Lectuurtip: Het Verwenste Leven

19 02 2010

Deze fascinerende roman biedt ons een kijk in het hoofd van een man die de gevolgen moet dragen van drie wensen die hij gedaan heeft. ‘Ik wil begrijpen hoe ik tegen de mensen aankijk, dramatiek, iets bijzonders zijn, de dingen doorzien zoals ze zijn‘, klink het amper zes bladzijden ver in het verhaal. Hoofdpersonage Jonas heeft het tegen een wildvreemde die hem het aanbod doet zijn wensen te laten uitkomen.Vaag als deze wensen zijn, vallen ze niet concreet uitvoerbaar te noemen. Jonas weet dus niet wat hem te wachten staat. Plots gebeurt er vanalles in zijn leven, zowel zijn grootste angsten als diepste verlangens komen uit, ook die waarvan hij zich niet bewust was.

Het laat de Oostenrijkse auteur Thomas Glavinic toe zijn verhaal op diverse niveaus te laten evolueren. Wat Jonas denkt en voelt staat centraal, alle gebeurtenissen in het boek zijn volledig op hem te betrekken. Het onderscheid tussen verbeelding en werkelijkheid is daarbij niet altijd duidelijk. Dat vraagt een extra inspanning van de kijker: aanvankelijk ga je immers, dankzij de toegankelijke en meeslepende schrijfstijl, helemaal op in het verhaal. Eens de gebeurtenissen minder makkelijk verklaarbaar worden en de kans op vervreemding ontstaat, moet je hier en daar wel even doorbijten. Maar Glavinic drijft het nooit te ver, houdt het ritme strak en het tempo hoog en voor je het weet is deze psychodramatische roman uit.

Op zich is de thematiek van dit verhaal niets voor mij. Ik raak snel verveeld door fictie waarbij je de betekenis moet achterhalen van wat voorgesteld wordt, omdat het mijn petje wel eens te boven gaat. Ik kan ook geen fatsoenlijke analyse bieden van de essentie van dit boek en als ik op de achterflap lees dat dit ‘het verhaal is van onafgebroken overgave en een geloofsbelijdenis voor de liefde‘, heb ik eigenlijk geen idee waar dat op slaat. Maar dat verhinderde me niet erg geboeid te zijn door Het Verwenste Leven en het, dankzij de vlotte stijl, erg genietbaar te vinden.

Acties

Information

Geef een reactie

