Lectuurtip? Rant

17 06 2010

De geniale Amerikaanse auteur Chuck Palahniuk is het meest bekend om zijn nihilistische, verfilmde roman Fight Club, maar op mijn nachtkastje belandden enkel al Stikken (Choke) en Wiegelied (Lullaby), twee zeer vermakelijke en bij momenten vernuftige romans. Ik voeg daar nu Rant aan toe, maar deze geschiedenis van een partycrasher is toch wat op mijn maag blijven liggen.

Dat heeft niets met bepaalde onderwerpen uit het verhaal te maken: ziektes, ongevallen, zelfverminking met behulp van allerlei ongedierte, … ik slik het allemaal. Het is echter de vertelstijl en het gebrek aan inleving die me Rant met groeiende frustratie lieten doorworstelen. Palahniuk voert een hoofdpersonage op, Rant Casey, dat eigenlijk niet participeert in de actie. De hele roman bestaat slechts uit getuigenissen van mensen uit Rant’s omgeving, die zijn steeds wonderbaarlijker wordende leven beschouwen en becommentariëren.

Hoewel alle anekdotes en opmerkingen tot een knap bedachte, zelfs fascinerende geschiedenis leiden, verhinderde de constante, snelle afwisseling van vertellers dat ik echt betrokken raakte. De personages kregen nauwelijks vorm in mijn hoofd en de hoofdfiguur was zo onbevattelijk en mysterieus dat je op den duur geen zier meer om hem geeft. Ik moet Palahniuk bewonderen vanwege een knap bedacht en gestructureerde plot, maar laat me die geenszins navertellen want eerlijk gezegd nam ik heel wat passages zo oppervlakkig en geeuwend door dat de context me wat ontgaan is. Vergelijk het met een film die spannend en intens aanvoelt, maar waarvan je desondanks niet veel begrijpt.

Ik voelde me dus enigszins opgelucht dat de 300 pagina’s vol hondsdolle protagonisten, flirtend met de dood, eindelijk om waren. Ik geef Palahniuk zeker nog kansen, maar Rant heeft me gewoonweg niet kunnen raken.

Acties

Information

Geef een reactie

