Zwangerschap: een ziekte en een handicap

4 09 2011

Ik ben het een beetje beu, al die trezekes en poppemiekes die hun zwangerschap, zelfs al is het nog maar een vage luchtophoping, aanwenden om het slachtoffer uit te hangen.

Goed, dat is de ongenuanceerde essentie. Nu even kaderen.

Enkele maanden geleden werkte ik als vrijwilliger mee aan de boekenverkoop van de Gentse bib. De taken werden beschreven en de medewerkers kregen de vrijheid om onder elkaar uit te maken wie wat zou doen. Een jongedame, het buikje amper gewelfd, protesteerde. Bepaalde taken kon zij niet uitvoeren want ze was zwanger. We hebben het hier over rechtstaand boeken sorteren. Niet over rodeorijden of bungeespringen.

In de trein mogen zwangere vrouwen in eerste klasse plaatsnemen. Vanaf wanneer zo’n zwangerschap als dusdanig zwaar beschouwd wordt dat een zitje in tweede klasse een marteling is, is onduidelijk. Dat vind ik niet erg, profiteer gerust van dit recht. Maar zit daar dan alsjeblieft niet met een loden ernst over dat buikje te wrijven alsof u ieder moment verwacht dat een echte eersteklassereiziger satansgewijs zijn klauwen in uw schoot plant en uw dierbare vrucht er uit rukt en door het raampje zwiert. U bent zwanger. Niet ziek.

Vandaag bracht ik een dame die deelnam aan de rommelmarkt op DOK op de hoogte dat het de bedoeling was de auto snel uit te laden, zodat die het terrein kon verlaten om plaats te maken voor andere wagens. ‘Dat zal niet gaan, ik ben zwanger en ik ga me dus niet opjagen, ‘ was het antwoord. Verontwaardigd ook nog, dat ze haar spullen van de auto tot de standplaats moest dragen. Haar zwangerschap was onder jurk en jas nog niet eens zichtbaar.

Ik wil gerust aannemen dat een zwangerschap wat doet met uw lichaam. Lig gerust plat als de dokter u dat voorschrijft. Klaag in de laatste weken gerust wat af. U hoeft me niet te overtuigen van de kwaaltjes en pijntjes die dat zwanger zijn met zich meebrengt. Maar vanaf dag één? En als u dan wél vindt dat dat ongeboren kind u hindert in uw doen en laten, blijf dan thuis en neem dan maar niet deel aan allerlei activiteiten waarvan u verwacht dat de organisatie en andere deelnemers zich moeten aanpassen aan uw zwangerschap.

Eeuwen en eeuwen hebben vrouwen kinderen gedragen, onder onmenselijke omstandigheden soms. Voor verworven rechten is flink gestreden. Maar intussen hebt u alles wat u nodig hebt, me dunkt, om zalig zwanger te zijn. Ik leef graag met mee met uw geluk, maar niet met uw zelfgecreëerde slachtofferschap.

Acties

Information

8 responses

5 09 2011
Bruno

Het is wel heel duidelijk wanneer zwangere vrouwen in eerste klasse mogen rijden: http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/specialdiscount/pregnant/index.php

5 09 2011
Blanche

Oei, trek je hoofd maar al in, voor het geval je er één en ander naartoe gegooid krijgt.
Sommige ervaringsdeskundigen zullen je vertellen dat je van zwanger zijn behoorlijk ziek en moe kan zijn als je gedurende enkele weken een paar keer per dag boven de pot hangt. Die buik die een halve meter voor je uitsteekt en je bekken uit evenwicht brengt, ja dat is eigenlijk een handicap.
En dat over die buik wrijven, dat is niet uit angst hoor, dat is uit fierheid. Of omdat je vel jeukt van de rek, dat kan ook.
Zwangere vrouwen een beetje ontzien, dat is gewoon hoffelijk.
Dan moeten ze maar binnenblijven…..moet je dat dan uitbreiden naar iedereen die er wat kramikkig bijloopt?

5 09 2011
Sven

Maar Blanche, ik ontken toch helemaal niet dat zwanger zijn voor de nodige overlast zorgt? Wel dat je dat niet continu moet aanhalen als excuus voor zaken die helemaal niet zwaarder of moeilijker zijn als je zwanger bent!
En wat andere ‘krakkemikkigen’ betreft: in de meeste gevallen gaat het dan toch om mensen die net géén punt maken van wat hen hindert, mensen ook die zouden beledigd zijn als je hen als slachtoffer ziet, terwijl het bij de geviseerde zwangeren net niet zo is.

5 09 2011
Linda

Ik heb een collega, mijn God wat ziet die er slecht uit de laatste tijd, echt bleek en verzwakt en zo. ze blijkt zwanger en is daar echt heel er ziek van. Ze klaagt niet en blijft thuis als het echt niet meer gaat (als het overgeven gewoon niet meer ophoudt), de eerste 3 à 4 maanden schijnen de ergste te zijn. Ik denk niet dat het altijd een pretje is om zwanger te zijn. Misschien zou ik, in haar geval, wel heel veel klagen, ik weet niet zeker hoe ik zou reageren in die situatie.

5 09 2011
blanche

Maar, zomaar een derde kan toch nooit weten of het een vals excuus is en of voor die bepaalde zwangere iets te zwaar of te moeilijk is?
Valse excuses zijn ook geen privilegie van zwangeren. Om te bellen “ik kom niet werken want ik voel me precies een beetje niet goed” of “ik heb het aan mijn rug” hoef je echt niet zwanger te zijn.
Dapperen en neuten, ze zitten overal.

7 09 2011
deftige dame nel

Moesten mannen zwanger kunnen worden, er waren al lang speciale zwangerschapstreinen ingelegd compleet met bevallingscoupé. Ongetwijfeld had men dan ook recht op een zwangerschapsloon mét uittredingsvergoeding, want zwanger zijn doet men in dienst van de gemeenschap. Men zou verkiezingen organiseren voor onthaalouders en aan dit belangrijke ambt zou een royaal loon en een ambtswonig met een staf medewerkers verbonden zijn.
En wanneer het niet-zwangere gedeelte van de bevolking zou gaan mopperen over deze voordelen, vergeet dan niet dat het hier om het voortbestaan van de mensheid gaat!

17 09 2011
Isabelle

Ik vind dat je volledig gelijk hebt, Sven!

19 09 2011
i.

ik was geen vrolijke zwangere, vrees ik, maar dan vooral om het omgekeerde: Blijkbaar hoor je sommige dingen niet meer te doen. Met een dikke buik naar Parkcafé gaan, bijvoorbeeld, of naar Daan op de Gentse Feesten. Ik zweer u dat ik de opmerkingen van vreemden over mijn onverantwoord gedrag niet op mijn twee handen kan tellen.

En neen, ik stond niet met een halve liter bier op mijn buik balancerend ketting te roken.

Geef een reactie

