De films van 2012

2 01 2013

Hoewel ik het vorige filmjaar als een topjaar beschreef, heb ik me in 2012 in nog grotere mate op film gestort. Ik heb dan ook een persoonlijk record verbroken wat betreft het aantal films dat ik gezien heb. Dat waren er in 2012 dus 249. Daarvan zag ik er 94 in een bioscoop.

Gewoonlijk pak ik hier graag uit met een top 10. Dit jaar voel ik daar niet zo’n behoefte voor. Ik denk dat  ik weinig verrassingen in mijn top 10 heb staan. Ik verwijs u met plezier door naar dit artikel, waar ik vrijwel alles vermeld zie staan dat u echt niet mag missen.

Wel, in willekeurige volgorde, alle films die dit jaar verschenen die ik de moeite vond, van gewoon prima tot grandioos:

Mijn leerlingen voelden zich betrokken bij mijn hobby!

Mijn leerlingen voelden zich betrokken bij mijn hobby!

  • Tinker Tailor Soldier Spy
  • Headhunters
  • The Descendants
  • Jane Eyre
  • Elena
  • Chronicle
  • The Muppets
  • Albert Nobbs
  • Shame
  • The Girl with the Dragon Tattoo
  • My Week with Marylin
  • Young Adult
  • The Hunger Games
  • Cloclo
  • Killer Joe
  • Haywire
  • Tyrannosaur
  • The Cabin in the Woods
  • De Rouille et D’Os
  • Moonrise Kingdom
  • Prometheus
  • The Dark Knight Rises
  • Barbara
  • War Horse
  • The Raid
  • Project X
  • Lawless
  • Savages
  • Offline
  • Jagten
  • Beasts of the Southern Wild
  • Anna Karenina
  • Captive
  • Premium Rush
  • The Sound of Belgium
  • Skyfall
  • Dans la maison
  • Looper
  • Argo
  • A Royal Affair
  • [Rec]³: Genesis
  • Play
  • End of Watch
  • Life of Pi
  • In the Family
  • Magic Mike
  • Le Prénom
  • I Wish
  • Take Shelter
  • Jack Reacher

Van een heleboel van deze films kan je op deze pagina mijn recensies lezen.

Ik kan voor mezelf echter vooral concluderen dat de beste films die ik dit jaar zag, films waren die al eerder verschenen waren, of zelfs echt oude films. Het beste wat ik in 2012 heb gezien, is dus ook:

  • Lifeboat (1944)
  • Bonnie & Clyde (1967)
  • Harold & Maude (1971)
  • The Andromeda Strain (1971)
  • Swingers (1996)
  • Fail Safe (2000)
  • Crouching Tiger, Hidden Dragonn (2000)
  • El Secreto de sus ojos (2009)

Daarnaast heb ik ook mijn portie televisieseries gezien. Vrijwel zonder uitzondering allemaal geweldig: Dexter 2, The Walking Dead 1, The Bridge, Boardwalk Empire 1, How to Make it in America 1, Damages 2 & 3, Game of Thrones 1, Modern Family 1 & 2, It’s Always Sunny in Philadelphia 1 & 2, Community 1, Real Humans en Quiz Me Quick.

Totaal aantal uren fictie in 2012 is 33913 minuten, of zo’n 416 uur. Wat wel gigantisch veel is, maar toch slechts 0.05% is van alle beschikbare tijd in het voorbije jaar. Dat valt dan toch geweldig mee, niet? U mag me anders ook gerust verslaafd noemen, al denk ik dat al bij al nog prima functioneer in het dagelijks leven.

Ondertussen werd ook de kaap van 3500 films overschreden. Daar had ik graag eens een stand van zaken bij opgemaakt, zoals dat het geval was bij 3000 films, maar daar heb ik de voorbije weken geen tijd voor gevonden.

Acties

Information

One response

11 01 2013
Nostra

Mooi filmjaar, dat zijn veel films in de bios! Helaas heb ik daar niet de tijd voor, want anders zou ik ook vaker gaan.

Harold & Maude staat al een tijd op m’n to watch lijstje, moet ik toch maar eens tijd voor gaan vrijmaken.

Geef een reactie

