Gelezen in 2011

29 12 2011

Ben tevreden over mijn leesoogst van het voorbije jaar. 25 romans is zo ongeveer hetzelfde als de voorgaande jaren – maar ik heb wel de indruk zeer genoten te hebben van het lezen.
Romans

1/ Alexander McCall SmithDe Goede Echtgenoot van de Zebra Drive (***). Vervolg in een zeer onderhoudende en charmante reeks over een Afrikaanse detective.

2/Elly GriffithsOffersteen (**1/2) Doorsnee thriller.

3/Paul AusterSunset Park (***) Ik blijf fan van Auster.

4/Patricia WoodDe Loterij (***) Fijn leesvoer! (lees hier)

5/ Hans DorrestijnDe wraak van de Spaanse kat (**) Gedateerd. Kostte moeite maar ik kreeg het van een leerling, dus…

6/Marie HermansonDe man onder de trap (***) Knappe psychologische roman!

7/Ronald GiphartIJsland (***) Mooi! (lees hier)

8/ Sharon PomerantzRich Boy (***) Was ik al wat vergeten. Niet memorabel dus maar graag gelezen.

9/ Jan VantoortelboomDe Verzonken Jongen (***) Heerlijk nostalgisch Vlaams. De auteur zelfs gemaild om te zeggen hoe goed ik het vond.

10/Herman KochHet Diner (***) Meteen verKocht!

11/Nick Hornby Juliet, Naakt (**1/2) Heb het stilaan wel gehad met Hornby’s sukkelige personages.

12/Torsten KrolKinderen van de Jungle (***). Een voltreffer! (lees hier)

13/Douglas CouplandGeneratie A (***) Leuk! (lees hier)

14/Stephen FryHet Nijlpaard (**1/2) Herinnering is al vervaagd, moet ik zeggen.

15/Esther FreudEen kwestie van geluk (***1/2). Geweldige roman over de levens van vier jongeren met acteerambities.

16/Benjamin KunkelBesluitloos (**1/2) Best oké.

17/Tom RachmanDe Onvolmaakten. (****) Mijn favoriet, nog steeds spijt dat hij niet dikker was. (lees hier)

18/Robert WilliamsLuke en John (***1/2). Nogal tragisch.

19/Preston & ChildGideon’s Wraak (***). Ben  niet meer zo’n thrillerfanaat en dit is ook niet erg goed geschreven, maar wel spannend.

20/Alan HollinghurstKind van een Vreemde (***1/2). Formidabele schrijfstijl, enkele briljante momenten, origineel concept. Een kleine dip in het midden, anders waren het 4 sterren.

21/Paul Baeten GrondaOnder Vrienden (***) Goed hoor, maar er zat meer in. (lees hier)

22/Herman KochZomerhuis met zwembad (***1/2). Knap knap knap! (hier)

23/David Gilmour De Filmclub (***). Filmcriticus leert zijn zoon alles over het leven door naar films te kijken.

24/Joe Dunthorne Het Feest is voorbij (***). Erg goed, maar Submarien was beter.

25/Rachel WardDe Chaos (**1/2). Vrij spannende jeugdroman waarvan ik niet noodzakelijk ook het vervolg wil lezen.

En had ik begin december niet het vuistdikke en al bij al niet zo meeslepende Calamiteitenleer voor Gevorderden aangevangen, dan was de lijst toch langer geweest. Jammer.

Liggen klaar voor 2012: Zelf (Yann Martel), Het Leukste Jaar uit de geschiedenis van de mensheid (Giphart), Schokgolven (Jonathan Franzen, van wie ik ook nog Vrijheid wil lezen), Gelukkig zijn we machteloos (Ivo Victoria).

Grafische romans

1/ Jeff LemireEssex County

2/ Alex RobinsonTricked

3/ Walking Dead, delen 1 t.e.m. 6. Spannend!

Strips

Het achtste deel van Kobijn was het beste tot nu toe. De reis naar Antares blijft enorm meeslepend. De spin-off De Overlevenden is al even veelbelovend. Om Dirkjan moet ik blijven lachen en de Donjon blijft een heerlijke aantrekkingskracht uitoefenen. Even geen zin om te checken wanneer de laatste Largo Winch verscheen, maar als dat dit jaar was, heeft die me zeker en vast leesplezier bezorgd.

Acties

Information

3 responses

29 12 2011
Miel

Zeker de moeite waard: Tonio – A.F.Th. van der Heijden, Wat is de wat-Dave Eggers, Zeitoun van diezelfde, De stad van de dromende boeken-Walter Moers, ‘Vrije val’ en Speeldrift van Juli Zeh en (hoewel jeugdromans) De Hongerspelen (trilogie) van Suzanne Collins.

29 12 2011
SveN

Speeldrift heb ik twee jaar geleden gelezen, heeft me veel moeite gekost, toch niet toegankelijk genoeg voor mij. De hongerspelen maakt me benieuwd gezien de verfilming die komt.
Wat is de wat en Tonio ken ik wel maar ze hebben me eigenlijk niet echt weten aan te spreken dus ik denk dat ik ze toch maar niet ga lezen.
Zeitoun ken ik niet, die zal ik eens bekijken.

30 12 2011
Gerda

Buiten de Austers en las ik niet zo veel van deze lijst. Wel De verzonken jongen en ik ben het daarover helemaal met je eens, wat een mooi boek! Deed me qua sfeer ook denken aan het onvolprezen ‘De Bloemen’ van Koen Peeters.

En ik blijf het vreemd vinden dat Michel Houellebecq uit je lijstjes blijft. o.a. De kaart en het gebied is zeker een aanrader.

Geef een reactie

