Lectuurtip: De Bewaker

20 12 2009

Ik las van de Vlaming Peter Terrin al de verhalenbundel De Bijeneters waarvan ik me zo goed als niets herinner, enkel dat ik hem goed vond. Daarna werd ik meegesleept door Vrouwen en kinderen eerst, een heel bijzondere roman die gaandeweg onwerkelijker werd en prachtig de vervreemding schetste die tussen het hoofdpersonage en zijn omgeving kwam.

Hetzelfde kan gezegd worden van De Bewaker, een al even meeslepend verhaal over twee mannen die een appartementsgebouw bewaken in een soort apocalyptische wereld en daar eigenlijk stilaan ontsporen. Wat er buiten of boven hen gebeurt, komen we niet te weten. Het is enkel wachten: op aflossing, op controle, op voedsel, op de ene bewoner die nog overblijft.

Dit is wat je noemt een ‘allegorisch’ verhaal, zo leert de achterflap me. Het hoofdpersonage is dus een personificatie van een abstract begrip, maar vraag me niet welk. Niettemin is dit een héél knap boek, uitermate scherp en to the point geschreven in een glasheldere stijl die me zeker aanzet om nog meer van Terrin te lezen.

Acties

Information

One response

21 12 2009
Deftige Dame Nel

Doet me een beetje denken aan De Huisbewaarder van Pinter. Gelijkenissen?
Is dit boek trouwens niet verfilmd of is er geen film met een gelijkaardig scenario?

Geef een reactie

