Lectuurtip: Mijn Vriend Leonard

10 11 2010

Van James Frey las ik jaren geleden al In duizend stukjes, een behoorlijk intense roman over de kwellingen van het afkicken. Een indrukwekkend relaas, geschreven in een overrompelende stijl – waarbij o.a. nauwelijks leestekens gebruikt werden. Het boek werd een bestseller in eigen land, en Frey werd door  o.a. de invloedrijke Oprah Winfrey de hemel  in geprezen. Toen bleek dat de roman helemaal niet zo waargebeurd was als Frey beweerd had, en werd de impact van het verhaal wat teniet gedaan door de reacties in de media. Ik bleef het boek alleszins erg waarderen.

Vreemd dat ik maar liefst 5 jaar gewacht heb vooraleer de sequel  te lezen. Mijn Vriend Leonard voert hetzelfde hoofdpersonage op, een ietwat fictieve versie van Frey zelf, en we krijgen te zien hoe zijn leven vorm krijgt na zijn ontslag in de ontwenningskliniek. Aanvankelijk is dat met meer vallen dan opstaan – één en ander is behoorlijk dramatisch -, daarna kruipt er voorzichtig wat optimisme in de plot. Na 368 pagina’s leg je ietwat verscheurd het boek naast je neer, gepakt door zo veel recht-toe-recht-aan menselijke harmonie. Zelden zo te doen gehad met een fictief personage.

Mijn Vriend Leonard is in dezelfde aparte stijl geschreven, voor een taalpurist als mezelf eigenlijk even slikken. Maar de effectiviteit ervan is zo groot dat ik al snel over al die ontbrekende leestekens heen las. De plot zwelgt je op en kauwt je fijn. Grandioos.

Na de filmvloedgolf verdrink ik momenteel in geweldige boeken. Naast Het Konijn op de Maan, genoot ik enorm van Colum McCann’s Laat de Aarde draaien (waar ik echter wel vier weken over deed!) en Elvis Peeters’ hopelijk niet al te profetische, maar wel meeslepende De Ontelbaren. Laat de volgende maar komen.

Acties

Information

One response

10 11 2010
Aïda

Het blijft voor mij een groot raadsel hoe je daar allemaal tijd voor hebt.

Geef een reactie

