Lombarrasdusjwa (2)

21 01 2011

In de hoeveelheid van taken, functies, verantwoordelijkheden en initiatieven die me eigen zijn, moest het er wel eens van komen dat ik even echt niet weet wat prioriteit verdient. Komend weekend bezorgt me, en dit al zo vroeg in dit nieuwe jaar, een dilemma zoals me dat recent nog niet vaak overkomen is.

Er is de pedagogische opleiding die ik volg, die één weekend per maand plaatsvindt van zaterdagochtend tot zondagnamiddag. Ik geniet van iedere minuut, ook al is het niet evident na een werkweek en zonder uitslapen of even ontspannen. Maar even de klaspraktijk verlaten om na te denken over wat je doet, interessante sprekers aanhoren, ideeën opdoen, nieuwe stimuli ervaren, je opvattingen toetsen aan gelijkgestemden of ervaren lieden, je pedagogische achtergrond opvullen, … het is allemaal zeer enthousiasmerend. De voorbereiding ervan gebeurt altijd tussen het werk voor school door en dat is niet altijd even evident, maar tijdens de weekends zelf sta ik scherp en ontgaat me weinig.

Maar zaterdagavond vindt er ook een filmquiz plaats. Georganiseerd door mijn occasionele quizgenoten van Keyser Söze. Met een ploegje van fijne mensen wil ik daar mijn filmkennis op de proef laten stellen, zonder naar een overwinning te willen streven want een mens moet zijn plaats kennen in de hiërarchie van de filmfreaks. Filmquizzen kunnen voor mij echter niet lang genoeg duren.

Nu is er aanvankelijk  helemaal geen probleem. Ik focus me tot 18u op de opleiding, sla zonder schuldgevoel het avondgedeelte over, spoed me naar de quiz – de loop der dingen heeft er voor gezorgd dat de beide locaties amper drie kilometer van elkaar liggen -, quiz me rot, ga slapen en sta zondag weer energiek op de cursus. Dat zich daar ergens een gebrek aan nachtrust manifesteert, negeer ik maar even. Maar het combineren van beide activiteiten zou dus best lukken. Het dilemma betreft eigenlijk vooral gewoon deze avond zelf.

Ik bereid me immers graag voor. Ik wil nog wat teksten lezen, nog wat verslagen maken, wat boeken doornemen, vragen opstellen. En anderzijds wil ik nog wat lijstjes opstellen,  naslagwerken doornemen en titels memoriseren. Het ene voor de opleiding, het andere voor de quiz. Gewoonlijk quiz ik zonder voorbereiding, maar nu mijn sterkste teamgenoten zelf de vragen stellen en ik deelneem met minder ervaren quizzers, wil ik toch wat zekerder zijn van mijn stuk. En dus is/was deze vrijdagavond een beslissend moment. Welk van mijn twee grote passies zal ik verkiezen: onderwijs of film?

Het is beide een beetje geworden. Ik merk toch vaak op dat als je echt wil, je alles kunt doen wat je wil. En anderzijds zijn geen van twee keuzes levensbepalend. Ik heb dan ook geen van beide grondig gedaan, dat beken ik. De opleiding loopt nog twee jaar en de quiz is zondag alweer voorbij. Men moet geen zorgen zoeken waar er eigenlijk geen zijn.

Dus heb ik dit blogstukje maar geschreven.


Acties

Information

Geef een reactie

