Filmmaand oktober

31 10 2010

Met 40 films kan oktober gerust een topmaand genoemd worden, met dank aan het filmfestival van Gent uiteraard. En zo naderen we stilaan de kaap van de 3000 films.
De films met een * werden hier gerecenseerd.

130/ Forgetting Sarah Marshall (6): behoorlijk saaie komedie waar ik meer van verwacht had.
131/ Bubble (8): fascinerend experiment van Steven Soderbergh, een meeslepend psychologisch drama.
132/ The Social Network (8): Grandioos verslag van de  strijd tussen de bedenkers van Facebook. *
133/ Potiche (8): heerlijk frivole boulevardkomedie met een topprestatie van Catherine Deneuve.
134/ Home for Christmas (7): Noorse degelijkheid, echter iets te braaf, van de maker van Kitchen Stories hadden we meer verwacht.
135/ Dieci Inverni (8): gebalanceerd Italiaans romantisch drama, met een interessant narratief uitgangspunt.
136/ Sounds of Noise (8): Extreem genietbare Zweedse prent over een groep muziekterroristen.

137/ La Solitudine dei Numeri Primi (8): Degelijke, maar erg dramatische verfilming van de gelijknamige, populaire roman.*
138/ Tender Son: the Frankenstein Project (6): nogal theatraal, eentonig en geforceerd gewelddadig Hongaars drama.
139/ Der Kameramörder (7): nogal labiele psychothriller met al te mak verloop.*
140/ Another Year (8): zeer geslaagde slice of life, zoals te verwachten viel van Mike Leigh. Geweldig acteerwerk ook.*
141/ 22 Mei (5): geen spek voor mijn bek helaas, dit bevreemdende, semi-metafysisch relaas dat irritant genoeg ook zowat volledig in het dialect wordt gespeeld.
142/ Fair Game (7) solide Amerikaanse thriller, op feiten gebaseerd, met een sterke Naomi Watts.
143/ 3 Backyards (6): mooi in beeld gezet maar essentieloos suburbaans drama met pijnlijke soundtrack vol hoge tonen.
144/ Tiny Furniture (8): originele en grappige tragikomedie vol realistische maar leuke personages.*
145/ R (8): brutaal en claustrofobisch Deens gevangenisdrama dat wel wat doet denken aan Un Prophète.
146/ Rubber (4): rubbish.
147/You Will Meet a Tall Dark Stranger (7): middelmatige en al te typische Woody Allen
148/ Littlerock (6): iets te kille Amerikaanse indie over vervreemding en taalbarrières.
149/ Exit Through the Gift Shop (8): hilarische, inventieve en meeslepende documentaire over straat- en andere kunst.*
150/ Swinki (7): rauw Pools sociaal drama over de valstrikken van de adolescentenwereld.
151/ Schemer (7): treffend, bij momenten onthutsend Nederlands drama met een sterke jonge cast.*
152/ Au Revoir Taipei (6): al te lichtvoetige Taiwanese prent.
153/ Submarino (8): Aangrijpend Deens drama dat aan je ribben blijft kleven.
154/ Sinestesia (6): betekenisloos Zwitsers drama in 4 verschillende filmstijlen verteld.*
155/ The Housemaid (6): elegant gefilmd maar wat oppervlakkig verteld, deze al bij al povere remake van de gelijknamige film uit 1960.*
156/ Chatroom (2): spuuglelijke, onnozele en onbenullige pseudo-psychothriller over de gevaren van het chatten.*
157/ Snabba Cash (8): onderhoudend Zweeds misdaaddrama met interessante personages.
158/ Mine Vaganti (5): vergezochte, bij momenten irritante koldereske Italiaanse komedie.
159/ Winter’s Bone (8): doorleefd geacteerd en sober in beeld gezet Amerikaans mistroostig drama.
160/ Trash (6): ongeïnspireerd Spaans drama waarin eigenlijk niets erg dramatisch gebeurd maar wel wordt gedaan alsof.
161/ Kaboom (7): heerlijk onnozele, inventieve kruising van science-fiction, tienersoap en sekskomedie.
162/ Pure (8): zeer geslaagd, aangrijpend Zweeds drama met indringend acteerwerk en een soundtrack vol onverwoestbare klassieke muziek.*
163/ All Good Children (7): onrustwekkend Iers drama over de obsessies van een jongen voor zijn buurmeisje.
164/ Somewhere (8): mooie, lichtjes uitgepuurde droefheid in een stijlvol maar dit keer minder frivool jasje.*
165/ Les Petits Mouchoirs (8): herkenbaar, realistisch en ontroerend relaas over de waarde en oprechtheid van vriendschap.*
166/ Dogtooth (8): fascinerend Grieks drama over een stel ouders met wel erg bizarre opvoedingsmethoden. Hoogst origineel en formidabel uitgewerkt.
167/ Agora (8): degelijke geschiedenisles met prima acteurs en prachtige sets.
168/ Bienvenue Chez les Ch’tis (6): nogal magere, clichématige en voorspelbare Franse komedie.
169/ Napoleon Dynamite (8): leuke alternatieve komedie met een wel erg bizar hoofdpersonage die je eigenlijk moeilijk sympathiek kan vinden.

Totaal: 2994

Advertenties

Acties

Information

One response

3 11 2010
Sam

Voor mij was Sound of Noise de beste film van het festival! Ben het eens met je oordeel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: