Vergeef me

3 11 2010

Gelukkig was er een vertoning in de voormiddag. De kans op  veel bezoekers was klein, de kans iemand tegen te komen die ik kende, nog kleiner. Ik had onopvallende kleren aangetrokken en vertrok zo laat mogelijk. Tegen mijn zin, alsof ik naar de tandarts moest.

In de zaal aangekomen, bleek ik het verloop goed ingeschat te hebben: de lichten waren reeds gedempt. Er zaten amper acht mensen. Onbekenden, gelukkig. Maar je weet maar nooit. Een tante of neef van een leerling, de zus van een collega, een Haaltenaar die het wat verder komt zoeken. Ik had een krant bij om me enigszins achter te verstoppen. Ik was beschaamd, ziet u. Ik stond op het punt een daad te verrichten die ik mezelf niet snel zou vergeven. Ik was laag gevallen.

Ik voelde me vies en goedkoop. Waarom gaf ik toe aan deze perverse gedachten? Wat dreef me hierheen? Deze plek kende ook schoonheid, maar waarom wilde ik dat ideaalbeeld vernietigen? Waarom wilde ik in deze onwaardige situatie belanden?

Dik anderhalf uur verdroeg ik mijn knagende geweten. Liet ik me uitbuiten als een laaggevallen snol. Ik onderging alles gelaten en verdrong het doembeeld dat mijn omgeving zou te weten komen wat ik aan het doen was. Ik walgde van mezelf. Toen het voorbij was, werd ik overvallen door een grote opluchting. Ik wachtte om als laatste de zaal te verlaten en ontweek de blikken van voorbijgangers.

En dat allemaal om een recensie te kunnen schrijven van Zot van A.

Acties

Information

3 responses

4 11 2010
Jurgen

Ge-wel-dig stuk :-) !
Nochtans vindt heel Vlaanderen het fantastische cinema, hoor. En juist daarom hecht ik weinig belang aan democratie…

4 11 2010
TM

En… gaat deze film jouw geschiedenis in als de 3000ste???? *Damn*

4 11 2010
SveN

Gelukkig niet! Dit was de 2996e!

Geef een reactie

