zullen op eenvoudig verzoek worden verstuurd. Een voldoende gefrankeerde envelop met uw eigen adres opsturen naar E.Z. Monica, Molenaarstraat 22 te 9000 Gent, volstaat hiertoe.

8 06 2009
vandepotgerukte

Ik hoef niet te stemmen. Toch doet het mij ergens pijn dat ik het dan ook niet doe, omdat onze voorouders er voor gevochten hebben.

Was getekend

10 06 2009
MELANCHOLIA

Laat ons modieus zijn: het is de schuld van ons onderwijs.

Geef een reactie

