Zelfverloochening?

1 04 2013

verheyenMen zou denken dat het me heel wat slapeloze nachten heeft gekost, maar dat zou een leugen zijn. Vrij snel en voor sommigen ook zeer plots heb ik besloten na de vakantie enkele weken halftijds te gaan werken. Met enige pijn in het hart en een zekere stress ook – ik laat mijn klas echt niet graag in andermans handen – maar als er zich opportuniteiten aanbieden, moet een mens die grijpen hé. Nu de knoop is doorgehakt, kan ik eindelijk verklappen wat al een tijdje hangende was: ik ga een (kleine) rol spelen in de nieuwe film van Jan Verheyen.

Dat komt natuurlijk als een donderslag bij heldere hemel, want iedereen weet toch dat ik Verheyen al meermaals vervloekt heb en me dood erger aan zijn goedkope, ongeïnspireerde films. Ik heb hem ook al enkele keren ontmoet en ondanks zijn vlotte babbel vind ik hem glad en voortdurend op zoek naar aandacht. Daarnaast heb ik nooit de ambitie gehad te acteren.

Enkele weken geleden sprak mijn collega Geert, die nu en dan in reclamespots opduikt, echter over een edelfigurant die gezocht werd voor Het Vonnis, Verheyen’s nieuwste film, en waarvan de beschrijving wel bij me leek te passen. Ik schreef me in voor de lol, had een ontmoeting met de casting director en ontmoette Verheyen al kort nadien. Ik hield op dat moment mijn bedenkingen voor me, al dacht ik stiekem al aan de reacties dat zo’n rabiate tegenstander van Verheyen als ik mezelf verloochende. Maar ik stond open voor deze nieuwe ervaring en wilde mijn kans niet verkijken.

Enkele dagen later kreeg ik verrassend nieuws. Ik kreeg iéts meer dialoog (een zin of 8) en was nodig in 6 verschillende scènes (meestal op de achtergrond)! Dat betekende wel 7 opnamedagen, en die vielen helaas niet allemaal in de paasvakantie. Ik zal dus twee weken maar halftijds op school zijn, maar het lijkt me een niet te missen kans om eens wat anders te doen.

Over de inhoud van de scènes mag ik niet te veel verklappen. Ik speel een alleszins een louche figuur (mét pruik!) en heb scènes met Veerle Baetens (hopelijk leest die niet wat ik hier over haar schreef. Of hier.), Jo De Meyere, Sven De Ridder, de formidabele Marilou Mermans en Wietse Tanghe. Niét met hoofdacteur Koen De Bouw dus, maar ik mag al niet klagen, vind ik.

Over mijn belevenissen op de set zal ik voorlopig niet kunnen bloggen, pas na de release van de film kan ik uitweiden over deze nieuwe ervaring. Maar ik hou jullie dus op de hoogte van de mate waarin ik Verheyen helaas misschien wel zal gaan appreciëren…

(En check vooral de datum waarop dit bericht geschreven werd)


Acties

Information

Geef een reactie

