Beste Panosbakker (2)

11 11 2011

Geachte heer,

Kent u me nog? Enkele jaren geleden was ik een trouwe klant. Ik heb u toen nog ongevraagd advies gegeven rond uw voorraden.

Ik neem het u geenszins kwalijk dat u die periode achter zich heeft gelaten. Ik ben geen klant meer van Panos. Niet vanwege een ontevredenheid over het assortiment of de kwaliteit van uw waren, noch over de bediening. Eigenlijk zit er geen bewuste beslissing achter. Eerder toevallig bleken andere zaken handiger voor mijn aankopen.

Dit is echter naast de kwestie. Ik richt mijn schrijven tot u omdat ik vandaag heb vastgesteld geen spijt te hebben van het feit dat ik niet langer tot uw klantenbestand behoor.

Vandaag betrad ik voor het eerst sinds lang uw winkel – u blijkt de enige bakker in de buurt die al om kwart voor 8 open is. Ik koos uit uw ruim assortiment een meergranenbrood. Voor het eerst maakte ik kennis met jullie intussen ietwat befaamde vierkant brood. Ik was daar eerlijk gezegd niet enthousiast over. Een vierkant brood, dat slaat toch nergens op? Het klinkt onnatuurlijk: een in zijn bakvorm vastgistend gedrocht, een anomalie als gevolg van een mislukt wetenschappelijk experiment. Als een vierkant ei. Een gladgeschoren cactus. Een banaan zonder schil of een voorgebakken biefstuk. Producten waarvan marketeers denken dat ze het leven van de consument vergemakkelijken, terwijl het in feite iets bizar is. Of alleszins niets uitmaakt. Want waarom is mijn brood vierkant?

De broodzak informeert me daarover, via een opsomming van voordelen die eveneens enkel door marketeers bedacht kunnen worden. Zo mag ik me bv. gelukkig prijzen dat elk sneetje even groot is. Maar zit de charme van een rond brood er nu net niet in dat niet alle sneetjes even groot zijn? Want met zo’n korstje valt vanalles aan te vangen. Men dopt het in soep of gebruikt het als schraper voor een lekkere saus. Iets waar een volwaardig snee brood niet geschikt voor is. In mijn geval doen het begin- of eindsneetjes dienst als excuus: ik eet een chocolade ventje en maak mezelf wijs dat dat mag omdat ik er een boterham bij eet. Dan heb ik het over zo’n futiel sneetje waarmee het brood aanvangt. Maar genoeg daarover.

Voor de toevallige meelezer schets ik wel even het verschil tussen uw vierkant brood en het reeds lang bestaande langwerpig brood waarvan de sneden eveneens min of meer vierkant zijn. Dat verschil is futiel, hoewel uw brood vierkant is en de oude versie langwerpig. Maar het punt is dat u uitsluitend vierkant brood verkoopt en geen rond meer. U biedt de consument dus geen keuze en maakt ons wijs dat deze verandering bedacht is om de klanten een plezier te doen terwijl een duidelijk een economische strategie achter zit die te maken heeft met kostenbesparende maatregelen en functionele stapeling.

Ik kan u als commerciële onderneming niet kwalijk nemen winst als primair doel te stellen. Maar het maakt wel dat ik in plaats van brood vooral een product van u koop.Een schijnbrood haast. Een hallucinatie. Dat in veel te dunne sneetjes wordt gesneden. Waarmee ik dus suggereer dat met de nieuwe broodvorm ook een nieuwe snijmachine kwam die zo afgesteld is dat men net één sneetje meer krijgt, om de illusie te laten ontstaan dat we meer brood hebben voor dezelfde prijs. Maar iedere doorwinterde broodeter zal het bevestigen: de sneetjes zijn te dun.

In de hoop dat feedback van een klant door u als een opportuniteit wordt beschouwd, sluit ik mijn schrijven af met een oprechte gelukswens wat verdere innovatieve initiatieven betreft en wie weet hoort u binnen enkele jaren weer van me.

Met vriendelijke groeten,

Sven De Schutter

Acties

Information

2 responses

11 11 2011
Jan

Hier in her majesty’s realm zijn we al een stap verder: broodbeleg is ook vierkant! Elk sneetje kaas of hesp past perfect op één boterham, geen gepruts meer met halve sneetjes en geen onbelegde stukken boterham meer.

27 03 2012
Gerda

De Panosbakker in het Centraal Staion in Brussel en zijn voltallig personeel is bijzonder slecht gezind als ik wéér eens 2 gesneden broden vraag. Daar is namelijk meer werk aan dan een koek in een zak steken en vragen of ik ook iets wil drinken (NEEN!).
De Panosbakker is bijzonder slecht gezind omdat ik niet snel genoeg mijn betaal, omdat ik niet snel genoeg mijn brood wegsteek en ik krijg op mijn donder omdat ik mijn getrouwheidskaart afgeef nadat ik mijn geld afgegeven heb. En ik moet élke dag mijn ticket vragen, neen, ik moet er om bedelen en dan krijg ik weer een boze blik omdat dit de rij vertraagt en omdat ze moeten een ticket afdrukken.

Beste Panosbakker, u kan de pot op met u lopende band fabriekwinkel. Ik zoek me een andere broodleverancier waar ze wél vriendelijk en beleefd zijn.

(Trouwens, als ik een WIT brood vraag, moet u niet op uw kassa ‘huit 1,20 eur tikken en me een achtkoek geven!)

Geef een reactie

