Lectuurtip: Het Leven van Pi

24 10 2012

Al jaren geleden raadde mijn broer mij een keer een boek aan in plaats van omgekeerd. Omdat ik er niet toe kwam Het Leven van Pi te lezen, gaf hij het me dan maar cadeau. Ik was niet meteen enthousiast, al vallen de keren te koesteren dat Boris wél aan mijn verjaardag denkt natuurlijk.

Na enkele maanden begon ik het dan toch te lezen. Een tiental bladzijden ver belandt het hoofdpersonage in een godsdienstige crisis. Ik voelde mijn interesse afzwakken, begon aan een ander boek en Het Leven van Pi verdween in mijn boekenkast,  al was er het voornemen er zeker ooit nog eens aan te beginnen.

Toen las ik over de op handen zijnde verfilming. Mijn interesse werd weer gewekt. Later verscheen de eerste trailer. Die bleek echt aanstekelijk, en ik realiseerde me dat ik het boek echt wel wou gelezen hebben voor de film verscheen. Dat is dus een gigantische meevaller geworden.

Het Leven van Pi van Yann Martel is een soort overlevingsverhaal met een filosofische inslag, waarbij een 16-jarige jongen als schipbreukeling tracht de bewoonde wereld te bereiken, in het gezelschap van enkele dieren waaronder een tijger. Dit concept levert een meeslepend, geraffineerd en hartstochtelijk verteld verhaal op.

Daar moet u het maar even mee stellen, wat betreft verdere literaire analyses, ik kan u alleen maar  meegeven dat de roman niet weg te leggen is en je je voortdurend in de plaats van de protagonist stelt. Vanuit de zetel een avontuur beleven dat levensecht beschreven is, is een groot genoegen voor wie graag leest en dan doet Het leven van Pi precies wat goede literatuur hoort te doen.

En nu de film afwachten!

Acties

Information

Geef een reactie

