Lectuurtip: Caesarion

26 12 2009

Van de Nederlander Tommy Wieringa las ik enkele jaren geleden het steengoede Joe Speedboot. Ik vond zijn schrijfstijl zo krachtig en meeslepend, dat ik kort nadien ook Alles over Tristan las, een roman waarvan ik nu moet bekennen dat ik me er niets van herinner, zelfs al herlees ik de korte inhoud. Maar het bleef me wel bij dat ik nog veel meer wilde lezen van deze formidabele auteur.

Caesarion is Wieringa’s recentste roman en hoewel ik hem toch iets minder meeslepend en memorabel  vond – want minder happy en lang niet zo Hollands – dan Joe Speedboot, kan ik toch stellen dat dit een geweldig boek is. Wieringa is een echte woordkunstenaar, wiens zinnen inventieve pareltjes zijn, wonderbaarlijke woordkettingen die je verbeelding doen werken en het verhaal van een bijna aanraakbare atmosfeer voorzien.

De jonge Ludwig is de Caserion uit de titel, wat verwijst naar de bijnaam die de zoon van Cleopatra en Julius Caesar kreeg. Een kind van twee grootheden, net als Ludwig. We maken zijn levensloop mee van zijn kinderjaren tot hij bijna dertig is en hij eindelijk heeft afgerekend met de schaduw die zijn afwezige vader en eigenzinnige moeder over zijn bestaan hebben geworpen. Deze odyssee speelt zich af op diverse plaatsen over de hele wereld, telkens door Wieringa met zin voor detail beschreven. Ludwig is eigenlijk een soort niemand, die enkel bepaald wordt door wie zijn ouders zijn. De turbulente relatie met zijn moeder komt zeer beknellend over, maar is anderzijds ook Ludwig’s enige houvast in een thuisloos bestaan.

Wieringa’s schrijfstijl en de interessante personages wegen voor mij door op de eigenlijke plot van dit boek, waarvan de symboliek, betekenis en literaire referenties in feite wat te hoog gegrepen zijn voor mij. Ik snap dat het zoeken naar zingeving en het wat fatalistische gemoed van Ludwig, deel uitmaken van de thematiek, maar daar zo precies de vinger op leggen, lukt me niet. Dat ik Caesarion ondanks de soms wat psychologische beschouwingen toch zeer vlot leesbaar vond, bewijst wat een groot talent Tommy Wieringa is.

Mocht iemand me overigens de betekenis van de cover kunnen verklaren…?

Acties

Information

Geef een reactie

