Festivalfriet

6 07 2009

Terwijl half Vlaanderen zich in de Werchterse modder wentelt en weinig kieskeurig alle voorgeschotelde muziek aanhoort, beleefde ik een ander festival. Minder intens uiteraard, maar ik heb dan ook altijd al de koele donkerte van een bioscoopzaal verkozen boven drukke massatoestanden. Ik bracht de afgelopen dagen door in en rond het Flageygebouw, waar het Brussels Filmfestival van de Europese Film plaatsvond.

Tussen het films kijken door lonkte een klein frituurtje. Ik besloot plaats te nemen in de rij toen die nog niet zo heel lang was. Na toch wel een half uur aanschuiven – de man voor mij in de rij bestelde maar liefst 10 zakken friet – en reeds bediende klanten te zien passeren met wat er toch wel als heel lekkere frietjes uitzagen, kreeg ik eindelijk mijn frieten. Na het genieten ervan, zag ik dat de rij minstens verdubbeld was. Ik vroeg me even af of al dat wachten wel de moeite zal zijn. Even evalueren:

Zeer tegen de verwachtingen in was dit een zéér goedkoop frituur. Frietjes krijg je voor 1.70 of 2 euro (in een puntzak dan nog wel), een drankje kost ook amper 1 euro. Waar vind je nog een frituur met zo’n lage prijzen? Als de friturist zijn prijzen met 25% zou verhogen, zou de rij echt niet korter zijn. In Werchter kunnen ze daar enkel van dromen. flageyDe bediening was ook vriendelijk en men vroeg je bestelling ruim voor je aan de beurt was, zodat er wat gepland kon worden.

Dan de essentie: de frieten. De eerste smaken overheerlijk. Krokant, goudgeel, echt lekker. Maar halverwege je zakje frieten begin je te beseffen dat ze eigenlijk net iets te hard gebakken zijn. Je krijgt er dus genoeg van, terwijl ik meestal naar meer snak als mijn frietjes op zijn. Dan vind ik het plots normaal dat de frieten niet duurder zijn en besef je ook dat de rij best wat sneller zou kunnen opschieten als hij minder lang zou bakken. Ik moet er wel aan toevoegen dat de frietjes niet te zwaar op de maag lagen, wat toch ook wel eens gebeurt.

Het deed me overwegen de laatste mensen in de rij aan te spreken: een uur wachten voor al bij al niet echt superfrieten? Maar zulke overwegingen maak je alleen maar in je hoofd natuurlijk. En de volgende film zou trouwens gaan beginnen. Maar u bent bij deze op de hoogte.

Tot zover deze culinaire beschouwing.  

P.S. De Werchterverslaggeving wel gevolgd, dit is mijn favoriet:

Acties

Information

One response

10 07 2009
Ella Guru

Frites Flagey maakt de beste frieten van het land. Ik ben er dol op…

Maar (en hier komt dus de grote maar)… De jongens zijn een beetje het slachtoffer geworden van hun eigen succes. Ik denk dat ze de olie wat heter hebben gezet om die enorme rij tegen te gaan en sindsdien zijn de frieten iets harder.

Maakt niet uit. Ik blijf naar ’t Flagey gaan. Het is gewoon ook de dichtstbijzijnde frituur voor mij.

Volgende keer zeker de pepersaus proberen!

Geef een reactie

