Gelezen in 2009

2 01 2010

Ik vond blijkbaar de tijd om het voorbije jaar 27 romans te lezen, wat toch wat meer is dan vorig jaar en zowat het gemiddelde is van wat ik de voorbije 10 jaar las. Alleen klop ik mezelf op de borst om meer literair verantwoorde boeken te lezen. Ik lees nog altijd wat ik graag lees, maar ik merk dat mijn smaak en appreciatie verfijnd en dat ik meer begrijp van het soort boeken die in de prijzen vallen. Meer literatuur dan lectuur, zeg maar. Het zal gaan tijd worden na al die jaren fervent lezen.

Sinds dit jaar lees ik ook vaker recentere boeken. Ik vond het dan ook fijn dat uit de top 20 die het weekblad Humo vorige week publiceerde, ik er toch wel 5 gelezen had (’t is te zeggen, aan eentje ervan ben ik nog bezig) en 2 ervan staan op mijn lijstje.

Ik bracht hier het hele jaar door geregeld leestips, dus ik ga geen echte besprekingen meer bieden (hier vind u ze allemaal op een rijtje). Voor het tweede jaar op rij las ik geen boek dat ik echt weergaloos of grandioos vond, al kwamen enkele zeker in de buurt. Het is dus al van De Pruimelaarstraat geleden dat ik nog een echt formidabel boek las. Manifesteert zich in mijn leesgedrag hetzelfde als bij het films kijken? Dat hoe meer ik lees, hoe hoger mijn eigen norm komt te liggen dus hoe minder ik eigenlijk goed ga vinden? Jammer eigenlijk.

Maar goed, hier nog een overzichtje:

  1. Wij / Jeroen Olyslaeghers/ 2009/ België
  2. De Eenzaamheid van de Priemgetallen / Paolo Giordano/ 2008 / Italië
  3. Stad der Dieven / David Benioff / 2009 / USA
  4. Een stil geloof in Engelen / R.J. Ellory / 2007 / USA
  5. De Monsters van Templeton / Lauren Groff / 2008 / USA
  6. Caesarion / Tommy Wieringa / 2009 / NL
  7. De Bewaker / Peter Terrin / 2009 / België
  8. Talk Talk / T.C. Boyle / 2006 / USA
  9. Onzichtbaar / Paul Auster / 2009 / USA
  10. De Heining / Jan Van Loy / 2008 / België
  11. De Kauwgomdief / Douglas Coupland / 2007 / USA
  12. Nemen wij dan samen afscheid van de liefde / Paul Baeten Gronda / 2008 / België
  13. Petropolis / Anya Ulinich / 2007 / Rusland
  14. Mr. Toppin / Charles Elton / 2009 / UK
  15. Loslippig / Rita Mae Brown /1999 / USA
  16. Man in het Duister / Paul Auster / 2008 / USA
  17. De olifant verdwijnt / Haruki Murakami / 2005 / Japan
  18. Speeldrift / Juli Zeh / 2004 / Duitsland
  19. De vermoedens van Mr. Whincher / Kate Summerscale / 2008 / UK

De rest van de lijst bestaat vooral uit boeken die minder vermeldenswaardig zijn, waaronder die andere Wij, van Elvis Peeters, die ik dus toch vermeld om te benadrukken dat het echt niets bijzonders was. Ook de iets té Hollandse P.F. Thomèse wist me niet voor zich te winnen met Vladiwostok!.

Lees ook mijn overzicht uit 2007 (want in 2008 schreef ik er blijkbaar geen).

Acties

Information

4 responses

6 01 2010
Marc

Is Paul Baeten Gronda een betere schrijver dan een grappenmaker?

6 01 2010
SveN

Geef zijn boek een kans, ik vond het meer dan goed, al is de man zelf een tikkeltje irritant op televisie.

7 01 2010
MELANCHOLIA

Grappig dit, ik wou net reageren op de vermelding van PBG in je lijstje. Tot ik zag dat iemand me al is voor geweest. Zijn debuut is best wel een goed boek, maar de moeilijke tweede is zijn zwanezang geworden, vrees ik. Ik zag de auteur toevallig naast de ‘grote’ Leonard Nolens staan op de boekenbeurs. Dan weet je het wel.

16 01 2010
singajo

Heb ook z’n debuut gelezen en was onder de indruk. Misschien ook al omdat hij nog zo jong is – die bewondering was er bij de priemgetallen schrijver ook wel, alleen kon dat einde me niet bekoren …

Geef een reactie

