Liftspiegeling

17 04 2011

De lift is leeg. Dat is niet normaal. Gewoonlijk staat er minstens altijd nog één persoon in de lift: ikzelf.

Maar de spiegel is weg. In herstelling? Want zekere bejaarde bewoners van dit gebouw zouden in een afgesleten hoekje van de spiegel redenen zien om hem als gevaarlijk te beschouwen en hem onverwijld te laten vervangen. Of stukgeslagen door een voorbijkomende vandaal/dronkelap?

Op onverwachte plaatsen zijn spiegels vaak confronterend. Maar ik weet nu al jaren dat ik mezelf tegenkom, zeker twee keer per dag, geenszins onverwacht. Ik kan daar mee leven en kijk er soms naar uit. Ben ikzelf immers niet mijn beste vriend? Haha.

Dus is het een verrassend zicht, die bruine  nephouten plastic wand. Niemand die terugstaart. Niemand die me zegt dat er chocolade in mijn mondhoeken zit. Niemand die me met een gerust hart naar buiten stuurt. Ik hoop dat de spiegel snel vervangen wordt. Ik heb nood aan zo’n laatste zelfreflectie voor ik de wereld tegemoet treed. Ook al is de boodschap die dag wat minder positief.

Ik denk soms dat hoe meer een mens zichzelf ziet, hoe meer hij aan zichzelf gewend raakt, hoe meer hij zichzelf aanvaardt zoals hij is en uiteindelijk, hoe liever hij zichzelf ziet. Of etaleer ik hier een misplaatst narcisme en geldt dat enkel voor mezelf? Bestempel het anders maar gerust als pseudopsychologie.

Zouden er mensen zijn die soms door omstandigheden zichzelf lange tijd niet te zien krijgen? Hoe moet dat zijn, een vreemde zien in de spiegel? In het tv-programma Expeditie Robinson mochten deelnemers soms na een periode van honger en verwildering, zichzelf eens aanschouwen in een manshoge spiegel. Ze waren doorgaans ten zeerste  verrast. Ik zou dat een bijzondere ervaring vinden. Maar het ontbreken van de spiegel in de lift is daar alleszins geen aanzet toe. Het is ook sterker dan onszelf, niet? Etalages, waterplassen, achteruitkijkspiegels, zelfs lepels. We zijn overal.

Een dom blondje kijkt in de spiegel. ‘Die ken ik!’ roept ze verrast uit. Een ander dom blondje komt kijken wat er aan de hand is. ‘Natuurlijk ken je die!’ zegt ze. ‘Dat ben ik!’

Acties

Information

One response

20 04 2011
Margogogo

Dit stukje zit boordevol waarheid!

Geef een reactie

