Even een boompje opzetten…

22 05 2013

DSC_0840Geen fietsenrek in de buurt? Geen paal of hekken om een fiets aan vast te hangen? Dan kan dat eenzame boompje me wel uit de nood helpen dacht ik.

Oei. Een waarschuwing… Wat te doen?

Ik ben een brave burger en hou van duidelijke regels en afspraken. Maar dit vind ik vergezocht. Dat boompje kan mijn fiets wel aan. Ik zal het met zorg behandelen. Ik begrijp de oproep van een verontruste eigenaar – maar van wie is die boom eigenlijk?  – maar anderzijds verwacht je aan de ingang van een theaterzaal toch een fietsenrek? En als er geen is en iemand plant er een boom, hoezeer is het dan te verwonderen dat er iemand zijn fiets aanhangt? Mijn collega Natalie denkt er het hare van. Regelneef Sven die zo’n waarschuwing in de wind slaat?

Na de voorstelling: twee platte banden.

Ik zucht eens en stap tien minuten mee naar Natalie waar een superpomp me uit de nood helpt. We lachen omdat ik de rekening gepresenteerd gekregen heb. Maar in hoeverre is dit nu constructief? Ik weet nu dat er naast het Tinnenpottheater een verzuurde mens woont die niets anders te doen heeft dan de hele tijd naar buiten kijken om te zien of er niemand aan zijn plant komt. Dan vind ik zijn ongemak eigenlijk wel groter dan het mijne. Ik ben dan meer het type dat een boos briefje aan zo’n fiets zou hangen, maar kijk, elk zijn methode.

De eerstvolgende keer dat ik een oude fiets vind en een slot op overschot heb, weet ik wat te doen ermee. En het mogen blijkbaar ook andere zaken zijn.


Acties

Information

4 responses

9 06 2013
Hugues

Hoe kortzichtig zeg, misschien dat dit boompje uw fiets aankan maar alle dagen een andere fiets en dan misschien van mensen die er niet zo zorgzaam mee omspringen – niet. En als er 1 fiets aan hangt dan komen er al snel 2. Binnen de korste tijd is die boom er niet meer of zwaar beschadigd. Kan u dan echt niet verstaan waarom die waarschuwing er hangt? Egoïst.

9 06 2013
SveN

Inderdaad ik sprong er zorgzaam mee om, goed opgemerkt. Als het dus beschadigd raakt is het dus toch de schuld van anderen?

9 06 2013
Hugues

U voelt zich blijkbaar verheven van de rest. De persoon die met veel liefde die boom opkweekt kan toch niet weten dat u met evenveel zorg uw fiets hebt vastgemaakt aan dat boompje. En zelfs als iedereen dat zou doen: iedere dag een ketting of een stang aan een jong boompje is gewoon niet goed. Bomen (zelfs volwassen exemplaren) hebben veel te lijden van het frequent plaatsen van fietsen tegen de stam. De bast beschadigt hierdoor (zelfs minimaal) met op den duur kleinere of grotere boomwonden tot gevolg, wat kan leiden tot doodgaan en verwijdering.
Waarom respecteert u gewoon niet de redelijke wens van een ander om zo te handelen met wat hij/zij denk dat het beste is voor zijn goed, namelijk: blijf eraf en hang er zeker geen fiets of iets anders aan vast? Is dat nu zo moeilijk?
PS: Hang het ding volgende keer eens vast aan een auto: mag ook niet, maar misschien wél als je het met zorg doet? Eens zien wat er dan gebeurt…

12 06 2013
TheO

Moet dat niet zijn: ‘Verheven BOVEN de rest?’
Maar verder bemoei ik mij er niet mee, discussies waarin gescholden wordt zijn me te pover van niveau.

Geef een reactie

