2800 Films

29 11 2009

Amper twee maand geleden stond ik hier even stil bij een mijlpaal in mijn filmbeleving, zijnde de 1000e bioscoopfilm. Vandaag valt alweer een feit te vermelden, nl. de 2800e film. Als gewoonlijk sta ik daarom, vooral ter eigen vermaak, even stil bij een aantal cijfers en weetjes die de al dan niet geïnteresseerde bloglezer een beeld bieden van mijn filmgekte.

  • 1041 films zag ik in een bioscoop.
  • Het meest films zag ik in 2006, het gevolg van enkele maanden werkloosheid. Ik zag toen 259 films, wat me onmogelijk ooit nog te overtreffen lijkt.
  • Dit jaar zag ik al 196 films. Om het aantal van 2008 te overtreffen zou ik er dit jaar nog 24 moeten zien, wat me onwaarschijnlijk lijkt.
  • Als ik ook alle visies meetel van films die ik al een keer eerder zag, kom ik bij een nog veel hoger getal, nl. 3202. Ja, ik hou immers ook bij hoeveel keer ik elke film al gezien heb.
  • Dat juni en september telkens de maanden zijn waarin ik het minst films zie, bewijst dat ik mijn werk wel serieus neem, niet?
  • Top 10 van acteurs waarvan ik al het meest films gezien heb (een lijstje waar slechts zeer geleidelijk aan verandering in komt): Robert De Niro (40), Meryl Streep (37), Anthony Hopkins, Dustin Hoffman, Nicolas Cage (31), Michael Caine, Julia Roberts, Philip Seymour Hoffman, Johnny Depp en Ed Harris (30). Toch wil dat weinig zeggen, want mijn favoriete acteurs ontbreken daar gewoonweg omdat ze nog niet genoeg films gemaakt hebben.
  • Regisseurs waarvan ik het meest films zag (eveneens traag wijzigend lijstje): Steven Spielberg (21), Woody Allen (20), Joel Schumacher (16 -wat blijft deze prulcineast een schandvlek op mijn filmcv!), Mike Nichols, Ron Howard (15), Francis Ford Coppola en Martin Scorsese (14). De hoogst genoteerde niet-Amerikaanse filmmaker is Pedro Almodovar met 11 films.
  • 183 van die 2800 films vind ik echt grandioos. Dat is zo’n 6.5%. Per jaar zie ik dus zo’n 3-4 films die ik echt wil koesteren. Vraag me geen lijstje van favoriete films, dat is onbegonnen werk.
  • Zo’n 8% van de geziene films vind ik echt ondermaats. Over het algemeen ben ik een positief ingestelde kijker die op diverse niveaus van film kan genieten.
  • Stilaan nader ik ook het mooie getal van 400 geschreven recensies. Dat zal iets voor volgend jaar zijn. 
  • Zowat 500 films of 18% uit de lijst zijn niet-Engelstalig. 103 zijn Franse films, 82 Belgisch, 36 Duits en 36 Spaans. Ik zag films uit 47 verschillende landen.
  • De oudste films die ik zag zijn Chaplin’s The Kid en Sjöström’s Körkarlen, beide uit 1921. Overigens zag ik zowel uit de jaren ’20, ’30 en ’40 telkens 9 films.  Met 187 films is 2005 het jaar waaruit ik tot nog toe het meeste producties zag.

En nu op naar de 3000, wat normaal gezien ergens voor september 2010 zou moeten zijn.

Acties

Information

Geef een reactie

