Alfabet der mensen: S

2 06 2010

Eindelijk – na anderhalf jaar(!) – een vervolg van deze reeks, waarin ik u aan de hand van het alfabet een aantal mensen voorstel uit mijn omgeving, van vroeger en nu. De beschrijving is nooit compleet, altijd eerlijk, soms bewust vaag. Het gaat om een indruk, een herinnering of een trefwoord dat die persoon typeert. Vandaag: de S.

Saliha
Eén van mijn eerste klasjes was er één vol onvergetelijk kinderen. Saliha zorgde voor een stevig aangrijpend moment in mijn toen nog prille onderwijzersloopbaan. Dat verhaal vindt  hier.

Sarah B.
Je pubert zachtjes zonder tegenpruttelen maar voelt dat dat dorp en zijn inwoners soms knelt en trekt tegelijk. Dan bots je op die alternatieve geest, met wie je niet alleen films en boeken en muziek kan bespreken, maar vooral de verzuchtingen kan delen rond de idiotie van de mensheid. Liet me vanuit de coulissen meegenieten van haar kunstzinnige leven en liet me zelfs als model opdraven om haar eerste ontwerp te showen tijdens haar mode-opleiding. Haar stijl, levensvisie en acties tot zelfontwikkeling riepen bewondering op, al mag ik tevreden terugkijken op wat ik daarna zelf nog allemaal uitvoerde. De waarschijnlijkheid is groot dat het nog steeds zou klikken, al lijkt haar terugkeer naar haar roots en band met Aalst me een consensus die ik niet van haar verwacht had. Misschien lopen we elkaar nog wel eens tegen het lijf.

Sarah D.
Collega met pit en een alternatieve, consequente haarstijl die haar krachtige persoonlijkheid volkomen uitstraalt. Wie practical jokes met haar uithaalt, kan op koele wraak rekenen, zonder enig mededogen. Wandelt twijfelend en vrij door het leven, soms op zoek naar wat houvast, maar wel genietend en ondernemend. Is als leerkracht strikt, lief en ordelijk zonder een schoolmastel te zijn, al doet ze soms vermoeden andere dromen te koesteren. Is uitermate sociaal en gesloten tegelijk, wat haar een aantrekkelijk waas van mysterie geeft. Combineer dat met een onbewuste elegantie en veelbetekenende oogopslag en tja,  je krijgt een topvrouw.

Sigi
Is en blijft één van de grappigste mensen die ik ken, al zijn we niet echt bevriend. Kom hem en zijn vrouw Veerle graag tegen op feestjes.

Sofia
Nog eentje uit dat leukste klasje ooit, zoals er in deze rubriek al meerdere opdoken. Ik leerde haar als 7-jarige uk kennen, een hartelijk, door- en door vrolijk, lief, intelligent, hardwerkend en hartveroverend meisje zonder complexen of slechte karaktertrekken, haast ideaal. Bleek al snel ook nog eens gewoonweg goed te zijn in alles, zoals ik ook twee jaar later ondervond toen ik nog een keer haar leerkracht was. We trokken allebei naar andere scholen, maar dan fiets je door Gent en schatert iemand ‘Meester Sven!’ uit een autoraampje of krijg je een sms’je op een onverwacht moment. Ik bezocht haar op de set van Aanrijding in Moscou, waarin ze de jongste dochter van het hoofdpersonage speelt, nog steeds één brok energie en charme. Nu weer wat jaartjes later, zie ik – met dank aan Facebook – een formidabel jong meisje tevoorschijn komen. Zoveel potentieel in één kind, en dat volkomen verdiend. Is ook één van de zeldzame mensen die ik ken met een eigen pagina op IMDB, al is die niet compleet.

Sofie
In een dorps kader werden twee tieners bevriend. Bij nader inzien misschien bij gebrek aan beter, maar wel van harte en met vele oprechte momenten van plezier en steun in en buiten onze jeugdvereniging. Zij reed op de brommer en ik reed op de fiets. Haar dialect was beter dan het mijne en haar slappe lach zal me altijd bijblijven. Een aantal verstofte cadeautjes op mijn oude jongenskamer en soms beschamende foto’s uit die tijd kunnen getuigen van onze band, die nu al lang vervaagd en verfacebookt is, maar zonder dat daar teleurstelling bij hoort. We zijn geworden wie we ongetwijfeld hoorden te zijn en kijken wellicht allebei met hetzelfde warm gevoel terug op een afgesloten periode.

Sophie
Een even memorabele vriendschap, in dezelfde periode en dezelfde omstandigheden, zij het met veel meer vuurwerk. Grillig bij momenten, koppig als het nodig was en vooral blond en beslist wist Sophie zich overal te manifesteren. Ook hier resten herinneringen aan situaties vol onzin, kolder, roddel en over het paard getilde dramatiek, zij het dat het vooral onze samenwerking op diverse vlakken is, die me bijblijft. Hoe het ook kon knetteren, we zaten vaak genoeg op één lijn als het aankwam op creatief én verantwoordelijk omgaan met snotters en al dan niet marginaal gebroed. Nu zijn we andere mensen in andere tijden, maar het verleden wordt gekoesterd.

Petjen Suë
Ook wel Frans – Sooi – Reynaert  genoemd, mijn in de jaren ’90 overleden overgrootvader, de vader van mijn oma. Een groots figuur met een verleden gekenmerkt door mensenliefde en engagement, waarvan ik enkel wat oorlogsfragmenten ken. En dat hij de eerste tv in het dorp had. Vertoefde vrijwel tot zijn dood op 90-jarige leeftijd fier en zelfstandig op zijn hoeve, waar de sporen van het boeren- en andere levens zichtbaar waren. Bokrijk leek soms niet veraf. Kreeg familiefeesten vol kleinkinderen en achterkleinkinderen – waarvan ik de oudste was – stil met schoone Vlaamsche liederen en noteerde iedere dag een beschrijving van het weer in een agenda’tje. Zijn vroege weduwnaarschap belette hem niet om in de tweede wereldoorlog een groep Nederlandse kinderen op te vangen, met wie onze familie nu nog steeds een stevige band heeft. Heb hem gekend als een ietwat strenge, maar sterke mens. En de boer, hij ploegt voort in onze gedachten.

Lees hier de andere artikels uit deze reeks.

U bent een S-persoon uit mijn omgeving en vindt uw naam niet terug? Tja, het raamwerk voor deze rubriek werd reeds vele jaren opgesteld. Intussen kwamen en gingen mensen. Waar vroegere afleveringen van deze rubriek ook plaats boden aan mensen die achteraf bekeken van minder belang waren in mijn leven, bekijk ik dat nu weeral eens wat kritischer. Zo zullen ook oude artikels aangepast worden op verloop van tijd. En voor de T laat ik u niet zo lang op de honger zitten.

Acties

Information

Geef een reactie

