Lectuurtip: Massa

2 04 2013

massaJoost Vandecasteele zie ik niet graag aan het werk, als komiek of in andere hoedanigheid op televisie. Ik krijg soms zelfs de indruk dat deze man ook wel weet dat hij nu en dan best irritant overkomt. Het heeft me dan ook een kleine moeite gekost aan te nemen dat hij als schrijver wel indruk weet te maken. Na het lezen van zijn derde roman, Massa, ben ik echter ten zeerste overtuigd.

Dit behoorlijke filmische verhaal gaat over een jonge vrouw, Margot, die een geheimzinnige job aanneemt bij de firma Blurred, Inc. Er gaat een mysterieuze, angstaanjagende wereld voor haar open waarbij ze zich ontwikkelt als economisch kunstenares: ze creëert immers fictieve businessplannen, met heel wat dramatische en zelfs levensgevaarlijke gevolgen.

Ik hou het beknopt wat deze beschrijving betreft, want deze plot is slechts een kader waarbinnen Vandecasteele een overvloed aan interessante ideeën en theorieën samenbrengt over de huidige toestand van de wereld. Die vond ik niet altijd even hapklaar, maar op heel wat momenten wel bijzonder overtuigend en geloofwaardig. Massa is alleen daarom een boek om te herlezen. Daarnaast weet de auteur ook een directe maar toch creatieve schrijfstijl te hanteren die het boek bijzonder prettig leesbaar maken.

Massa is dus absoluut een eigentijds boek, visionair misschien wel op sommige vlakken. Hoewel de thema’s de plot beheersen en het verhaal op heel wat momenten minder relevant is dan wat je er zelf uithaalt, valt Massa niet weg te leggen. De twee eerdere romans van Vandecasteele zullen misschien net iets minder krachtig zijn, ik ben er zeker van dat ze genietbaar leesvoer zijn en kijk alvast uit naar een volgende.

Acties

Information

Geef een reactie

