1000 keer naar de cinema

29 09 2009

Trouwe lezers weten dat ik zo nu en dan eens uitpak met lijstjes en aantallen van geziene films e.d. Dat levert doorgaans weinig relevante blogstukjes op, die ik eigenlijk vooral voor mezelf schrijf. Maar nu wou ik toch wel even kwijt dat ik afgelopen weekend voor de duizendste keer een film in de bioscoop zag. Duizend keer… Ik duizel er zelf even van.

bioscoopVoor alle duidelijkheid, het volledige aantal films dat ik ooit gezien heb, bedraagt momenteel 2753. Het is misschien wat bizar een onderscheid te maken tussen bioscoopfilms en het aantal geziene films tout court. Gezien is gezien toch en wat voor zin heeft dat onderscheid? Maar in 1992 ben ik begonnen met het oplijsten van films die ik in de cinema zag om zo mijn jaartotaal overzichtelijk te houden en om de diverse jaren te kunnen vergelijken, ben ik dat blijven noteren. Aangezien ik toen ook nog al mijn ticketjes bewaard had van alle films die ik sinds 1989 of zo gezien had en ik verder goed in mijn geheugen gegraven heb, viel dat zelfs nog te reconstrueren voor voorgaande jaren. Zo meen ik intussen zowat zeker te zijn dat de lijst volledig is vanaf mijn allereerste bioscoopfilm.

Ik wil ook vooral even stellen dat ik niet voor al die 1000 films een ticketje betaald heb. Ik woon sinds 1999 regelmatig persvisies bij en die zijn gratis. Ik wil me overigens vooral niet realiseren hoeveel geld het me dan wél gekost heeft. Welke hobby kost geen geld? En voor u zich mij nog fanatieker voorstelt dan ik al ben, die tickets bewaar ik intussen al heel lang niet meer.

Het vermelden waard:

– de eerste film in de bioscoop: The Aristocats, ergens begin jaren ’80

– meest gezien: in 2006 zag ik 126 films in de bioscoop.

– aantal bioscopen waarin ik deze films gezien heb: een stuk of 22, waarvan 3 in de USA en 1 in Londen. Dit staat nergens genoteerd hoor, ik zocht het voor de gelegenheid even uit.

– meest geconsumeerd tijdens de film: hmm… wellicht gewoon water. Saai niet? Ik eet vrijwel nooit popcorn en hoef niet zonodig te eten tijdens een film. Af en toe een Magnum of chips, dat gebeurt wel eens.

– vreemdste combinatie: met mijn toen 73-jarige oma naar Mission Impossible. Ze vond Tom Cruise ‘ne schone mansmens’

– fraude: de komedie Scrooged zag ons gezin zonder betalen want men had onze tickets van de voorafgaande film (L’ours) niet gescheurd en aangezien er toen nog geen titel van de film op je ticket stond, gingen we gewoon nog een keer naar de film. Dat was even spannend. Kinepolis is rijk genoeg. En nee, ons normen- en waardenstelsel werd er niet door vervormd.

– favoriete zitje: in het midden van de bovenste helft van de zaal, en uiteraard in het midden van de rij. Leve Cinema Zed in Leuven, maar hun zetels zijn de slechtste.

– regisseur van wie ik het meest films in de bioscoop zag: Steven Spielberg met 12 films.

– ergerlijkst gezelschap: mijn klasgenote Sandra die bij de begintitels van het formidabele L.A. Confidential al zat te blazen omdat ze het maar niets vond.

– eerste film op een filmfestival gezien: The Ice Storm op het Brusselse Filmfestival in 1998.

– mooiste rijtje van op elkaar volgende films: Fight Club, The Sixth Sense, Being John Malkovich, American Beauty en Sleepy Hollow zag ik allemaal na elkaar op twee maanden tijd.

– grootste kwelling: een week moeten wachten op deel 2 van La Meglio gioventu

– aantal films waarvoor ik te laat kwam: héél weinig. Herinner me er 2 en veel meer zullen het er wel niet zijn.

– aantal films niet uitgekeken in de bioscoop: slechts één en die heb ik dan ook niet meegeteld, een Japanse film op een filmfestival. Ik hou er aan films altijd tot het einde te bekijken. En er was ook ooit die Turkse film

–  opvallende mensen in de zaal: Filip en Mathilde bij Gladiator in 2000. Verder vind ik het eigenlijk wel vreemd zelden of nooit mensen aan te treffen in de zaal die ik ken, ik herinner me eigenlijk niet één keer dat ik per toeval vrienden of kennissen of wiskundeleraars van vroeger in de zaal aantrof, laat staan BV’s.

– acteurs van wie ik het meest films in de bioscoop gezien heb: Johnny Depp, die echt wel veel goede films op zijn naam heeft staan: de Ier Brendan Gleeson, die zeer vaak bijrollen vertolkt in bekende films en daardoor onverwacht zo hoog staat op mijn lijst; En Cate Blanchett, een geweldige actrice. wiens films ik vooral de laatste 5 jaar niet meer mis.

– meest aantal films ooit gezien op 1 dag: 5. En dat is al enkele keren gebeurd zelfs.

– favoriete moment om naar de film te gaan: op een weekdag om 17u. Weinig volk en vooral geen luidruchtige tieners.

– ergerlijkste moment om naar de film te gaan – in de multiplexen dan toch: zaterdavond om 20u, hoewel me dat in goed gezelschap niet zo veel kan schelen. Maar de doorsnee bioscoopbezoeker is op dat moment het nachovretend type dat meestal naar films gaat die bij het naar buitengaan al vervlogen zijn en daar heb ik weinig affiniteit mee. Leve filmfestivals wat dat betreft.

– eerste filmrecensie: de vreselijke komedie Say It Isn’t So

– de laatste gezien flm tot nog toe: District 9, een opwindende actieprent vol buitenaardse wezens en ontploffingen.

En u?

Acties

Information

5 responses

1 10 2009
guy

als student ging ik ook vaak 3-4 keer per week naar de cinema. dat kon toen in de namiddig in de studio’s in leuven, waar het altijd kalm was. na m’n studies is dat geminderd en intussen is dat wegens omstandigheden (werk, verhuis, andere bezigheden/prioriteiten, gezinsuitbreiding, etc) naar het achterplan verschoven. ik kijk nog wel regelmatig films (een stuk of 3-4/week haal ik vaak wel), maar dan op tv/dvd. ik ben intussen al meer dan twee jaar niet in een bioscoop geweest. en verder kan ik me herinneren dat ik bioscoopbezoek enkel leuk vond als ik in de namiddag kon gaan, en in een stad. ik gruwel bij de gedachte aan dat ene bezoek aan de bioscoop van zottegem op een zaterdagavond. horror

the aristocats is ook een van mijn eerste, samen met the blues brothers. voor de rest kan ik me weinig speciale dingen herinneren. wel pulp fiction 2x gaan kijken op 1 dag. magnolia 3x in een week. een handvol zalen gedaan in de VS. 1x in slaap gevallen (portrait of a lady). laatste film die ik zag was premonition (hey, ’t was een sneak, toen ik met een bende tieners op schoolreis was in Wales)

1 10 2009
guy

ah ja, en proficiat met de 1000
vergeten te zeggen: ik zit ALTIJD op de eerste (of laatste, zo je wil) stoel van een rij. ik weiger in het midden van een rij te zitten :)

1 10 2009
je moeder

Die toestand ooit eens wanneer we ons afvroegen waar de verborgen camera stond, was jij daar dan niet (meer) bij, want dat was ook nog een mooie anekdote…

Terzijde: veel genoten heb ik niet van Scrooged want ik zat constant met de schrik dat men het op één of andere manier ontdekt had en men ons ging uit de zaal komen halen midden in de film, met pillampen enzo….

(dat ik me dat nog levendig herinner zegt genoeg…)

6 10 2009
T

het meest ochtendlijke uur waarop je een film zag : rond 5 uur denk ik… Welke herinner ik mij niet meer, maar ’t zal wel op de nacht van de film geweest zijn… Valt ‘tesis’ trouwens niet te klasseren onder ‘most wicked’ ?

12 10 2009
Osahi

Wekelijks ongeveer. Als is het nu wat minder geworden (tweewekelijks of driewekelijks). Hoe vaak ik al geweest ben? Geen idee. De eerste was wel Aladdin of Jurassic Park.

Ik mis nu wel het Filmfestival wel. Heb geen accreditatie omdat ik geen student meer ben en evenmin iets professioneels heb verwezenlijkt om zo’n pas te kunnen aanvragen. Schone weken beleefd met 5 films per dag, dagen aan een stuk… Hopelijk volgend jaar wél.

Geef een reactie

