De beste tv-series van het decennium

19 04 2011

Deze week verscheen een extra editie van Knack Focus, over de beste tv-series van de laatste 10 jaar. Spek naar mijn bek, want ik ben een fervente seriekijker en kan de meest uiteenlopende genres waarderen.

Over de volgorde van deze top 100 kan men flink discussiëren, maar dat is allemaal zeer relatief. Ik ben gewoon tevreden dat al mijn favoriete reeksen erg hoog gequoteerd staan. Alle series uit de top 10 heb ik gezien, al dan niet volledig (of nog bezig) en die zo mooi op een rijtje zien, bezorgt me als fictiefan haast rillingen van genot. Die uren en uren aan superieure tv die er al gemaakt zijn… heerlijk.

De top 10: The Wire, The Shield, The Sopranos, The Office, The West Wing, Mad Men, Breaking Bad, Deadwood, Arrested Development en Six Feet Under. Voor mijn part dus ook in een andere volgorde, ik vind ze allemaal verslavend, origineel en ten zeerste bevredigend,  zonder uitzondering. Fictie van het allerhoogste niveau, zelfs stukken beter dan de doorsnee Hollywoodfilm. En dan zijn er dus mensen die – o.a. met het oog op filmquizzen – nooit naar tv-series kijken!

Wat de top 20 betreft: één schande (Lost, dat al snel zo onnozel, oppervlakkig, hysterisch, langdradig en ergerniswekkend werd dat het véél lager zou moeten staan), één overschatting (Pushing Daisies was toch wel iets te lichtvoetig) en twee voor mijn verlanglijstje: Friday Night Lights en Generation Kill.

Toch mis ik één serie in deze top 20, die –  tot mijn verbijstering – zelfs niet in de top 100 voorkomt: het Britse,  door- en door charmante, historische drama Cranford, zoveel meer dan enkel een serie over het wel een wee van dorpsbewoners, maar ook een sociologische beschouwing en een fascinerende kijk op de botsing tussen traditie en vooruitgang. Een onweerstaanbare reeks, absoluut topwerk met een grandioze cast waaronder zelfs enkele grote namen.

Ik kan er niet bij dat de samenstellers van deze top 100 Cranford over het hoofd gezien hebben. Want dat ze ze niet goed genoeg bevonden hebben, kan ik haast niet aannemen. Zeker niet als je ziet met welke banale series de top 100 opgevuld werd – alsof ze de 100 eigenlijk niet zouden halen. Zelfs Code 37 staat er in, hahaha!

Ook de volgende tien jaar leverden wat mij betreft nu al een topper: Downton Abbey is een waar Brits kunststukje, een heerlijke historische serie in de stijl van Gosford Park. Iedere zaterdag op één.

Acties

Information

6 responses

21 04 2011
Bruno

Wat met niet Engelstalige series? La meglio gioventù, Forbrydelsen, Terug naar Oosterdonk?

21 04 2011
SveN

Er staan er enkele in. 5 Vlaamse ook, maar Oosterdonk is te oud. Gioventu zal wel als film beschouw worden…

22 06 2011
The O

Oh ja, Downton Abbey was inderdaad een waar juweeltje, ik kreeg er niet genoeg van. Goed dat je het hier nog eens vermeldt!

25 06 2011
Aïda

Voor wie Downtown Abbey gemist heeft, herkansing: Zaterdag 25 juni aflevering 1/7 op Nederland2!
Of gewoon een tweede keer 7 weken genieten!

14 08 2011
Monique

Heel jammer dat het alweer is afgelopen, ik vond DownTown Abbey prachtig hopelijk komt er een tweede serie.

25 06 2012
Linda

Dit weekend Cranford in een ruk uitgekeken. Geweldige tip! Daarna ook nog North & South en Wives & daughters van dezelfde auteur gekeken. Echt smullen!!

Geef een reactie

