Interview met een niet-genomineerde blogger

13 11 2007

Beste Sven. Clickxmagazine heeft vandaag bekendgemaakt welke blogs (en websites) in aanmerking komen voor de wedstrijd ‘Site van het jaar’. Jij bent niet genomineerd. Wat is je eerste reactie?

‘Ik vind dat wel jammer natuurlijk want ik durf stellen dat mijn blog een waardige blog is: een variatie aan onderwerpen, mooie layout, verzorgd taalgebruik en vooral een zéér regelmatige update. Ik moet dus toegeven dat genomineerd worden mijn ijdelheid wel zou strelen. Anderzijds betekent zo’n nominatie eigenlijk niets, zo troost ik mezelf. De criteria waarmee de blogs zijn beoordeeld, zijn niet bekend en zijn allicht heel persoonlijk. Als iemand van het selectiecomité zelf een jonge mama is, vindt die blogs over het moederschap wellicht erg interessant. Terwijl die misschien wel zonder enige flair geschreven zijn. Daarnaast is zo’n verkiezing wel een beetje een incestueus gedoe. De helft van de genomineerden kent elkaar en verwijst naar elkaar. Bovendien kan elke website eigenlijk wel zo’n verkiezing organiseren. De eer moet je dus toch wat relativeren, zelfs al is Clickx wel een bekend computermagazine. Verder stemt iedereen wellicht toch gewoon voor de blogger die hij kent, zonder echt al de genomineerde blogs te gaan bekijken. Het is dus meer een populariteitswedstrijd. Wist je overigens dat er vorig jaar ook genomineerde bloggers waren die niet wensten deel te nemen en vroegen om van de lijst gehaald te worden? Dat wijst volgens mij toch op een heersend gevoel van onvrede bij een bepaalde bloggroep. Niet dat ik daar wil bijhoren of zo, maar het is toch veelzeggend. Welke acteur zou bv. niet genomineerd willen worden voor een Oscar?’

Maar zo’n nominatie zou je wel veel nieuwe bezoekers kunnen opleveren, toch?

‘Dat valt niet te ontkennen en dat zou zeker leuk zijn. Alleen gebeurt de verkiezing dit jaar met een ingebouwde veiligheid waarbij iemand die wil stemmen zich eerst moet registreren. Dat schrikt volgens mij veel potentiële stemmers af. Daarnaast is zo’n piek in je bezoekcijfers toch grotendeels maar tijdelijk. Ook dat betekent dan eigenlijk niets, op een kortstondig euforisch moment als je even enkele honderden bezoekers meer hebt.

Had je jezelf ingeschreven voor de wedstrijd?

Iemand liet me weten dat hij mijn blog had opgegeven in de categorie ‘beste blog’. Dat vond ik wel tof en daarna heb ik zelf ook nog eens een mail gestuurd. Ik weet niet of dat iets uitgemaakt heeft. Zou het selectiecomité echt élke ingestuurde url bezocht hebben of enkel die die door een minimum aantal mensen werd aangebracht? In dat geval vrees ik dat ik sowieso al geen kans maakte. Ik was daar niet erg fanatiek in, zoals eerder gezegd relativeerde ik wel meteen het belang van die verkiezing. Ik dacht ook niet veel kans te maken omdat er nog zoveel blogs bestaan die ik beter en origineler vind…

Laat ons even de genomineerden bekijken.

‘Goed idee.

Ik heb die allemaal grondig doorgenomen. Brutin.be is best leuk. Grappig geschreven en fijne, vlot leesbare onderwerpjes. Gemiddeld wel maar 7 artikels per maand, maar dat is oké. De header toont Adam Sandler, een vreselijke acteur waar de blogger om onbegrijpelijke reden fan van is, maar de foto komt wel uit zijn enige goede film, Punch-Drunk Love. Een prima blog dus. (waarvan de auteur na het verschijnen van deze blog iets minder prima bleek te zijn…)

Dan is er B.V.L.G., een sympathiek ogende blog waarop ik niet meteen een woord of titel zie uitspringen die echt mijn aandacht weten te vatten. Ik moet toegeven dat de onderwerpen me niets zeggen. De blogger vindt zijn nominatie zelf een beetje vreemd want hij vindt ook dat er veel snedigere, mooiere en accuratere blogs bestaan. Hij bedelt dus niet om uw stem en daar kan ik inkomen. Een modale blog, lijkt me.

Vervolgens is er Past is Prologue. Zo’n blog waarvan je zegt ‘…tja’. Er staan artikels op en dat is het zowat. Een variatie aan onderwerpen en regelmatige update, maar geen enkel artikel is echt sterk. De blog lijkt me bovendien vooral gericht op mensen die de schrijver kennen. Daarom wordt er ook geen moeite gedaan om wat creatief te schrijven of de artikels visueel aantrekkelijker te maken. Ik zie ook veel links en computerweetjes, dus deze blog richt zich op de fanatieke maar oppervlakkige surfer. Nee, geen nominatie waard wat mij betreft.

Een stuk aantrekkelijker is de blog Ishku. Ik ben niet te vinden voor al dat verkavelingsvlaams en die Engelse tussenwerpsels (‘anyway’ enz.) maar het werkt wel. Een grappige, zelfrelativerende schrijfstijl met aangename fotootjes bij. Zotte opmerkingen en gevatte observaties zonder echt groot nieuws te bevatten ‘…dat ik er openlijk voor moet uitkomen dat ik Stephanie Planckaert in tegenstelling tot veel mensen géén domme kalle vind. Ik zou daar waarlijks goed mee kunnen overeenkomen, denk ik. Echt waar!’. Plezant en pretentieloos, prima blog die ik echt nog eens verder wil uitpluizen.

Kerygma is een misantroop, mijn favoriete mensensoort. Haar blog oogt niet zo spectaculair (een afbeeldinkje af en toe doet toch wonderen) en de o zo gruwelijke huis-tuin- en keukenverhalen liggen op de loer, al weet ze er meestal nog net een draai aan te geven. Toch vind ik de blog in zijn geheel wat banaal (verslagen over verbouwingen zijn echt slaapverwekkend), maar je krijgt wél bijna dagelijks iets te lezen. Voor een misantroop is de toon wel erg alledaags en het taalgebruik is grappig bedoeld maar toch weinig creatief (‘ambetant’, ‘het was wijs’, ‘in ’t zak gezet worden’). Kerygma lijkt me wel een leuk persoon, maar haar blog is toch iets te gewoontjes. Zeker om te nomineren.

Vergelijk zoiets eens met de volgende genomineerde en je begrijpt misschien wat ik bedoel. KRuiMeLs oogt goed en is qua schrijfstijl van hoog niveau. Dit blijf je lezen, zelfs zonder prentjes en zelfs al is dit ook een blog van een jonge mama (waarmee ik maar wil zeggen dat het risico altijd groot is dat de kindjes bejubeld worden en de lezer in slaap sukkelt). Vat ook wat voor mij de essentie van bloggen is: schrijven. Over wat dan ook, maar steeds pogende iets moois te formuleren. Knap!

Volgende genomineerde is Onnozelheid Mag. Lijkt me wel oké. Vlotte en aangename schrijfstijl, maar de artikels zijn eigenlijk inhoudloos. Vooral een opsomming van eigen beslommeringen (en dat is dan ook wat bloggen in eerste instantie is) maar zonder diepgang. Dit is deels ook enkel voor ingewijden bedoeld, de zoveelste blog overigens van een redactielid van Gentblogt. Er wordt ook over en weer gelinkt dat het een lieve lust is. Wie niet mee is, haakt snel af. Een doodgewone blog die ik enkel zou bezoeken als ik Joke zelf zou kennen. Heb er niets tegen, maar wie nomineert zulke zoutloze schrijfsels?

Een geval apart is Tales of Drudgery & Boredom. De enige genomineerde blog waarvan ik de schrijver al een keer in werkelijkheid heb gezien en dat beïnvloedt uiteraard de beoordeling. MV is ook al een Gentblogger en laat zich op het forum aldaar vaak horen. Om maar te zeggen: een bekend figuur in bepaalde kringen. Een notoire zagevent ook, maar dat is niet negatief bedoeld. Ik ben er zelf één. Zijn blog is aardig en gevarieerd en – heel belangrijk – zelfrelativerend. Mensen die over hun karakter of eigenaardigheden vertellen zijn interessanter dan zij die over pampers en gyproc keuvelen. Sympathie dus voor deze blog, hoewel de reden tot nomineren me niet echt duidelijk is. Ik begin zo te vermoeden dat er op de Clickx-redactie gewoon een Gentblogger werkt.

Voorlaatste in de rij is Volume 12. Filmfans hebben bij mij een streepje voor, maar verder raak ik niet echt in de ban van deze ook al erg gewone blog. Bruno schrijft wel aardig, maar zijn onderwerpen zijn niet erg bijzonder, hoewel ze interessant zijn doordat ze op een niet-te-intieme manier persoonlijk zijn. Kan u nog volgen? Kortom: oké maar geen prijs waard.

We sluiten af met Yet Another Blog. De schrijfster heeft geluk: door de bijna-instorting van haar huis heeft ze heel wat spectaculairs te vertellen. Toch is ook dit een heel gewoon blogje over wonen, werk en leven. Doodgewone schrijfstijl, alledaagse verhalen… Passende titel dus. Sympathiek maar van weinig belang, ook geen nominatie waard denk ik.’

Welke conclusie kunnen we trekken?

‘Het is niet erg dat de meeste mensen bloggen over hun kat of kroost, hond of huis, carrière en kameraden. Weblog betekent ook ‘webverslag’ of ‘wegdagboek’. Maar hoewel die mensen veel over zichzelf vertellen, worden ze nergens echt persoonlijk. Niets mis mee hoor, maar mag het af en toe eens wat stouter, bozer, hilarischer, krankzinniger, uitzinniger, …? Op minstens 4 van de bovenvermelde blogs stond de nieuwe actie tegen HIV vermeld. Tja. Zo vul je al snel een blog natuurlijk. Maar zoiets nomineer je toch niet? Hier vond ik onlangs een artikel over enkele blogpareltjes. Daar tref je pas blogs aan die genomineerd dienen te worden. Creatieve, vernieuwende, verrassende blogs.’

Als je nu je eigen blog vergelijkt met de genomineerden…

‘Ik denk dat ik ook een vrij ‘gewone’ blog heb, maar ik tracht mijn lezers toch te boeien met ofwel flink overdreven, scherpe commentaar op alledaagse dingen, ofwel door wat me overdag overkomt als aanleiding te gebruiken om tot iets diepgaandere ontboezemingen te komen. Zo oefen ik niet alleen mijn schrijfvaardigheid, maar tracht ik door het bloggen ook mezelf wat te euh… analyseren zeg maar. Ik begrijp dat veel bloggers liever niet aan introspectie gaan doen  – een groot woord overigens voor wat ik soms doe – maar ik denk dat het een blog persoonlijker en interessanter maakt. En dat mis ik toch bij zeker de helft van de bovenstaande blogs.

Ik bedenk overigens net ook dat als je zou genomineerd zijn en je wint, je je prijs moet gaan afhalen op een soort ceremonie. Dat is me toch wat te gek. Ik zie me daar al staan. Dat druist voor mij ook wat in tegen de officieuze principes van het bloggen. Dat doe je achter je pc, in een zekere anonimiteit (want je kiest ondanks de onthullingen nog altijd zelf wat je prijsgeeft) en als blogger voel ik niet de noodzaak op de voorgrond te treden. Ik voeg er uit sympathie wel graag aan toe dat ik het initiatief niet afkeur. Bloggers mogen gestimuleerd worden!

Tot slot: naar wie gaat jouw stem?

Wel, ik heb me geregistreerd om te stemmen, maar ondanks de vermelding ‘het gaat erg snel’, wacht ik nu al anderhalf uur op de bevestigingsmail. Laat dan maar, zou ik zeggen. Los daarvan mis ik toch die ene echt bijzondere, bewondering oproepende, authentieke, reacties-loswekkende überblog en dan stem ik eigenlijk toch liever niet. Ik neem wel graag enkele van de genomineerde blogs op in mijn blogroll.

Er is trouwens ook nog de categorie ‘beste nieuwkomer (onder de blogs)’ maar daarvan verwacht ik niet meteen dat er nog verrassingen inzitten. Je weet natuurlijk nooit, maar dat is dan voor later.

Dank voor het gesprek!


Acties

Information

15 responses

13 11 2007
Menck

Via de ‘Binnengekomen Links’ in mijn dashboard zag ik dat iemand mijn blog had opgegeven voor ‘Beste Nieuwkomer’. Maar ik ben gewogen en te licht bevonden. En eerlijk? Oef! Ik behoud graag een zekere underdogpositie en feliciteer oprecht de verkozenen.
Ik keur dit soort verkiezingen evenmin af, maar anderzijds zou ik wel eens de nominatiecriteria van Clickx willen zien. Hoe open ze ook beweren te werk te gaan (dit jaar zelfs met een eigen blog), ze houden dát toch maar lekker voor zichzelf. Vlaanderen telt vele duizenden blogs. Om er daaruit nou 4 x 10 te kiezen, lijkt me eerlijk gezegd ronduit onbegonnen tot zelfs onmogelijk werk. Maar kijk: ze staan er toch. Waarop baseerde Clickx zich? Op de meest aangereikte links? Kan welhaast niet anders.

Wat je bespreking van de genomineerde blogs betreft, volg ik je slechts te kleinen dele. Maar je weet: les goûts et les couleurs… ;-)

14 11 2007
Daniel

Heerlijk geschreven, Sven!

En nu laat ik me even gaan als een onvervalste collega-misantroop:

-om kans te maken op een nominatie is een abonnement op Clickx-magazine een condition sine qua non
-in Gent of omstreken wonen verhoogt aanzienlijk je kansen
-je hoeft niet noodzakelijk goed te kunnen schrijven, des te meer moet je fabuleus kunnen linken

14 11 2007
gerda

Ik ga het hier dan ook maar eens vlakaf zeggen: ik heb de top stuk voor stuk bekeken en ik volg Sven eigenlijk bijna helemaal. Saai en weinig verrassend, er zijn er hooguit drie-vier die me elke dag zouden kunnen boeien. Maar misschien is het criterium wel de uitvoering van wat een blog eigenlijk is: “een dagboek”. En dan is de top tien redelijk goed bezig lijkt me. Ik denk dat er ook nul komma nul rekening gehouden werd met de lay-out, want buiten “Kruimels” is er niets inspirerend en eigenzinnig bij. Maar voor echte computernerds (en is dat niet de doelgroep van “Clickx”) is dat eigenlijk compleet onbelangrijk, zij lezen ook alle postings via rss…
Uiteindelijk, het is “maar” Clcikx. Laat een ander blad in een andere intreressesfeer (kunst, literatuur, poëzie, reclame, etc…) of sector een toptien samenstellen en hij zal er héél wat anders uit zien.
Weet je wat, foert! :-)

En natuurlijk, in Gent wonen helpt zeker…. (alhoewel… Sven woont ook in Gent?)

14 11 2007
guy

Vooral dergelijke dingen kunnen me wel eens ergeren: “Op minstens 4 van de bovenvermelde blogs stond de nieuwe actie tegen HIV vermeld. Tja. Zo vul je al snel een blog natuurlijk.” HERHALING, HERHALING. Het lijkt alsof de helft van de blogs opgericht wordt met de bedoeling de weetjes van andere, betere nieuwssites nog maar eens te herhalen.
Dat, en oeverloos geleuter over overbodige BV’s. Ik kan er iets van krijgen. Het feit dat ik de helft van de tijd niet weet waarom die BV’s dan BV’s zijn (ik ben deze week tijdens een per ongeluk opgevangen flard De Rode Loper wel te weten gekomen dat Evi Hanssen een “TV-persoonlijkheid” is. een WAT?) zal er ook wel voor iets tussen zitten.

14 11 2007
Benjamin

En wat is de blog van Sven?

14 11 2007
Pierre du coin

Als ik alle reacties bekijk gaande van “wauw, waar ik heb ik het verdiend om genomineerd te worden, er zijn zoveel betere blogs” tot “awoert, bende incestueuze clickxjeannetten” dan vind ik jouw reactie subliem.
Een verantwoord tijdverlies!

16 11 2007
Clopin

Ik ben het niet eens als je zegt dat bloggen achter een PC, in een zekere anonimiteit hoort te gebeuren. Ik nodig je uit om eens naar een volgende “bloggersbijeenkomst” te komen. Het is echt een vrij sociale gebeurtenis hoor, dat bloggen. Ik heb alvast enorm veel mensen leren kennen op die manier. Maar dat is misschien een persoonlijke keuze die ik dus aan u overlaat :)
Voor wat de commentaar op mijn blog betreft: je hebt zeker op een aantal punten gelijk. Ik vind het wel jammer om te lezen dat ik niet visueel genoeg zou werken want dat was eigenlijk iets dat ik toch trachtte te doen.

16 11 2007
Joke

Had mijn blog nog geen naam gehad, ik was zeker voor Zoutloos gegaan.

Heb er niets tegen maar ikzelf ben iets minder te vinden voor blogreviews van collega-bloggers; voornamelijk omdat ze de subjectiviteit zelve zijn en er altijd wel wat frustratie doorheen klinkt.
Oordelen over diepgang en inhoud zijn altijd riskant natuurlijk.

Desondanks weet ik jouw geschrijf wel te appreciëren en heb ik mijn feedreader gevoederd met jouw feed.

Tot in het NTG?

18 11 2007
Sven

@Clopin: ik ging er eigenlijk meteen van uit dat mensen het niet eens zouden zijn met mijn stelling over die anonimiteit. Ik kan ook aannemen dat het op bloggersbijeenkomsten gezellig is. Dat zal overal het geval zijn waar mensen met dezelfde hobby samenkomen. Maar ik snap het niet echt. Ik blog niet om nadien te zeggen: ‘Kijk, deze persoon zit nu eigenlijk achter deze blog.’ Dat neemt een deel van de kracht van een blog weg, vind ik. Ik denk dat ik in veel gevallen zou afknappen op de mens achter bepaalde blogs. Bovendien vraag ik me af wat die mensen nog allemaal aan elkaar kunnen vertellen als alles al op hun blog te lezen staat :-).

Wat je eigen blog betreft en vooral dat visuele: je hebt natuurlijk een sterk logo en een opvallende header. Maar als ik eens naar beneden scroll, zie ik toch wat chaos, dat bedoelde ik vooral.
(nu helpt al die reclame natuurlijk ook niet om het aantrekkelijk te maken).

groetjes en bedankt voor je reactie

18 11 2007
Sven

@Joke: ik hoopte duidelijk te zijn dat er geen frustratie meespeelt in mijn beoordelingen. Subjectief zijn ze natuurlijk wel, al heb ik mijn best gedaan om toch met een zekere afstand te beoordelen.
Ik beoordeelde deze blogs vooral in functie van hun nominatie, die ik in veel gevallen gewoon niet begrijp. Ondanks de zogenaamde openheid van Clickx dit jaar, is er bv geen juryrapport en ik stel dus vooral de motivatie in vraag.
Los daarvan zie ik niet zo goed waarom een blogreview niet zou kunnen. Omdat dat zou kunnen leiden tot de vriendelijke sfeer in blogland? Dit vraag ik zonder ironie hoor, hoewel net daar ook weer het argument bovenkomt dat zoveel bloggers zich heel ver houden van meningen en persoonlijke indrukken. Soit, ik vind mijn reviews nog vrij genuanceerd en ik denk dat iedereen er een tip kan uithalen (als hij of zij dat zou willen). Ik zou er trouwens geen problemen mee hebben dat iemand mijn blog beoordeelt, als het even grondig gebeurt als ik dat deed, weliswaar.
Bedankt voor je reactie!

18 11 2007
ntone

Of mss moet je je er gewoon bij neerleggen dat je niet genomineerd bent?

18 11 2007
Marnik

Er zit iets in, niet overal mee eens, maar ook niet oneens. Mooi uiteengezet in elk geval.

19 11 2007
gerda

ntone, zelfs als we dat (met het grootste gemak) doen, mogen we er ons toch nog vragen over stellen?

19 11 2007
Clopin

@Sven: kan begrijpen dat je dat een van de krachten van het bloggen ziet, zoals ik al zei, het is een keuze.
En over de chaos: mijn excuses ;)
Persoonlijk zie ik de blogbijeenkomsten eerder als een networking event. Ik ga niet zeggen dat ik de mensen achter de blog niet wil leren kennen: ik wil zeker met sommigen praten over wat ze zoal doen als ze niet aan het bloggen zijn. Wat ons in vele gevallen dus ook op het networking aspect brengt ;)

19 11 2007
yab

Zo gelukkig ben ik nochtans niet met de bijna-instorting van ons appartement. :-( ‘k Zou mijn nominatie graag inruilen voor een nog rechtstaande muur.

Plaats een reactie