Dit was het nieuws

11 08 2009

9 bejaarden komen om in een brand. De grootste ramp sinds de gasontploffing in Ghislengien, werd er gezegd. Hoort u er nog iemand over reppen? Was dat geen snel voorbijrazende tragiek?  9 senioren of 9 baby’s, het is wat anders. Bepalen wij dat of de media?

In Jette treft men twee lichamen aan in een huis, die er al vijf jaar lagen. Er wordt terecht afgevraagd waarom het zo lang geduurd heeft vooraleer iemand dat merkte. Maar ik stel me andere vragen, die ik in de media niet zie beantwoord worden. Zijn deze twee mensen dan precies gelijk gestorven? Zo ja, waarom wordt dat dan in geen enkel artikel verdacht gevonden? Indien nee, waarom heeft de laatst levende dan de buitenwereld niet op de hoogte gebracht van de dood van de ander? Ik vind de berichtgeving hierover vrij beperkt.

Een muziekleraar misbruikt meerdere minderjarige leerlingen. Ik hoef daar niet zozeer meer over te weten, maar zijn deze schokkende feiten niet meer waard dan een korte vermelding op pagina 4? Of lees ik de verkeerde krant?

Tijdens de maand juli liepen 537 kinderen verloren aan de kust. Dat zijn er 17 per dag. Begin nu maar met die chipimplantaten.

Eén woord van 4 letters, dat was al wat het sms’je bevatte dat de voorzitter van het Hof van Cassatie stuurde naar rechter Christine Schuurmans, m.b.t. het Fortisdossier. ‘Fait’ stond er. Ik vind dat wel opmerkelijk, zo’n minieme boodschap die zo’n zware gevolgen heeft. Hoe vaak zou die man al niet gewenst hebben dat hij dat niet gestuurd had?

Prachtig verhaal, in De Morgen van het voorbije weekend. De 8-jarige Thomas Klein heeft geen onderbenen maar wel stalen, sikkelvormige kunstbenen waarmee die alles kan behalve stilstaan. Een heel treffend relaas, ben blij dat er ook goed nieuws te rapen valt.

De Pfaffs worden beschuldigd van fraude. Hun advocaat noemt de kans reëel dat zijn cliënten voor de correctionele rechtbank zullen verschijnen, want ‘heel wat onderzoekers hebben veel tijd in de zaak gestoken, ze gaan dat niet zomaar laten vallen.’ Wat is dat voor veronderstelling? Dat het gerecht meegaander is als een zaak niet te veel van hun tijd heeft opgeëist? Bizar.

De cijfers van de krantenverkoop van het tweede kwartaal, wijzen me nog maar eens op de realiteit: Het Laatste Nieuws wordt iedere dag 281 508 keer verkocht. Een mens zou voor minder misantroop worden. Moet het nog verbazen dat de mensheid bij momenten zo simpel is?

Er wordt nog maar eens gemeld dat Jan Verheyen echt ongelooflijk hard aan het werken is aan Dossier K. Blijkbaar moet het dus voor het eerst zijn dat Verheyen eens echt alles moet geven. Dat verklaart zijn abominabele oeuvre alleszins, maar het is toch frappant dat die man dat vermeldenswaardig vindt. Niet alle jobs gaan vanzelf toch?

Moet ik mij doodschamen of niet? Voor het eerst verneem ik dat er in België ooit een ministaatje was, Neutraal Moresnet, afgeschaft in 1919. Daar had ik nog nooit van gehoord. Overdrijf ik het belang ervan, heb ik nooit goed opgelet of is dit echt een weiniggekend feit?

Zo, komkommertijd of niet, ik vind het nieuws wel wat hebben tegenwoordig.

Acties

Information

4 responses

13 08 2009
L

Heb nog nooit van dat staatje gehoord. Zal ook wat meer de krant moeten lezen om mijn geschiedkundige kennis op pijl te houden :)
groeten

14 08 2009
MC

Jan Verheyen is echt ongelooflijk hard aan het werken aan Dossier K. Ik heb dat uit goede bron. Andere betrouwbare bronnen zeggen me dan weer dat ‘fait’ gewoon een smsje aan een kennis was dat die mens eindelijk klaar was met zijn badkamer te schilderen. Een degelijke bron uit Jette bevestigde me dat er twijfel is dat die mensen een natuurlijk dood zijn gestorven maar dat de bron die dit normaal kan verklaren niet bereikbaar is. En een bron bij “De Morgen” laat me weten dat ze daar nog een aantal mensen willen ontslaan gezien het deugddoend effect dat dit ook op hun verkoopcijfers heeft. De bron van de Pfaffs zal weldra droog staan en een ander bron geeft nog volop water, maar dat is voor later.

Tenslotte is er, wat mezelf betreft, nooit een bron geweest die me op de hoogte heeft gesteld van het bestaan van het ministaatje Moresnet. Gelukkig is deze blog een goeie informatiebron.

16 08 2009
MELANCHOLIA

De verkoopcijfers van De Morgen zijn het afgelopen kwartaal gestegen. Daarvoor moesten Bernard Dewulf en een pak andere kwaliteitsjournalisten ophoepelen. Groeten van de ene misantroop aan de andere.

16 09 2009
wijnenkoffie

@Melancholia:
De verkoopscijfers van De Morgen moésten stijgen. Daarvoor werden enkel peperdure promotieacties op touw gezet. Het resultaat: een stijging van de cijfers ten koste van geld en – in tweede instantie – personeel.

Geef een reactie

