Lectuurtip: De vermoedens van Mr Whicher

22 11 2009

Of het echt een tip is, valt nog af te wachten. Ik zou De vermoedens van Mr Whicher immers enkel aanraden onder voorwaarden. Ik had dit boek namelijk verkeerd ingeschat. Deze historische roman, die De moord in Road Hill House als tweede titel draagt, is namelijk helemaal geen roman, maar een feitelijke weergave van een moordmysterie dat Engeland halfweg de 19e eeuw in de ban hield.

In het landhuis van de familie Kent word een kleuter vermoord. Het politie-onderzoek dat daarop vormt de rode draad van dit verhaal, waarbij echter heel wat zijpaadjes worden ingeslagen. Auteur Kate Summerscale gaat dieper in op het maatschappelijk leven van die tijd, met bijzondere aandacht voor het leven van rechercheurs en de weerslag van de sensationele zaak op de samenleving. Ze beschrijft ons ook de levens van enkele van de hoofdrolspelers tot zelfs ver in de 20e eeuw. De moordzaak zelf wordt tot in de kleinste details beschreven en daarbij wordt vaak gebruik gemaakt van authentieke bronnen.

Fascinerend bij momenten, sfeervol en kleurrijk beschreven, maar … wat was dit langdradig. Ik heb wellicht in jaren niet meer zo geworsteld met een boek en het zette dan ook een ferme domper op mijn leesvaart. Dit was immers geen verhaal dat je helemaal weet op te zuigen, maar een soort reportage die je emotioneel wat koud laat. Vergelijk het met een prachtig geschreven krantenartikel  – van meer dan 400 bladzijden! Precies weet ik het niet meer, maar ik sluit dus niet uit dat ik wel enkele weken op deze klepper gekauwd heb en dat laat een bittere nasmaak achter. Frustrerend soms, zeker als Talk Talk van TC Boyle ligt te wachten, waarvan de eerste twee bladzijden me al meteen wisten mee te slepen.

Summerscale won tal van prijzen met deze roman, en dat is aannemelijk en gezien de ongelooflijke research die met het schrijven moet gepaard gegaan zijn, zelfs terecht. Maar mij zal ze niet meer liggen hebben.

Acties

Information

One response

22 11 2009
nel

Ik ben het volledig met je eens, ik had van dit boek veel meer verwacht. Uitendelijk had ik vooral het gevoel dat al die research nog moest verwerkt worden in een spannende of meeslepende historische roman.

Geef een reactie

